Tribus richt zich met nieuwe Civitas 20 op gebruik in OV
De nieuwe Civitas 20 van Tribus is een voertuig voor kleinschalig openbaar vervoer en daarmee ideaal als buurtbus in landelijke gebieden. Dankzij hoge ruiten, een lage vloer, groot volume en volledig ingerichte chauffeurscabine is de Civitas een veelzijdige oplossing voor dergelijk kleinschalig personenvervoer.
Standaard biedt de nieuwe Civitas 20 zitplaatsen en een rolstoelplek. De Civitas heeft een compleet ingerichte chauffeurscabine, die volledig is aangepast aan de laatste ontwikkelingen in het openbaar vervoer. De passagierscabine is rechtstreeks vanuit de chauffeurscabine te bereiken.
Het verschil met de Civitas Economy zit ‘m met name in de ruimte en de ‘OV-afwerking’. Er zit meer dan negen vierkante meter glas in de passagierscabine, zodat reizigers overal om zich heen kunnen kijken en veel buitenlicht krijgen. Per zitplaats is er tachtig centimeter beenruimte, tien centimeter meer dan verplicht. De lage vloer maakt in- en uitstappen makkelijk en voor rolstoelgebruikers is er een oprijplateau. Deze leidt rechtstreeks naar het verlaagde gedeelte van de bus.
Instaphoogte
De instaphoogte is 27 centimeter vanaf straatniveau en negen centimeter vanaf een busperron. De bodemverlaging is 34,7 centimeter en de hellingshoek bij straatniveau 33 procent. Bij een busperron is dat 9,4 procent. De nieuwe Civitas 20 rijdt nog niet in Nederland, in tegenstelling tot zijn kleinere broertje, de Civitas economy die op Texel rijdt.
De voorkant en achterkant van het voertuig zijn zoveel mogelijk origineel, maar alles wat daartussen zit heeft een stevige metamorfose ondergaan. Het nieuwe model is door Tribus aangepast op basis van een Mercedes-Benz Sprinter. In dit segment is het Duitse merk de enige die een volautomaat kan leveren. Met de aanpassingen van Tribus en de hoge productiewaarden van Mercedes is de nieuwe Civitas helemaal ‘hufterproof’. Belangrijk om te weten: ook al is de Civitas een aanpassing door Tribus, de Mercedes-Benz garantie blijft intact.
Taxi Expo in Houten
In Frankrijk rijden al zo’n zeshonderd eerdere Civitas 20-modellen op basis van ofwel een Fiat Ducato-chassis en motor of een Renault Master-chassis/motorcombinatie. Ook Zwitserland en Duitsland zijn een afzetmarkt voor de Civitas. Met het nieuwe model wil Tribus marktaandeel in Nederland veroveren en het aandeel in Europa vergroten. Per jaar bouwt het bedrijf tachtig tot negentig exemplaren. De ambitie van het bedrijf is om dit aantal te verdubbelen.
Tijdens de Taxi Expo op 22 september in Houten presenteert Tribus de nieuwe Civitas 20 voor het eerst aan een groot publiek. Tribus wil met het nieuwe model de grootste speler worden op het gebied van lagevloerbussen in het minisegment. Meld je hier aan voor dit evenement.
Lees ook: