Veilig Verkeer Nederland ontvangt prijs voor verkeersveiligheid
Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft maandagavond tijdens het jaarlijkse Mobiliteitsdiner het Gouden RAI Wiel 2024 ontvangen, vanwege hun decennialange toewijding aan verkeersveiligheid. De prijs werd uitgereikt door Secretaris-Generaal Jan Hendrik Dronkers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).
Volgens het Comité van Aanbeveling zet VVN zich al negentig jaar in voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Het comité betitelt de vereniging zelfs als een ‘voorloper’ in het streven naar een veiliger verkeersomgeving.
“De erkenning van Veilig Verkeer Nederland met ‘Het Gouden RAI Wiel 2024’ is een eerbetoon aan hun jarenlange toewijding, innovatie en de tastbare verbeteringen die zij hebben gerealiseerd in de verkeersveiligheid in Nederland”, zo staat te lezen in het juryrapport. “Daarom heeft het Comité van Aanbeveling het hoofdbestuur van Koninklijke RAI Vereniging geadviseerd om ‘Het Gouden RAI Wiel 2024’ toe te kennen aan Veilig Verkeer Nederland.”
Steentje bijdragen
De jury roemt vooral de campagnes, educatieve programma’s en lokale initiatieven die Veilig Verkeer Nederland heeft opgezet, zoals MONO, AAN in het donker en Onze scholen. “Bijzonder indrukwekkend hoe zij zoveel mensen kunnen activeren en motiveren om iets te doen, onder het mom van ‘meedoen is makkelijk’. Door bijvoorbeeld een VVN Stickeractie of een VVN Snelheidsmeting sporen ze mensen aan om hun buurt veiliger te maken. Zo kan iedereen zijn steentje bijdragen.”
Het Gouden RAI Wiel is in 2003 in het leven geroepen om personen of instellingen te eren en te stimuleren, op het gebied van mobiliteit. De prijs wordt ieder jaar uitgereikt door bewindspersonen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) tijdens het RAI Mobiliteitsdiner. In het Comité van Aanbeveling zitten voorzitters van diverse belangenorganisaties uit de mobiliteitswereld, waaronder Frits van Bruggen (RAI Vereniging), Ingrid Thijssen (VNO-NCW), Elisabeth Post (TLN), Marga de Jager (ANWB) en Han ten Broeke (BOVAG).
MONO, AAN in het donker en Onze scholen zijn programma’s die voornamelijk de zwakke verkeersdeelnemer tot ander gedrag moet aanzetten.
Wat echt zou helpen is:
– Minder taxi’s op straat in de grote steden.
– Een dwingende ISA bij beroepschauffeurs (busjes, vrachtwagens, etc) in ruil voor de RVV-ontheffing.
– Telefoon automobilist verplicht automatisch in vliegmodus.
– Elke stad verplicht een VCP met alleen eenrichtingsverkeer in de bebouwde kom.
Als je verkeersveiligheid wil. Nee heh?