Krappe arbeidsmarkt

Teylingen somber gestemd over leerlingenvervoer na tevredenheidsonderzoek

Schooltassen en jassen
Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock

Het leerlingenvervoer in de Duin- en Bollenstreek zal de komende tijd waarschijnlijk geen dikke voldoende scoren. Die verwachting spreekt het Teylingse college van burgemeester en wethouders (B&W) uit in een brief aan de gemeenteraad. Volgens de Zuid-Hollandse gemeente speelt de krapte op de arbeidsmarkt het leerlingenvervoer nog altijd parten.

Zo’n tweehonderd ouders uit Katwijk, Noordwijk, Hillegom, Lisse en Teylingen (Duin- en Bollenstreek) beoordelen het leerlingenvervoer (2023) met een 6,9. Dat blijkt uit het meest recente klanttevredenheidsonderzoek dat is gehouden onder 675 ouders. Slechts 30 procent vulde de enquĂȘte ook daadwerkelijk in.

Onvrede

De resultaten liggen volgens het college in lijn met de signalen die de gemeente van ouders ontvangt. Het gaat hierbij vooral over zaken als vaste chauffeurs en communicatie. “Het valt op dat er veel onvrede is over de communicatie met de vervoerder en de klachtenafhandeling”, schrijft het gemeentebestuur in de brief. “Dit is een bekend probleem met Noot en, ondanks inspanningen van Noot om dit te verbeteren, lijkt het nog niet zo te voelen bij de ouders.”

Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat 49 procent van de respondenten zich niet gehoord voelen als ze een klacht bij Noot indienen. Slechts 38 procent merkte aantoonbaar verbetering naar aanleiding van een ingediende klacht, 24 procent is neutraal. Iets waar de gemeente baalt, omdat het gemeentebestuur tegelijkertijd constateert dat er op het gebied van de klachtenafhandeling het nodige verbeterd is. “Deze is meer empathisch en klantgericht geworden. Het is daarom teleurstellend dat dit nog onvoldoende positief effect heeft op de beleving van de indieners van de klacht.”

Quick wins

Naast de resultaten zijn uit het klanttevredenheidsonderzoek ook een aantal zogeheten quick wins gekomen, die de kwaliteit van het vervoer waar mogelijk moeten verbeteren. Het gaat hierbij vooral over zaken als zelfstandigheid, structuur, regelmaat en het aanvraagproces. Maar liefst een kwart van de respondenten (27 procent) ervaart dit proces als belastend.

“Elke kleine verbetering kan een groot effect hebben op een leerling. Samen zullen alle kleine verbeteringen het leerlingenvervoer de juiste richting op blijven duwen”, geeft het college aan. “Tegelijkertijd zullen we er ook rekening mee moeten houden, onder andere gezien de krapte op de arbeidsmarkt, dat het leerlingenvervoer mogelijk de komende tijd nog niet de dikke voldoende wordt die we graag zouden willen.”

Mobiliteit.nl heeft Noot om een reactie gevraagd, maar konden nog niet reageren.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.