Geld

OV-NL: ‘Kabinet haalt eigen klimaatambities niet zonder investering in ov’

Reizigers NS
Reizigers wachten op het perron op Eindhoven Centraal. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Het kabinet heeft grote ambities op het gebied van klimaat. Alleen worden deze niet gehaald als er niet in het openbaar vervoer wordt geïnvesteerd. Dat stelt Openbaar Vervoer Nederland (OV-NL). Echter, in de Voorjaarsnota en in het klimaatpakket wordt duidelijk dat er niet in ov wordt geïnvesteerd.

De meest eenvoudige en impactvolle manier om de klimaatambities te bereiken, is het overeind houden en stimuleren van het openbaar vervoer dat – door middel van gedeeld en vaak elektrisch vervoer – ver vooroploopt in de transitie richting duurzaamheid, aldus OV-NL.

De afgelopen maanden is er – naar aanleiding van de door staatssecretaris Heijnen in het leven geroepen ‘urgentieconferentie’ – een maatregelenpakket samengesteld om het ov krachtig te herstellen zodat het de maatschappelijke rol met verve te kunnen vervullen. OV-NL wil samen met de decentrale overheden nieuwe financiële afspraken maken om de neerwaartse spiraal door afschaling te voorkomen. De Staatssecretaris heeft echter laten weten geen van deze maatregelen te kunnen bekostigen.

Oproep

Daarom doet de brancheorganisatie een oproep. ‘Verhoog en indexeer de Brede Doeluitkering (BDU) en verwijder contraproductieve fiscale regelingen, met name op het gebied van BTW en accijns. Stel broodnodige investeringen in de toekomst niet uit. Want uit ons recent verschenen rapport ‘De waarde van het OV’ blijkt dat om alle rijksambities te halen er een sterk en robuust OV is vereist. Dat vergt een investering’, schrijft OV-NL in een persverklaring.

Geen steun

Volgens OV-NL is het openbaar vervoer een ondergeschoven kindje. ‘Het OV wordt door dit kabinet in het klimaatpakket niet of nauwelijks genoemd, laat staan gesteund en gestimuleerd. Ze is zelfs niet bereid om de BTW van het ov-kaartje te halen om de aanstaande prijsverhogingen niet tot vervoersarmoede te laten leiden voor kwetsbare groepen. Door de landelijke indexatie van de gestegen kosten zijn stad- en streekvervoerders genoodzaakt volgend jaar de prijs van het OV-kaartje met 11 procent te verhogen’, zo stelt de brancheorganisatie.

Door het uitblijven van financiële middelen moet er ook gedwongen worden afgeschaald. ‘Dit valt het nadeligst uit voor de regio’s waar de lijnen het ‘dunst’ zijn. Dat staat op gespannen voet met de hernieuwde politieke aandacht voor het voorzieningenniveau in de regio’, besluit OV-NL.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer

5 reacties op “OV-NL: ‘Kabinet haalt eigen klimaatambities niet zonder investering in ov’”

Pat Rick|16.05.23|11:07

@Sierts: de Nederlandse politiek vraagt eigenlijk om OV dat bijdrijfseconomisch efficient werkt, maar heeft dit verward met marktwerking. In de VS kan dit werken, maar in een klein land zoals Nederland is OV hevig vervlochten. Meerdere partijen in het OV (zoals regionale spoormaatschappijen met hun eigen belangen) staan naadloos OV eerder in de weg: Arriva bouwt dienstverlening regionaal netwerk af ten koste van ’s nachts treinen rijden naar Schiphol om zich te positioneren voor de HC

Pat Rick|16.05.23|10:49

OV moet gezien als oplossing voor verschillende problemen (mobiliteit, milieu), ipv als sluitpost van de begroting. OV is jarenlang uitgeknepen en de loonsverhoging is daar een reactie op

Er is een visie voor het OV nodig om bijvoorbeeld rond METROpoolregio A’dam, waarbij metro de backbone is van OV, zoals in zo vele grote steden. En wat dit kan bijdragen aan mobiliteit, schone lucht en aan vermindering hinder (geluids, stikstof, (ultra)fijnstof). Doortrekking N/Z-lijn is begin en graag sneller

Derk Van Dorth|15.05.23|16:55

Het laten vervallen van de BTW op het ov-kaartje zal de OV-bedrijven weer wat vet op de botten geven om de mobiliteit in stand te houden of zelfs waar nodig uit te breiden. Politiek is dit een geweldige maatregel om te voldoen aan de klimaatdoelen!

asierts|12.05.23|09:55

@ Paul : het fenomeen ‘goed voor jezelf zorgen’ ( en de klant op nummer 4,5 en 6) is in het OV, het spoor en de overheid meer dan welbekend, van hoog tot laag. Het hele idee van marktwerking komt daar vandaan. Het schrappen van de HC op de kleine regiolijntjes is NS ondanks pogingen (Wadlopers!) zelf nooit gelukt, maar vormt wel de bedrijfseconomische kern van de zeer succesvolle decentralisatie & frequentieverhoging & sterke groei van het regionale spoorvervoer.

Paul Lamote|11.05.23|19:07

Tja, als je zelf de lonen met 17% verhoogt moet je niet elders gaan klagen.