Haagse taxi’s weigeren dragqueens
In Den Haag hebben alle taxichauffeurs die op dat moment op een standplaats stonden, geweigerd om twee dragqueens te vervoeren. Dit gebeurde vorige week na afloop van The Hague Pride, maar het komt nu pas naar buiten.
Van het voorval werd op Facebook melding gemaakt door Ben Manuputty, mede-organisator van The Hague Pride. Dat schrijft het AD. Manuputty vertelt dat na een afsluitend feest in Het Paard twee dragqueens nog even ergens wat gingen eten. Vervolgens gingen ze naar een taxistandplaats om een taxi te nemen naar hun hotel. Daar werden ze echter door alle zes de aanwezige taxichauffeurs geweigerd. Uiteindelijk moesten de twee een uur lopen naar hun hotel.
Het voorval was al eerder bekend maar de dragqueens in kwestie wilden er eigenlijk geen ruchtbaarheid aan geven. Maar omdat het incident volgens Manuputty niet uniek is, heeft hij er alsnog aandacht voor gevraagd. Volgens hem is het schering en inslag dat dragqueens door een deel van het uitgaanspubliek slecht worden behandeld en ook het geweigerd worden door taxichauffeurs komt geregeld voor.
In gesprek met taxibranche
Het is niet duidelijk of bekendgemaakt bij welke centrales de zes chauffeurs zijn aangesloten. Manuputty wil echter wel graag in gesprek met alle Haagse taxicentrales om het onderwerp goed op de agenda te krijgen. HTMC heeft in een reactie op de Facebook-post al aangeven dat chauffeurs die bij deze centrale zijn aangesloten iedereen vervoeren, ongeacht aard of afkomst. HTMC gaat in gesprek met Manuputty. Vanuit de Haagse gemeenteraad is met veel afkeuring gereageerd op het vooral, schrijft De Gaykrant.
Het voorval in Den Haag doet denken aan een incident in Amsterdam een jaar geleden. Toen werd de bekende dragqueen Jennifer Hopelezz geweigerd door een taxichauffeur. Hopelezz plaatste echter zelf een filmpje van het voorval op Facebook, waar veel reacties op kwamen. Uiteindelijk bood de chauffeur in kwestie zijn excuses aan tijdens een persoonlijke ontmoeting met degene die hij eerder nog weigerde te vervoeren.
Volgens mij is het weigeren van ritten van de laatste 20 jaar na het vrij laten van de taxiwereld.
Dat doen die lui omdat ze te lang op de standplaats hebben gestaan of uit hebzucht. Hele taxiwereld word door dit soort nieuwkomers verpest. Zo worden de klanten in de armen van de oneerlijke concurrentie geworpen waardoor wij taxichauffeurs langer moeten wachten en hogere verzekering premies moeten betalen door de komst van app nep taxi’s.
Door de open markt is tegenwoordig iedere chauffeur zzper . Het is veel te gemakkelijk gemaakt om een eigen taxionderneming op te zetten, dat trekt dan veel gelukzoekers. Als de chauffeurs in dienst zijn en gewoon per maand hun loon krijgen, heb je dat soort taferelen niet. Er zullen dan ook een stuk minder taxi’s op station staan, want geen een ondernemer is zo gek om 10taxis op station neer te zetten om hun chauffeurs uren in de rij te laten staan. Maar dit roep ik al zo,n 10 jaar inmiddels
Dennis, korte ritten weigeren is niet goed, maar heeft zeker wel een reden. Deze reden kan je uren over blijven praten, maar daar komen we niet uit. Feit is wel dat Uber een concept is waarbij chauffeurs uitgezogen worden, vele uren moeten maken voor een hongerloontje en waarbij de omzet wegvloeit naar Amerika, allemaal om het idee dat het zo innovatief is. ik wens u veel geluk en wijsheid toe in zo’n afgetrapte Prius met een chauffeur op slippers en een trainingspak.
Tja, zo jammer weer. Toen ik als taxi ondernemer begon zag ik al vrij snel hoe het er aan toe gaat op taxi standplaatsen. Eerst proberen de chauffeurs je weg te werken, als dat niet lukt proberen ze je wel even uit te leggen hoe het er bij hun aan toe gaat. En dat laatste zegt al genoeg, hoe het er aan toe zou moeten gaan, en hoe de taxi chauffeurs/ondernemers werkelijk werken zijn twee dingen.
Gelukkig worden we nergens anders geweigerd omdat we te weinig afnemen of om andere verzonnen redenen.
Dennis heeft wel gelijk denk ik, als ik 1 of meerdere keren geweigerd wordt voor een kort ritje dan zou ik ook naar Uber gaan en blijven.
Ik zal het anders voor je verwoorden dennis: ik denk dat de conclusie is ” taxichauffeurs verzinnen de meest uiteenlopende smoesjes om onder de korte ritjes uit te komen”
En veel succes verder met je uber
Alsof een korte rit wel een legitieme reden is om een rit te weigeren. Ik zou op mijn werk ook wel alleen de recepties willen doen,een kopietje draait u zelf maar hoor. Vanwege dit soort arrogantie bloeit Uber. Ga vooral door met dit gedrag, u heft zichzelf wel op. Kwestie van tijd, welterusten!
Alsof een korte rit wel een reden is te weigeren. Dit is waarom Uber wel werkt, taxis heffen zichzelf wel op door dit gedrag.
Het zal eerder zijn omdat ze niet zo ver hoefde, en dan worden er allerlei smoesjes uit de kast getrokken. Als je het serieus wil onderzoeken zal ik daarmee beginnen. Als die draggueen naar een plek 100km verderop wil, vechten de chauffeurs om die rit waarschijnlijk. Ik denk persoonlijk dat hier te snel de verkeerde conclusies worden getrokken. Maar goed, dat ben ben ik inmiddels wel gewend in de taxibranche