‘340 euro voor Kiwa-controle per CNG-tank is onhoudbaar’
Inefficiënt en onhoudbaar. Dat zegt Pelle Schlichting, directeur van OrangeGas, over het besluit van de RDW om CNG-tanks verplicht te laten controleren door Kiwa. Dat gaat 340 euro per tank kosten, heeft Kiwa aangekondigd. “De RDW heeft geen bemoeienis met de tarieven die technische diensten hanteren. Dat wordt door henzelf bepaald”, zegt RDW-woordvoerder Sjoerd Weiland.
De keuring wordt door RDW bij marktpartijen neergelegd. Vooralsnog heeft Kiwa het alleenrecht om de controles uit te voeren. De inspectie is verplicht en gaat bij Kiwa 250 euro per tank kosten, ook als een taxibedrijf over meerdere CNG-voertuigen beschikt. Daarbij zal wel een soort kwamtumkorting worden geven. Hoe hoog deze is, is nog onduidelijk. Verder rekent het Kiwa ook nog eens 90 euro voorrijkosten.
Kiwa
Weiland: “Kiwa is de eerste instantie die op gebied van de periodieke keuring van CNG-tanks een aanwijzing heeft verkregen. Het kan zijn dat er naast Kiwa ook andere partijen zich melden voor deze aanwijzing. Dit is tot op heden niet gebeurd maar heeft wel onze voorkeur omdat de CNG-rijder dan een keuze heeft.”
Alle technische diensten die over de nodige deskundigheid beschikken kunnen zich bij de RDW aanmelden voor deze taak. De RDW toetst vervolgens of de desbetreffende technische dienst aan de vereiste criteria voldoet.
Monopoliepositie
Pelle Schlichting van OrangeGas is geschrokken van de maatregel. Hij begrijpt dat de CNG-tanks moeten worden gecontroleerd, maar niet dat dit door één instantie zal worden uitgevoerd. Daar ziet het nu wel naar uit. “Daarmee heeft het Kiwa een monopoliepositie. Dat is zeer onlogisch en is onhoudbaar.”
Schlichting vindt dat de keuring van de CNG-tank rustig onder de gewone APK kan vallen. “Als de APK- controleurs niet de knowhow hebben moeten ze hierin worden opgeleid. Daarmee bevorder je ook de concurrentie en zal de prijs per controle stevig dalen. Het kan in deze tijd niet zo zijn dat één instantie bepaalt wat de prijs is. Daar zullen we de RDW ook op gaan aanspreken”, zegt hij op TankPro.nl.
Aardgastanks
Als een tank is goedgekeurd, krijgt deze een Kiwa-sticker die geldig is voor de duur van 4 jaar. Vanaf september 2013 is het een voorwaarde voor de APK dat er op de aardgastanks in voertuigen een sticker zit ten teken dat deze door een Kiwa inspecteur is goedgekeurd.
Het betreft een vierjaarlijkse, visuele inspectie van de tank. De inspectie richt zich op tekenen van uitwendige schade en slijtage, waarbij onder meer gekeken wordt naar beschadiging, lekkage, bevestigingsmiddelen, roest en erosie.
Lees ook: Kiwa-controle gaat honderden euro’s per CNG-tank kosten
en een duik fles hydrostatisch en visueel testen cq inspecteren kost 3€ per fles is stukken goedkoper dan kiwa
hoger druk flessen worden door het stoomwezen getest en is een officeele organisatie. Sterker alleen zij mogen flessen (lees tanks) testen op druk.
Dat de keuring van CNG tanks in auto’s vanaf 1 september 2013 het alleen recht wordt van KIWA, wordt bestreden door de APK keurmeesters.
In het handboek autokeuring staat dat zij LPG en CNG installaties bij elke APK keuring visueel moeten beoordelen op beschadiging, deuken,roestvorming en afdichting,precies (maar wel goedkoper)zoals Kiwa het doet.
Tot nu toe hebben zij nog geen wijziging of aanvulling op het handboek gehad.
Dus gaan zij dat ook na 1 september 2013 door met CNG tanks keuren.
Volvo V70 uit 2002…. heb ik een jaar, heeft 3 van die tanks weggewerkt in de auto… B5244SG da’s dus 3 x die inspectie?
Waarom is het niet een prijs per inspectie?
zoals iedereen weet je mag niet stelen dan woord je gearresteerd en ga je naar de gevangenis. maar wie mag er wel stelen precies gemeente en overheid en alle instantie die door hen woorden aan gewezen mogen openlijk stelen.
en wij mogen helemaal niks alleen maar ja en amen zeggen het is onze brood winnen waar zij zich mee bemoeien.
ik verdien nog geen 1300 euro per maand voor 50 uur per week zij 10000 of meer per baantje
Komop FNV praat ook hiereens over. Of zijn jullie hier in niet geintresseerd. Het zal jullie sieren als dit overheids beleid van tafel ging. Maar ja ik ben maar die rotte ondernemer.
da’s mooi heb zelf zes cng bussen met ieder 5 tanken dat is 30×340=10200+ 90=10290 euro daar koop je toch een aardige auto of kan je je personeel 100 euro meer salaris betalen. Hoezo personeel uitbenen met dit soort tarieven wordt je als ondernemer omzeep geholpen en met hem chauffeurs.
Bla Bla Bla Bla Bla gebied op het melken dus dan maar TAXI(MELK)KOE !!!!!
En iedereen wil zijn deeltje ervan.
alleen de lusten en de lasten blijven bij IVW,IeM,IeV of hoe ze die instanties met allemaal hun eigen directeur met 270 man/vrouw teveel, ook maar genoemd hebben. Directeur toezicht, directeur handhaving, directeur uitvoering, directeur wetgeving en al die directeuren hebben onderdirecteuren, met adviseurs, allemaal een eigen secretaresse. Die overcapaciteit van 270 moeten natuurlijk wel hun eigen werkgelegenheid creëren BCT onzin enz. De KIWA heeft alleen de krenten uit de pap of goudklomp
Weer een bewijs dat de KIWA zich niet onderscheid van andere criminele organisatie. Met openlijke steun van de Minister.Dus ze hebben een vergunning om iedereen onbeperkt en straffeloos op te lichten. Een simpele naamsverandering 1 taxi een 1/2 uurtje werk € 1500,– en de Minister weigert om daarover een verklaring af te leggen. Het zit geloof ik zo, de KIWA zou contractueel pl/min. 300 ambtenaren overnemen, maar 270 wilden dat niet, daar zorgde KIWA wel voor. Dus nu hebben ze alleen de
Gaan we toch naar de T.U.V. gepruft. Certificaat van overeenstemming of wat dan ook. Is bij automobielen toch ook van toepassing?
Wellicht hebben ze hiervoor ook zo een mooi contract gekregen, net als voor de taxipas. Hoezo is KIWA een marktpartij?
ls dit doorgaat kunnen de taxibedrijven beter geen aardgas auto’s nemen, want het voordeel dat er was wordt met deze kosten helemaal de grond in gedrukt.
Ik vindt het dan ook zeer merkwaardig dat de LPG auto niet nagekenen hoeft te worden? of zijn we nu de taxibedrijven extra aan het melken!!!!
Er staat duidelijk per tank. Dus je berekening klopt. Nou moeten we maar blij dat dat de keuring vier jaar geldig is. Wie weet gaat er nog iemand verzinnen dat het ieder jaar moet. Ik ken wel een paar bedrijven die honderden voertuigen op aardgas hebben rijden. Heel bijzonder dat APK keurmeesters dit niet zelf mogen. Ik ben het helemaal eens met Pelle Schlichting. Geef de APK keurmeesters de kans hun know how over deze inspecties te leren.
O dus als ik het goed begrijp kost het dan dus 4 * € 340,00 + € 90,00 = € 1450,00 als je maar een voertuig hebt voor alleen maar een visuele inspectie ? Het begint hier steeds meer op de Democratische Republiek Congo te lijken.
Misschien is het handig aan te geven dat er onder een T5 busje al 4 tanks hangen. De zoveelste strop voor de bedrijven.