Negen procent van de tijd achter het stuur zijn we met de smartphone in de weer

smartphone_rijden2We bellen, mailen en facebooken wat af in de auto. Bij een onderzoek onder een groep automobilisten die een tijdlang met de camera werd gevolgd, bleek dat men er bijna 9 procent van de tijd mee bezig was. En daarnaast zijn we ook nog druk met het navigatiesysteem.

De proef werd gedaan door de SWOV in het kader van een Europees onderzoekproject volgens de Naturalistic Driving methode.

Daarbij worden bestuurders continu geobserveerd tijdens de dagelijkse ritten. Een aantal auto’s is daartoe uitgerust met cameraā€™s en sensoren die de activiteiten van de bestuurder vastleggen en beelden van de omgeving opnemen en op een computer opslaan.

In ongeveer 4,7 procent van alle rijtijd werd de mobiele telefoon gebruikt voor telefoongesprekken (handheld zowel als handsfree), zo bleek na analyse van de opnamen.

Daarnaast werd ongeveer 4 procent van de tijd de telefoon bediend, bijvoorbeeld voor smsā€™en, e-mail en Facebook.

In het totaal waren de deelnemers dus circa 8,7 procent van alle rijtijd iets aan het doen met hun mobiele telefoon.

Verder waren de automobilisten nog zoā€™n 1 procent van de rijtijd bezig met het programmeren van de route of het anderszins bedienen van het systeem, bijvoorbeeld om het volume van de routebegeleiding aan te passen.

Wel gebeurden de meeste handelingen, gemiddeld zo’n 70 procent, bij relatief lage snelheid, minder dan 10 km/uur.

Dat neemt niet weg dat de duur van blikken op de telefoon soms behoorlijk lang was, aldus de SWOV. Bijna een kwart duurde twee seconden of langer. Met een snelheid van 50 km/uur legt men in die twee seconden al meer dan 25 meter af. En er zijn onderzoeken die erop wijzen dat de kans op een ongeval duidelijk toeneemt wanneer men langer dan twee seconden van de weg kijkt.

Er deden in totaal 21 deelnemers mee aan de het onderzoek en dit kleine aantal plus het feit de deelnemers hadden aangegeven vaak gebruik te maken van de telefoon en navigatie-apparatuur, maakt dat de proef niet representatief is voor de gemiddelde Nederlandse automobilist, zo tekent de SWOV wel aan bij de onderzoekresultaten.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.