Zwevende fietsrotonde Eindhoven in gebruik

Hovenring (copyright ipv Delft)

In Eindhoven kunnen voetgangers en fietsers gebruik maken van de Hovenring, een zwevende fietsrotonde boven de drukke Heerbaan. De opvallende brug naar ontwerp van ipv Delft vormt met haar slanke brugdek, imposante pyloon en doorsnede van 72 meter een nieuw landmark voor de Lichtstad. Ook ’s avonds, want dan is de brug spectaculair verlicht.

De stalen brug zweeft als een vliegende schotel boven het kruispunt Heerbaan/Meerenakkerweg (Heistraat) en markeert met een opvallende pyloon de entree tot Eindhoven, Veldhoven en de Eindhovense nieuwbouwwijk Meerhoven. Voorheen lag hier een gelijkvloerse rotonde. Met het oog op de ontwikkeling van Meerhoven voldeed deze niet meer. Omdat de gemeente om verkeerstechnische redenen geen fietstunnels wilde en ook geen gelijkvloerse kruising, werd ipv Delft gevraagd mee te denken over een mogelijke oplossing. Al snel bleek een cirkelvormige pyloonbrug het optimum tussen route en vorm.
De brug bestaat uit een 70 meter hoge pyloon, 24 tuien en een cirkelvormig brugdek en is geheel van staal. Aan het brugdek is aan de binnenzijde een ballastring bevestigd. De tuien zijn precies op het evenwichtspunt van brugdek en ballastring aangebracht, zodat de brug in evenwicht is. Ook de M-vormige steunpunten ter hoogte van de vier aanbruggen zorgen hiervoor.

Een van de uitdagingen in het ontwerpproces was de ruimtelijke inpassing van de hellingbanen. De beschikbare ruimte werd beperkt door bestaande bebouwing en infrastructuur, maar de hellingbanen die naar de rotonde leiden moesten toch aangenaam zijn voor fietsers. Daarom is het kruispunt verdiept aangelegd, zodat het te overbruggen hoogteverschil voor fietsers en voetgangers anderhalve meter kleiner werd. Daarnaast kende het ontwerp- en bouwproces vele technische uitdagingen. Tijdens de bouw bleken de tuien te trillen. Inmiddels zijn de tui-aanhechtingen vervangen en dempers aangebracht waarmee de trillingen zijn verholpen.
Passend bij Eindhovens identiteit als lichtstad, maakten de lichtarchitecten van ipv Delft ook een lichtontwerp voor de Hovenring. Een van de belangrijkste elementen hiervan is de verlichting die in het cirkelvormige dek is geïntegreerd. De ruimte tussen ballastring en brugdek is voorzien van aluminium lamellen, lichtdoorlatend plaatmateriaal en tl-verlichting, waardoor ’s avonds een lichtring zichtbaar is. Naast de decoratieve lichtring, is de brug voorzien van functionele ledverlichting in de handregel. Deze zorgt voor een verlicht brugdek en voor voldoende licht op ooghoogte, zodat gebruikers zich veilig voelen op de Hovenring. Een achttal lampen aan spankabels tussen het brugdek en de pyloon en twaalf lampen aan de ballastring verlichten het kruispunt.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.