Taxi-ondernemers boos om parkeertarief Eindhoven Airport
Taxibedrijven die veel op Eindhoven Airport rijden zijn niet te spreken over nieuwe parkeermaatregelen van het vliegveld. Er mag nu per dag maximaal één keer gratis worden uitgereden; daarna geldt voor P1 een uurtarief van 4 euro. Volgens de taxi-ondernemers kunnen de kosten hiervoor flink oplopen. Eindhoven Airport benadrukt echter dat het geen specifiek op taxi’s gerichte maatregel is.
De chauffeurs konden tot voor kort gratis gebruik maken van het parkeerterrein om klanten op te halen en af te zetten. Maar per 1 april is het tarief aangepast naar maximaal één keer per dag per voertuig gratis uitrijden van P1. Aan overschrijding van die tien minuten, of aan elk elk volgend gebruik van het parkeerterrein, hangt het tarief van 4 euro per uur vast. Daar is sinds 1 april over gecommuniceerd, en sinds halverwege juni is de parkeerinstallatie aangepast om de nieuwe tarieven te kunnen voeren.
Oneerlijke concurrentie
In het Eindhovens Dagblad betogen diverse chauffeurs dat de kosten die met hun vliegveldritten gepaard gaan zo aardig kunnen oplopen. Waar het ene bedrijf deze kosten doorberekent naar zijn klanten, overwegen andere taxi-ondernemers wat ze met deze kwestie moeten doen. Teneinde de kosten te omzeilen zetten de chauffeurs hun passagiers nu steeds vaker af op plaatsen die daar eigenlijk niet voor geschikt zijn.
De ondernemers stellen verder dat er sprake is van oneerlijke concurrentie met Connexxion. Dit bedrijf heeft een contract met het vliegveld en de gemeente Eindhoven, waardoor de officiële airporttaxi’s verzorgt. Daar hoort een eigen strook met slagboom bij, waardoor voor deze taxi’s geen sprake is van parkeergeld betalen. In het Eindhovens Dagblad zegt een woordvoerder van het vliegvelddat het hier gaat om de eigen taxistrook van het het vliegveld, uitgebaat door Connexxion Taxiservices. “Het gebruik van deze strook wordt al sinds jaar en dag uitgegeven in concessie, waarvoor een vergoeding betaald wordt door de contracthouder.”
Geen taxi-aangelegenheid
In een reactie geeft Eindhoven Airport aan dat met de parkeerregels geen sprake is van een actie om taxi’s van het vliegveld te weren. “Voor de volledigheid willen we benadrukken dat het hier niet gaan om een taxi-aangelegenheid maar een generieke aanpassing in het parkeersysteem en tarifering. Voor ieder voertuig geldt dat dat 1 keer uitrijden per dag gratis is, een volgend gebruik van P1 afgerekend moet worden.” Of dit ook zo blijft wordt pas volgend jaar duidelijk. “
Jaarlijks per 1 april worden de parkeertarieven herzien. De tarieven vanaf 1 april 2017 zijn nog niet vastgesteld.” De huidige situatie hangt wel samen met bouwwerkzaamheden waardoor de parkeerruimte beperkt is. Het tarief geldt voor iedereen, zodat een snelle doorstroom wordt gegarandeerd en P1 zo min mogelijk gebruikt wordt zolang de bouwwerken plaatsvinden.
Op de touringcar baan. Staan meerdere busjes die te hoog zijn. Schiphol denkt niet aan hoogte maar aan vierkante meters duur laten betalen. Ze hebben geen andere oplossing voor te hoge voertuigen
Mijn busje past net niet in de parkeergarage, deze is ongeveer 8 cm. te hoog.
Begrijp ik goed dat je dan ergens gratis kan parkeren Ton?
Kijk eens naar de touringcars op schiphol en als je een te hoge busje hebt of hele lange limousine. Dan is het gratis. Verstand van parkeerbeleid hebben ze dus totaal niet.
@ Peter, Dat klopt, als je binnen 24 uur weer binnen komt rijden is de eerste 15 minuten niet meer gratis. Schiphol wil aan elke vierkante meter verdienen. Daarom zullen ze nooit de beste van de wereld worden. Klantvriendelijkheid telt ook mee in de beoordeling. Brengen van mensen met de taxi wordt je gratis warm binnengehaald maar zodra de klant op schiphol weer aankomt MOET de kassa rinkelen
Dat 15 minuten gratis parkeren kan volgens mij maar 1 x per 24 uur.
Hoe lang is het lopen van P6 naar de aankomsthal ? Dan moeten de klant ook wel klaar staan bij het Taxi meetingpoint.
Schiphol P6 15 minuten gratis parkeren.
Op Eindhoven WAS het zo mooi geregeld, echt jammer dat ze dit nu veranderd hebben.
Voor Schiphol heb ik geen goed woord over, afgelopen week nog een bekeuring gehad (90+9 euro), terwijl de klant eraan kwam lopen en ik met 2 minuten weg had kunnen zijn. Alles stond vol, dus op een veilige plaats (waar niemand hinder van had) gestopt. Wat je ook uitlegt ze kennen er geen pardon, zeer kinderachtig vindt ik dat…
Misschien is het een optie om het systeem van Zaventem in te voeren. D.m.v. waardekaarten de tijd die op de taxibaan word vertoefd afrekenen. Binnen de 15 minuten weer weg Euro 1,00, langer dan 15 minuten gaat het uurtarief in.
Blijven de kosten voor de taxiondernemers beperkt en Eindhoven Airport verdient voor elke keer inrijden 1 Euro. Op Schiphol is dit überhaupt niet bespreekbaar door de zeer stugge onvriendelijke structuur die daar gehandhaafd wordt.
Net als Schiphol zal het nooit op deze manier NUMMER1 worden van de wereld. Luchthaven Singapore is weer op rij NUMMER 1 geworden door de kwaliteit die ze leveren en niets als eerste aan geld denken. Nederlandse luchthavens willen voor elke vierkante meter betaald zien en zetten kwaliteit op de tweede plaats