Subsidie

Provincie Gelderland trekt portemonnee voor HOV-lijn en busstation Druten

Het busstation in Druten is rechtstreeks verbonden met het busstation in Nijmegen en Arnhem. Foto: Flickr.

De provincie Gelderland trekt voor het nieuwe busstation Druten ruim 1,5 miljoen euro uit. Daarnaast investeert de provincie ook 950.000 euro in een busbaan op de Westervoorstsedijk in Arnhem. “We investeren, ondanks de structurele tekorten voor openbaar vervoer, in het versterken en aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer”, zegt Jan van der Meer, gedeputeerde van Provincie Gelderland. 

Het busstation in Druten krijgt vijf perrons voor elektrische bussen en een extra perron voor een regiotaxi of een evenementenbus. Daardoor kunnen er straks ook bussen naar onder meer Wijchen rijden, in aanvulling op de lijnen naar Den Bosch en Nijmegen.

Bij het nieuwe busstation komen ook ruim honderd extra parkeerplaatsen voor fietsen ten opzichte van de situatie nu. Voor auto’s komen er ongeveer 50 parkeerplekken bij, deels met een laadpaal. Wethouder Ronald Thoonen van gemeente Druten zegt dat de provincie met het geld een signaal afgeeft. “De gemeente Druten is blij met deze subsidie. Het bevestigt dat onze gemeente op de agenda staat bij de provincie, als het gaat om de verbonden regio en dus ook als het gaat om volwaardig openbaar vervoer. We zijn er nog niet, maar met deze subsidie zijn we goed onderweg om van het busstation in Druten een Hoogwaardig Openbaar Vervoersknooppunt te gaan maken.”

HOV-lijnen

Om het hoogwaardig openbaar vervoer in de provincie te versterken, trekt de provincie ook geld uit voor een busbaan op de Westervoorstedijk. De busbaan wordt voorzien van nieuwe verkeersregelinstallaties. “Dit zijn zeer moderne versies van stoplichten”, meldt de provincie in een persbericht. “Hierdoor kunnen de bussen ongehinderd en zonder vertraging doorrijden. Zo wordt de dienstregeling betrouwbaarder én ontstaan er minder files op deze route. De stad wordt op deze manier beter bereikbaar met het openbaar vervoer, vanuit de Liemers en Achterhoek.”

Volgens gedeputeerde Van der Meer zijn de investeringen nodig. “Betere aansluitingen, snelheid en betrouwbaarheid zijn belangrijk om meer mensen naar het openbaar vervoer te krijgen. Dat is hard nodig in deze dichtbevolkte regio, waar dagelijks veel files staan.”

Wanneer de werkzaamheden starten is nog onduidelijk. Thoonen hoopt op 2024, maar volgens hem hangt dat voor een groot deel af van de aannemer en de provincie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet