OVPay

Dit is de nieuwe OV-pas (en waarom het Mastercard-logo erop staat)

allGo Almere
Voordat heel Nederland gebruik kan maken van de ov-pas, begint allGo met een proef in Almere. Foto Dutchmen Photography / Shutterstock

De eerste Almeerders kunnen binnenkort de opvolger van de ov-chipkaart (OV-pas) in brievenbus verwachten. In de Flevolandse stad vindt een proef plaats om de nieuwe kaart te testen op kinderziektes. Mobiliteit.nl ging in gesprek over de nieuwe pas met Bas van Weele, verantwoordelijk programmadirecteur van OVpay.

Een van de voordelen, ten opzichte van de huidige ov-chipkaart, is dat de nieuwe ov-pas gebruiksvriendelijker is, zegt Van Weele. “De pas is gekoppeld aan een account. Dat biedt voordelen voor de reiziger: saldo of producten opladen bij een automaat is niet meer nodig. Reizigers kunnen zaken als saldo laden zelf online regelen, denk dan bijvoorbeeld ook aan correctie van een gemiste uitcheck of inzien van gemaakte ritten.”

Van Weele: “Omdat de gebruiksvriendelijkheid voorop staat, wordt het gebruik ervan zo soepel en simpel mogelijk gemaakt. De proef moet duidelijk maken of de reizigers dat ook zo ervaren. En als het niet goed genoeg is, zullen we aan een oplossing moeten werken tot het goed genoeg is om de ov-pas op grote schaal te introduceren.”

Internationaal betaalsysteem

Wat volgens Van Weele ook anders is aan de nieuwe kaart, is dat de logo’s van Mastercard en Bunq op de pas vermeld staan. “De nieuwe ov-pas maakt gebruik van een internationaal betaalsysteem en de infrastructuur van Mastercard en bunq. In dat geval is naamsvermelding van die organisaties verplicht”, aldus Van Weele. Reizigers hebben echter geen rekening nodig om met de pas te kunnen reizen.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

OVPay
Zo komt de opvolger van de ov-chipkaart er uit te zien. Bron: OVPay.

Almere als proeftuin

De nieuwe wordt als eerste getest in Almere omdat Keolis, het moederbedrijf van de Almeerse vervoerder allGo, bereid was om de pas te testen in zijn bussen. Van Weele: “Het busnetwerk in Almere is bij uitstek geschikt voor deze proef. Het is een vrij afgebakend gebied, dat bovendien groot genoeg is om de ervaringen die we opdoen te kunnen vertalen naar een veel grotere schaal.”

Van Weele hoopt dat de ov-pas nog dit jaar gefaseerd kan worden ingevoerd in Nederland. “Niet per regio, maar wel geleidelijk. Het is een enorme operatie. Er zijn ruim 14 miljoen actieve ov-chipkaarten in omloop.”

Van Weele: “Die ov-chipkaart gaat uiteindelijk verdwijnen, omdat de techniek aan vervanging toe is. Mensen met een ov-chipkaart moeten dus overstappen op het gebruik van de betaalpas of een ov-pas, maar dat kan met die aantallen natuurlijk niet van de ene op de andere dag.”

Overbodig

Of ook de opvolger van de ov-chipkaart straks overbodig zal worden en reizigers ook alle voordelen kunnen krijgen wanneer ze alleen nog inchecken met een betaalpas, weet Van Weele nog niet. “Op dit moment is het al mogelijk met kortingsproducten op de betaalpas te reizen. Eventuele verdere uitbreiding zal in de toekomst nader worden onderzocht.”

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl