Minister: 130 km/u schaadt beleidsdoelen, maar kan wel
Volgens demissionair minister Mark Harbers en staatssecretaris Vivianne Heijnen is het in theorie mogelijk om de maximumsnelheid op de snelwegen te verhogen naar 130 km/u. Wel leidt dit er mogelijk toe dat er beleidsdoelen niet worden gehaald. Er moet bijvoorbeeld voldoende stikstofruimte zijn, maar om dit te bewerkstelligen zouden ondernemers vrijwillig hun uitstoot moeten reduceren, wat onwaarschijnlijk is.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Helaas verklaarde VVN een aantal jaren geleden dat 130 niet onveiliger was. Uiteraard reden om mijn lidmaatschap op te zeggen.
Goed punt van Peter Buter!
De ministers vergeten een nog groter kwaad: de extra CO2-uitstoot t.g.v. het hogere brandstofverbruik van 130 (proberen te) rijden. De 130 km-limiet schaadt het klimaatbeleid. Wat een bizar effect: voor miljarden euro’s CO2 reduceren bij huishoudens/industrie, en minstens 1 megaton CO2 extra uitstoten voor rijgenot en 2% tijdwinst van de autokiezer.
N.B.: Verhogen rijplezier of tijdwinst zijn geen grondwettelijke overheidstaken of wettelijke doelen van verkeersbeleid!
Wat een geweldig slecht nieuws! Willen we de verkeersveiligheid verbeteren komt de Minister met het argument Stikstof. Over verkeersveiligheid hoor je niets! Typisch een VVD standpunt. Op de snelwegen en 80 km wegen wordt niet of nauwelijks gecontroleerd door de politie. Probeer overdag maar eens 105 km op de cruise control aan te houden, je bent bijna een gevaar voor jezelf!!! Hoezo verkeersveiligheid verbeteren????
Peter Buter, verkeerskundige VVN