Amsterdam onderzoekt kabelbaan over IJ

Kabelbaan (bron: maja7777 via Pixabay)

Heeft een kabelbaan over het IJ toegevoegde waarde voor het openbaar vervoer? Hoe veel mensen zouden hiervan gebruik gaan maken en hoe zit het met de financiële haalbaarheid? Dat moet een onderzoek gaan uitwijzen. Wethouder Egbert de Vries, portefeuillehouder van de Vervoerregio Amsterdam, Gerard Slegers en Bas Dekker, voorzitter van Stichting IJbaan, ondertekenen op 7 oktober een intentieovereenkomst, waarin onder andere afspraken zijn gemaakt over dit onderzoek naar de kabelbaan.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Amsterdam onderzoekt kabelbaan over IJ”

Pat Rick|29.09.21|10:32

Het is makkelijk als A’dam om verkeer (touringcars, cruiseschepen) uit het centrum te weren, parkeergelegenheid in te krimpen, maar bied dan ook een goed alternatief. Kom met een structureel plan om de voorsteden met A’dam en elkaar te verbinden en mensen een autoloze lifestyle te bieden. De behoefte aan mobiliteit stijgt, maar de wegen, woonwijken kunnen niet meer auto’s aan. En als je steden wilt verdichten kan dit beter zonder veel auto’s. Ook nodig voor verduurzaming en schone luchtakkoord!

Pat Rick|29.09.21|10:21

Gaan we een one-off vervoersoplossing bedenken, ipv structurele oplossing. Een kabelbaan heeft niet de vereiste snelheid en als je naar een metrostation moet, kun je niet beter de metro doortrekken onder het IJ? En dan naar Zaanstad? Zodat er een snelle, hoogwaardige ontsluiting is om de A7, A8 en A10 te ontlasten. Natuurlijk staat een kabelbaan leuk en fijn voor locals en mensen die daar moeten zijn, maar is het optimaal voor de HELE vervoersregio? Waarom denken in sub-standaard oplossingen?

Pat Rick|29.09.21|10:19

Waarom kan Amsterdam niet hetzelfde als Vancouver? 10 jaar later begonnen met metro/skytrain en toch 60% meer spoor? Of Stockholm, dat lijnen heeft tot circa 30 km buiten het centrum. Beide regio’s hebben ongeveer hetzelfde inwoneraantal als METROpoolregio A’dam. Metro systeem van Sydney is 2 jaar geleden begonnen met 36 km. En zal binnen 5 jaar later al 30% meer metro hebben dan A’dam dat dan bijna 50 jaar zal bestaan. A’dam mag wel wat meer ambities en urgentie tonen.