Noord-Holland stopt met OV-taxi Zuid-Kennemerland/IJmond
De OV-taxi in de regio Zuid-Kennemerland/IJmond gaat verdwijnen per 1 januari 2016 voor reizigers zonder Wmo-indicatie. Dat betekent dat deze vorm van openbaar vervoer niet meer toegankelijk is voor gewone reizigers. Voor reizigers met een Wmo-indicatie blijft deze vorm van regiotaxi in 2016 wel beschikbaar.
De maatregel is een bezuiniging. Het vraagafhankelijk openbaar vervoer is een systeem waarbij reizigers op afroep van vertrekadres naar het bestemmingsadres worden gebracht.
OV-Taxi
De OV-Taxi en Regiotaxi zijn in het leven geroepen om voor die gebieden waar geen openbaar vervoer is, toch een vorm van openbaar vervoer aan te bieden. Daarbij wordt een combinatie gemaakt met het Wmo-vervoer (Wet maatschappelijke ondersteuning). De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is bedoeld om mensen met een beperking in de gelegenheid te stellen om te blijven deelnemen aan het maatschappelijk leven. Deze wet wordt uitgevoerd door de gemeenten.
Omdat Gedeputeerde Staten bevoegd zijn voor het openbaar vervoer in de provincie, is de provincie de aanbestedende partij van dit vervoer. De aanbesteding, monitoring en de afhandeling van de klachten gebeuren in nauwe samenwerking met de betrokken gemeenten.
Contract
Momenteel heeft de provincie de contracten met de BIOS groep (onderdeel van de ZCN Totaalvervoer) met 1,5 jaar verlengd tot 1 januari 2016 voor het uitvoeren van de Regiotaxi Noord-Kennemerland en de OV-taxi in Zuid-Kennemerland-IJmond. Daarna stopt het vervoer dus.
Tot de dienst verdwijnt, gaat het tarief van de OV-taxi Zuid-Kennemerland/IJmond per 1 juli 2015 veranderen. Voor reizigers met Wmo-indicatie verandert er niets. “De provincie Noord-Holland is genoodzaakt om de tarieven te verhogen, omdat de uitgaven voor de OV-taxi in de afgelopen jaren sterk gestegen zijn”, meldt de provincie.
Overigens is het niet zo dat de OV-Taxi en de Regiotaxi in het leven zijn geroepen om voor gebieden waar geen openbaar vervoer is toch een vorm van openbaar vervoer aan te bieden. De regiotaxi is ontstaan uit de OV-taxi die op zijn beurt is voortgekomen uit de ’treintaxi’ die is ontstaan om in dunbevolkte gebieden onrendabele buslijnen op te kunnen heffen. (waarom zou er anders überhaupt regiotaxi zijn in Kennemerland? Daar is openbaar vervoer zat!
Eindelijk! deze gesubsidieerde vorm van vervoer is in Europa namelijk verboden. Heb het provinciebestuur hier in het verleden al vaker op gewezen maar daar is verder nooit iets mee gedaan. Nu men ontdekt heeft dat het toch wel erg veel geld kost stopt men er mee als gevolg van een bezuiniging, blijft toch een vreemde zaak.
Het is ook oneigenlijk gebruik van subsidie. Men betaald het dubbele OV tarief alleen maar voor de deur tot deur service en een gratis butler er bij.
Toch vreemd omdat Manvelds dit soort vervoer juist wil garanderen. Daarbij is de foto misleidend.