cao Multimodaal

Vakbonden stellen ultimatum: “Arriva, Qbuzz en Keolis hebben nog één week om stakingen te voorkomen”

Grote opkomst bij landelijke staking streekvervoer vorig jaar. Foto: ProMedia/Sander van Vliet

Openbaar vervoerbedrijven die zowel bussen als treinen hebben, krijgen van FNV- en VVMC-leden nog een week om in te gaan op hun eisen voor een nieuwe cao Multimodaal. Dat laten de vakbonden weten in een ultimatum aan de bedrijven, dat woensdag 7 december om 12.00 uur afloopt. Mochten de werkgevers niet reageren, dan volgen zeer waarschijnlijk stakingen.

De vakbonden FNV, CNV en VVMC liggen al langer overhoop met de werkgevers van multimodaal openbaar vervoer. De werknemers zouden ontevreden zijn over de werkdruk. “Het chagrijn onder werknemers is ontzettend groot. Uiteindelijk gaan de leden over de vraag of er echt stakingen komen, maar een goed verstaander heeft soms maar een half woord nodig”, zegt FNV-bestuurder Edwin Kuiper.

De onderhandelingen voor de nieuwe cao lopen door de ontevreden werknemers, alles behalve soepel. “Keer op keer komen de werkgevers met mooie beloftes die ze vervolgens niet nakomen. De werknemers voelen zich bedonderd. Als er niet op de eisen wordt in gegaan komen er acties, waarbij stakingen niet zijn uitgesloten.”

Minder uitzendkrachten

De leden eisen onder meer automatische prijscompensatie, zodat lonen, toeslagen en vergoedingen voortaan meestijgen met de prijzen in de winkels. Ook willen ze op 1 juli een eenmalige uitkering van 1000 euro. Daarnaast eisen ze maatregelen om de werkdruk te verlagen. “Dat betekent dat er meer regelmaat in het rooster moet komen en dat uitzendkrachten na een jaar een vaste aanstelling krijgen. Zo komen er meer vaste collega’s en hoeven er minder uitzendkrachten ingewerkt te worden”, aldus Kuiper.

“De werkgevers kwamen met een belachelijk laag bod en wilden daar niet over onderhandelen. Ook over de werkdrukverlagende maatregelen was geen overleg mogelijk. Onze leden hebben de uiteindelijke voorstellen massaal afgewezen. De actiebereidheid is heel groot.”

Afkijken van de NS-stakingen

De actiebereidheid onder de leden is zo groot, dan de vakbonden verwachten dat ze het hele regionale treinverkeer plat kunnen leggen. De kans op een staking wordt ook zeker vergroot doordat het NS-personeel een succesvolle staking achter de rug heeft. “Het is heel simpel: bij de NS hebben we zes of zeven stakingen nodig gehad om een goed resultaat af te dwingen. Als dat bij de cao Multimodaal nodig is, zullen we dat ook doen.”

Onder de cao Multimodaal vallen zo’n 1300 mensen, waarvan een derde buschauffeur is en twee derde op de trein werkt als conducteur of machinist. Die laatsten zorgen voor ongeveer 90 tot 95 procent van het regionale treinvervoer. De bekendste bedrijven in de sector zijn Arriva in het noorden en zuiden van het land, Keolis in het oosten en Qbuzz in het westen. De cao Multimodaal staat los van de cao Openbaar Vervoer waarover volgende week 9 december nieuwe gesprekken beginnen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.