Rover: opvallend veel klachten over nieuwe busvervoerders
Volgens reizigersvereniging Rover krijgt zij ‘opvallend veel klachten’ over vertragingen en uitval van busritten sinds de start van de nieuwe dienstregeling. Het gaat opvallend vaak om plaatsen waar ook een nieuwe vervoerder is. Rover wil dat reizigers gecompenseerd worden voor het ongemak.
Volgens de reizigersvereniging zijn er veel klachten over het vervoer in Twente, waar Arriva het busvervoer van Keolis overnam (inclusief de spoorlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal), regio Zaandam en Purmerend waar EBS het vervoer van Connexxion overnam en Flevoland waar EBS de vervanger van Arriva is geworden.
Wisselingen van vervoerders hebben in het verleden vaker voor klachten gezorgd. Volgens Rover worden de problemen dit jaar versterkt door het personeelstekort. âHet is vreemd dat vervoersbedrijven het trucje van een concessiewisseling nog steeds niet onder de knie hebbenâ, stelt Rover-directeur Freek Bos. Rover vindt dat de aanbestedende overheden ook meer oog moeten hebben voor de implementatie van een wisseling van vervoerder.
Vervoerregio Amsterdam heeft al aangekondigd vervoerder EBS een boete op te leggen voor de slechte prestaties in de Zaanstreek. “Wij zien graag dat dit soort boetes worden besteed aan verbeteringen voor de reiziger en gaan graag in gesprek met de Vervoerregio. Ook vragen wij om reizigers voor de vele vertragingen te compenseren middels bijvoorbeeld een gedeeltelijke terugbetaling van het busabonnement”, zo besluit Rover.
Lees ook:
- Zorgen bij gedeputeerde over dreigend conflict Twentse buschauffeurs
- âGrote zorgenâ over busconcessie CBS: bussen komen regelmatig niet
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?