ChristenUnie wil dat NS stationsafval beter gaat scheiden
Het afval dat op stations in de vuilnisbak wordt gegooid, wordt volgens de ChristenUnie veel te weinig gescheiden ingezameld. Slechts twaalf procent van de afvalberg op treinstations wordt gescheiden opgehaald. Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie wil staatssecretaris Mansveld om speciale vuilnisbakken op de stations vragen waarin het afval gescheiden wordt.
De politieke partij denkt dat de recycling van afval zo langzaam van de grond komt omdat de NS geen vergoeding ontvangt voor het scheiden van afval. Volgens de ChristenUnie staan er nu voornamelijk vuilnisbakken voor restafval op de stations.
Jaarlijks
De ChristenUnie denkt dat Nederlanders thuis vijftig procent van hun afval scheiden. Op de NS-stations wordt slechts twaalf procent gescheiden. Er zijn al enkele proeven waarbij papierafval gescheiden wordt opgehaald, maar Dik-Faber wil bij de behandeling van de begroting van Infrastructuur en Milieu vragen om aparte bakken voor alle materialen.
Volgens het Kamerlid is het voordelig om papierafval in te zamelen, omdat papierafval geld oplevert. Plastic verzamelen levert echter geen vergoeding op en Dik-Faber denkt dat de NS daarom niet genoeg gestimuleerd wordt om snel al het afval te gaan scheiden. “Ik wil dat reizigers binnen een jaar op alle intercitystations hun kranten, maar ook hun flesjes en blikjes kwijt kunnen in aparte bakken,” zegt het ChristenUnie-Kamerlid.
Vergoeding
Dik-Faber wil aan de staatssecretaris voorstellen dat geld uit het Afvalfonds gebruikt kan worden om de scheiding van afval op stations te financieren. Dit fonds is in het leven geroepen om het gemeentes mogelijk te maken hun afval te scheiden en wordt gefinancierd door de verpakkingsindustrie.
Dit fonds kan nu nog niet gebruikt worden door de NS, omdat alle afval op de stations aangeduid wordt als bedrijfsafval. “Een kleine wijziging in de regels van het Afvalfonds kan veel betekenen voor het milieu”, aldus Dik-Faber.
Afvalscheiding
Op sommige stations zijn al proeven gaande met afvalscheiding. Mansveld tekende in februari de Green Deal. In deze overeenkomst spraken de staatssecretaris, NedTrain en ProRail af om te proberen de afvalberg op de stations te verminderen en een deel van het afval te recyclen. De aparte vuilnisbakken voor papier werden eerst geplaatst, omdat het meeste afval op de stations bestaat uit papier.
Op de stations in Rotterdam, Breda, Tilburg Arnhem, Eindhoven en Zwolle begon de NS met proeven om reizigers te stimuleren afval te scheiden. Wanneer die proeven succesvol zijn, willen de NS en ProRail ook op andere stations meer verschillende afvalbakken plaatsen om het afval beter te scheiden.
Lees ook: Green Deal voor afvalscheiding stations en treinen