Je kunt geen huiswerk maken op een elektrische fiets

spartaNadeel van de elektrische fiets voor de rit naar school? Je kunt er niet zoals in de bus je huiswerk maken. Het is één van de reden om af te zien van de overstap. Hoewel zo’n e-fiets natuurlijk ook veel voordelen biedt.

Het bezwaar werd genoemd door scholieren die deelnamen aan van de pilot ByCycle in Gelderland waarbij is bekeken of de e-fiets wellicht een alternatief kan zijn voor de bus die op dun bezette lijnen te duur dreigt te worden.

Vier scholen deden mee aan de pilot, waarbij in totaal 83 scholieren steeds een paar maanden gebruik konden maken van een e-fiets. Het project werd opgezet door de provincie Gelderland, Movares en fietsfabrikant Sparta. Het gebruik werd geregistreerd met een track-and-tracesysteem.

De fietsen werden goed gebruikt tijdens de proefperiode. Ongeveer driekwart van de leerlingen nam vrijwel altijd de e-fiets in plaats van het ov. Volgens de evaluatie was de laagdrempelige opzet, de e-fiets is inclusief pechhulp en verzekering gratis beschikbaar gesteld, een belangrijke verklaring voor het succes.

Ook buiten school zijn de e-fietsen goed gebruikt. Toch verkiest uiteindelijk maar 25% van de deelnemers ook na afloop van de pilot de e-fiets (of gewone fiets) boven het ov.

De e-fiets blijkt vooral een uitkomst voor jonge leerlingen, leerlingen woonachtig op grotere afstand van de school en leerlingen die om medische redenen nu niet met de fiets naar school kunnen.

De kosten van de e-fiets, zeker in relatie tot de terugverdientijd, zijn de belangrijkste reden voor leerlingen (en hun ouders) om toch voor het ov te blijven kiezen.

Ook het weer vormt soms een drempel, waarbij zowel lagere temperaturen als gladheid meespelen. Toch bleef op slechte dagen gemiddeld nog altijd ongeveer 40% van de deelnemers gebruik maken van de e-fiets.

Verder geeft een aantal leerlingen aan heel bewust tijdens proefwerken/examens om deze reden voor het ov te kiezen.

De bereidheid om over te stappen is er dus zeker, zo concludeert de evaluatie alleen zijn er ook een aantal (vooral: financiële) barrières die deze bereidheid negatief beïnvloeden. ‘Het stimuleren van het gebruik van de e-fiets alsmede zaken als extra gladheidsbestrijding op fietsroutes naar scholen zouden deze barrière (sterk) kunnen verminderen.’

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.