NS breidt dienstregeling uit met 83 sprinterverbindingen
NS breidt de dienstregeling 2018 uit met 83 extra sprinterverbindingen. Dit betekent dat er vaker sprinters kunnen rijden op de trajecten Geldermalsen-Den Bosch en Leeuwarden-Meppel. Verder gaat er tussen Utrecht en Houte-Castellum elke tien minuten een trein rijden. “We investeren hiermee volop in het belang van de reiziger die korte afstanden maakt”, aldus president-directeur Roger van Boxtel.
NS heeft fors geïnvesteerd in nieuw materieel om de verwachte drukte op te vangen. Er zijn 118 nieuwe sprinters bij het Spaanse CAF besteld en vanwege de uitbreiding van de OV-studentenkaart werden er al versneld 58 nieuwe sprinters besteld bij Stadler. Die stroomden dit jaar in, met name in het zuiden en oosten van Nederland.
CAF-sprinter
Op donderdag presenteerde de spoorvervoerder de nieuwe sprinters van CAF, die volgens jaar gefaseerd worden ingezet op verschillende trajecten in Nederland. NS is al langere tijd bezig om te investeren in het sprintervervoer. Dit is nodig omdat 48 procent van de reizigers een deel van zijn reis met een sprinter aflegt. In de dienstregeling van 2017 zette NS al meer sprinters in, onder andere tussen Groningen en Assen en tussen Breukelen en Amsterdam.
Vorige week bleek uit het regeerakkoord dat de nieuwe regering meer sprinterdiensten wil aanbesteden in regionale OV-concessies. Aan die regionale concessies mag NS als marktpartij gewoon meedoen. NS liet weten in gesprek te willen met het kabinet over het vernemen om sprinter-vervoer te intensiveren.
“We vinden het belangrijk dat Sprinter-verbindingen integraal onderdeel zijn van het nationale hoofdrailnet. Mogelijke samenloop of eventueel afknippen en aanbesteden, ook voor buitenlandse vervoerders, brengt risico’s met zich mee. De reiziger wil vooral sneller, vaker en direct met de trein reizen. Dat moet voorop staan.”
De nieuwe CAF sprinters worden niet ingezet vanaf december maar pas in het najaar van 2018.
Het is goed dat NS meer inzet op meer en betere Sprinters. Veel plaatsen hebben nood aan betere verbindingen. Toch kan dit niet alles oplossen, bijv rond Schiphol. Daar is een project met de metro nodig (analoog het A1/A6/A9/A10 wegenprogramma) om Almere via de NoordZuid lijn te verbinden met Schiphol. Men kan Almere via een tunnel onder het IJmeer verbinden met A’dam-Noord. Aan de Schipholzijde kan zelfs gaan tot Hoofddorp. Veel verkeer kan dan van de weg en men heeft meer flexibiliteit.