Luxemburg wil OV volledig gratis maken
In een poging de enorme verkeersdrukte op te lossen en het milieu te verbeteren, heeft de Luxemburgse regering het voornemen om al het OV gratis te maken. Dit plan staat in het Regeerakkoord. Het land worstelt al jaren met files. Onderzoek wees uit dat automobilisten in de hoofdstad in 2016 in totaal 33 uur in de file hadden gestaan. Maar helpt het gratis maken van het OV om automobilisten in het openbaar vervoer te krijgen?
Volgens de Britse krant de Guardian probeert het land daarom al langer met maatregelen de automobiliteit terug te dringen. Daarom is het openbaar vervoer op dit moment al gratis voor alle kinderen en jongeren onder de 20 en mogen scholieren zonder te betalen de bus nemen richting hun onderwijsinstelling. Voor andere reizigers is het OV ook redelijk betaalbaar, aangezien het voor 2 euro mogelijk is om twee uur te reizen.
Files
De stad Luxemburg heeft slechts 110.000 inwoners, maar nog eens 400.000 mensen forenzen elke dag voor werk naar de stad. Het overgrote deel daarvan neemt hiervoor de auto, waardoor lange files tot de orde van de dag behoren in en rondom de hoofdstad. Ook in de rest van het land is het erg druk op de weg, aangezien circa 200.000 mensen vanuit Frankrijk, België en Duitsland naar Luxemburg rijden voor hun werk.
Het voornemen komt van de nieuwe regering van Luxemburg, die wordt geleid door premier Xavier Bettel. Tijdens zijn campagne beloofde hij prioriteit te geven aan een verbetering van het milieu. Deze maatregel, die volgend jaar zomer moet ingaan, moet dus zorgen voor minder auto’s op de weg. Wel moet het plan nog verder worden uitgewerkt. Hoe moet er bijvoorbeeld omgegaan worden met de eerste en tweede klas-coupés in treinen als het OV gratis wordt?
Effecten automobiliteit
Het is de vraag of het plan van de Luxemburgse regering echt effecten heeft. Onderzoek wijst namelijk uit dat de prijs nauwelijks tot geen rol speelt bij de beslissing van automobilisten om het openbaar vervoer links te laten liggen. Dat concludeerde Oded Cats van de TU Delft na onderzoek naar een project met gratis OV in de Estlandse hoofdstad Tallinn. Door OV gratis te maken gingen louter bestaande OV-reizigers meer reizen en werd minder gelopen.
Volgens Cats kunnen twee maatregelen bijdragen aan de vermindering van het autogebruik. Als eerste moet het gebruik van een auto duurder gemaakt worden, vooral tijdens de spits en in zeer drukke gebieden. Ten tweede kan het helpen om de kwaliteit van het OV te verbeteren. Een flinke impuls in de kwaliteit van het openbaar vervoer helpt naar alle waarschijnlijkheid wel om automobilisten te bewegen hun auto te laten staan.
Lees ook:
Interessant: “flankerend beleid” speelt dus een belangrijke rol in een hightech-kapitalistische maatschappij; dat lijkt op situaties eerder in het verleden. Inge Jacobs, vermeld je volgende keer ook de tram van Luxemburg stad en of deze ook onderdeel uitmaakt van bestaande of nieuwe tariefmaatregelen?
In eigen land proberen ze liever juist het OV nog duurder te maken dan het al is. Wat gaat daar voor signaal vanuit? Mevrouw van Veldhoven wordt dermate aangestuurd dat het OV liefst zo weinig mogelijk mag kosten. Een miljard voor een nieuwe autotunnel (A24) is helemaal OK maar het OV in de economisch belangrijke regio’s van ons land komen er bekaaid af. Qua railvervoer zijn 2 spoortjes tussen Den Haag en Rotterdam toch ook niet meer van deze tijd?
Men durft in ieder geval vernieuwend te zijn in Luxemburg! Petje af. Nu ons eigen land?
Geweldig initiatief! Luxemburgers zijn al verwend met hun lage belastingen op auto’s en brandstof. Dit is echt nodig om minder kilometers te maken in een land dat voor zijn grootte vrij veel autosnelwegen heeft