Helft taxisector heeft nog geen BCT, eerste boetes uitgedeeld
Ruim de helft van de taxisector heeft nog geen Boordcomputer Taxi (BCT) ingebouwd. De eerste boetes zijn uitgedeeld. In week 28 zijn 110 taxi’s gecontroleerd door de inspectie, waarvan ruim 60 geen BCT in het voertuig hadden. Dat blijkt uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport. De controle op aanwezigheid van een BCT wordt meegenomen tijdens de reguliere taxicontroles.Â
“Deze groep moet een verklaring overleggen en bewijzen dat de BCT is besteld”, licht ILT-woordvoerster Elif Bagci toe. “Daarvoor heeft men 14 dagen de tijd. Hiervan is het meeste nog in onderzoek. Een aantal is een proces-verbaal aangezegd.”
Overgangsperiode
Vanaf september heeft ILT meer zicht op de cijfers, verwacht Bagci. Dan loopt immers de overgangsperiode af dat taxi-ondernemers wel een BCT besteld hebben, maar nog ingebouwd mag worden.
Taxi-ondernemers die bij een controle tegen de lamp lopen zonder geldige reden voor het ontbreken van een BCT, krijgen een proces-verbaal van de ILT. “Vervolgens zal het openbaar ministerie de boete uitdelen”, vertelt de ILT-woordvoerster. Eerder maakte het ministerie al bekend dat deze 1750 euro zou gaan bedragen.
Handhaving
Chauffeurs die al wel over het apparaat beschikken, zijn nu al verplicht om het ook daadwerkelijk te gebruiken. Het gaat echter om een nieuw apparaat waar taxi-ondernemers aan zullen moeten wennen. Daarom geldt er een overgangsperiode van twee jaar met een tijdelijk handhavingsbeleid. In die periode doet de ILT lichtere overtredingen door het gebruik van de boordcomputer veelal af met waarschuwingen, tenzij er sprake is van misbruik.
Lichtere overtredingen kunnen het gevolg zijn van onwennigheid in het omgaan met de BCT, zoals bijvoorbeeld het zonder opzet verkeerd bedienen van de knoppen. Zware bestuursrechtelijke en strafrechtelijke overtredingen die met de BCT te maken hebben worden wel meteen beboet, zoals het niet gebruiken van de BCT tijdens een taxirit.
Software-updates
Ondertussen wacht de taxibranche nog met smart af wanneer de overheid het eindelijk mogelijk maakt om software-updates door de lucht te ontvangen. Nu moet daarvoor nog iedere keer naar een RDW-gecertificeerde werkplaats gegaan te worden. Met alle bijbehorende kosten en moeite.
Taxi-ondernemers die voor 1 juni 2014 een BCT hebben besteld, kunnen nog tot 1 september 2014 subsidie aanvragen conform de voorwaarden van de subsidieregeling (600 euro). “Het is verder aan de leveranciers en ondernemers om tijdig te voldoen aan de BCT-verplichting”, laat staatssecretaris Wilma Mansveld van IenM weten. “Fabrikanten moeten eventuele technische problemen met typegoedgekeurde BCT’s oplossen.”
Evaluatie
De Boordcomputer Taxi wordt eind 2015 geëvalueerd. Omdat de invoering ervan nog loopt, is het volgens staatssecretaris Mansveld niet zinvol om het apparaat al mee te nemen in de evaluatie van de nieuwe Taxiwet dit najaar.
Overigens hoeven taxi-voertuigen die uitsluitend voor contractvervoer gebruikt worden de BCT pas uiterlijk 1 februari 2015 ingebouwd te hebben. Zij kunnen dus niet beboet worden, als ze dat kunnen aantonen. Na 1 september 2014 is er echter geen recht meer op subsidie.
Bart Pals
Stel al je vragen over BCT-controles rechtstreeks aan de ILT tijdens de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen. Schrijf je nu in via:Â www.taxipro.nl/taxidag-2014
Alles wat illegaal gedogen we in Nederland, keihard werken voor heel weinig wordt zoveel mogelijk bestraft.Dus taxichauffeurs zijn verkeerd bezig. Illegaal is de trend,legaal goede sigaretten kopen in Polen enz. voor € 1,45 per pakje en in de taxi als extra lokkertje en service verkopen voor € 5,00 Als de overheid er dan toch een bende van wil maken moeten we ze maar meehelpen. https://docs.google.com/document/d/1e27UHwrpPB3LEkh8i07_VW_Q96Z7r3iWVh6-MityUhs/edit#
We moeten een onafhankelijke server opzetten die van ons allemaal is,zodat leveranciers niet de knop om kunnen draaien al hun klanten zich niet willen laten chanteren,zoals Qtwee en de overige leveranciers dat doen.En koop 35 + 20 Quipment BCT via marktplaats nu nog een eigen server,goedkoop onafhankelijk en veilig.
http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/datacommunicatie-en-voip/m830349562-quipment-bct-boord-computer-taxi.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Klopt Willem, daarom zijn wij ook een koeriersbedrijf begonnen een half jaar geleden 🙂 De dagen dat we niet kunnen werken met de BCT worden nu mooi opgevuld met koerierswerk.
Wat een ongelovelijke pesterij ambtenaren zijn het bij het ILT, de verplichting van een BCT gaat toch pas in per 1 sept? Waarom nu al bekeuren als je er nog geen Ă©Ă©n heb besteld?
@ Duco: Wat gaat u doen voor de chauffeurs die zich bij u melden met een boete?
Door al die BCT storingen ben ik nu veel meer tijd en geld kwijt aan die stomme BCT.Ik vind het alleen jammer voor de klanten.ik zat altijd 20% onder de max. prijzen en deed nooit moeilijk voor een paar euro’s als iemand niet genoeg geld had. Maar vanaf nu hanteer ik gewoon de maximumtarieven en geen kortingen meer.Zelf als iemand doodziek is krijgt geen ene cent korting van mij en sowieso vooruitbetalen.Zieke mensen en blinden sowieso eerst vooruit betalen. Sorry hoor.Het is einde solidariteit
wat heeft deze poppenkast allemaal voor zin we kunnen allemaal lullen als brug man maar de regering wil ons allemaal op straat hebben want vrijwilligers kosten niks dus hoeven niet opgeleid te worden dus hebben ze ook geen bct nodig dus geld klopperij voor niks
@BCT belangen,Hans, Fabrikanten hebben vrijwillig kunnen kiezen om een BCT te gaan bouwen. De Taxibranche niet, zij zijn verplicht hun ondeugdelijke apparatuur aan te schaffen die bovendien niet aan de uitgangspunten van de BCT voldoet.
Vraag:
Zou jij verplicht een auto willen kopen waarvan je weet dat hij niet deugt en je de reparatie dan zelf moet betalen?
Ik denk dat niemand dat doet. Sta jij of wie ook garant voor een goedwerkende BCT en stel jij of wie de reeds vele gedupeerde schadeloos?
@Pieter Vinkjes: dank voor de tip. Heb dat toegevoegd aan het artikel.
@ BCT belangen, Wat bedoel je met vlekkeloos? Ik zou liever lezen dat de bct enig nut heeft en hoe je de investering terug kunt verdienen en fraude proof is. Vlekkeloos is naar mijn mening onjuist en irrelevant te noemen.
Ik neem aan dat er alleen boetes kunnen worden uitgedeeld bij de straattaxi? Want het contractvervoer heeft toch tot 1 januari 2015 de tijd om de BCT, hoewel zonder subsidie, in te bouwen?
Koeriers met een rijbewijs B voertuig en daar horen ook bakwagens bij kunnen straffeloos werkweken maken van 140 uur. Hoppa!
Over met meer maten meten gesproken.
Recht wat stom is, maakt recht wat krom is. De opstelling van de ILT doet mij denken aan de situatie die in al dan niet onderontwikkelde politiestaten de dagelijkse gang van zaken is.
Hallo Duco, het is erg eenvoudig, als je een BCT hebt ingebouwd of kunt aantonen dat je je bestelling op tijd gedaan hebt krijg je geen boete. Het ILT controleert dit en dat is vrij logisch. Cabman en Taxitronic apparatuur werkt zo goed als vlekkeloos inmiddels dus dat kan het probleem niet zijn. Quipment gaat nog wel wat tijd kosten maar indien daar op tijd besteld is krijgt niemand een boete. Wat er zich de afgelopen 10 jaar heeft voorgedaan in het BCT dossier is totaal irrelevant.
moet worden,het geld is op.De leveranciers zetten ILT onder druk,geen uitstel meer geven we hebben geld nodig en geen tijd/geld meer om de BCT te testen.Jan Zaaijer kon het zo achterop een sigarendoosje uitrekenen,zij hij tijdens vergaderingen.En ik zij dat ik uit mijn blote hoofd uit kon rekenen wat er nu allemaal gebeurd.Download de verklaring stuur hem op.Neem contact op met STN als u echt een boete krijgt https://docs.google.com/document/d/1cW2qMiuof0oOUyyL3SxAgmOeWtlTr8PC9gkwsuoJnmg/edit
Paniekvoetbal :-}}Ja wat moet de ILT,ze staan met 10-0 achter.Dus als u een geldige reden opgeeft waarom u geen BCT heeft ingebouwd dan krijgt u geen boete.HOEVEEL REDENEN WILLEN ZE HEBBEN?De ILT heeft eerst de leveranciers in de grote problemen gebracht met steeds achterlijkere specificaties voor de BCT,zelfs de wielomwentelingen moeten gemeten kunnen worden(bij de ILT weten ze niet wat GPS is)vervolgens brengen de leveranciers de taxiondernemers in de problemen omdat er met spoed geleverd
Het gaat er dus niet om of je voldoet aan de verplichting een BCT ingebouwd en werkend te hebben, maar of je hem al wĂ©l besteld hebt…. Kan iemand mij zeggen wat voor een waanzin dit is? En hiervoor kun je dan een boete krijgen van maar liefst 1750 euro!!! En dan nu na al die jaren van fouten aan de zijde van de overheid maar even zeggen ‘Het is aan de leveranciers en ondernemers om tijdig te voldoen aan de BCT-verplichting’….diep diep triest…
Totale controle door het Rutte regime uit Den Haag. Big brother in optima forma.