Motie

Alphen aan den Rijn wil verbetering zien bij Regiotaxi: ‘Gaat te vaak niet goed’

Alphen aan den Rijn
Volgens de gemeenteraad functioneert de Regiotaxi in Alphen aan den Rijn slechter dan andere gemeenten in de Duin- en Bollenstreek. Foto: Shutterstock/Menno van der Haven

Wethouder Anouk Noordermeer (Zorg) gaat binnenkort in gesprek met de uitvoerders van de Regiotaxi in Alphen aan den Rijn. Dat liet Noordermeer vorige week donderdag weten tijdens een gemeenteraadsvergadering. Volgens de zorgwethouder functioneert de Regiotaxi in de Duin- en Bollenstreek overal naar behoren, behalve in Alphen aan den Rijn.

Gebruikers van de Regiotaxi moeten soms lang wachten of worden in sommige gevallen zelfs helemaal niet opgehaald. Daardoor komen ze vaak te laat op belangrijke afspraken bij bijvoorbeeld het ziekenhuis, tandarts of huisarts. Ook duurt het volgens de gemeenteraad soms uren voordat reizigers worden opgehaald, als een afspraak niet meer doorgaat.

Wethouder Anouk Noordermeer herkent de signalen die in de SP-motie, mede ondertekend door GroenLinks, RijnGouweLokaal, VVD, ONS Alphen, CDA en Forum voor Democratie, staan beschreven. “Het geldt niet voor iedereen, maar ik zie wel dat het te vaak nog niet goed gaat. Ik krijg die klachten ook in mijn mailbox”, reageerde Noordermeer tijdens de gemeenteraadsvergadering. De zorgwethouder besloot de motie dan ook over te nemen.

Klachten

Daarnaast roept Noordermeer gebruikers van de Regiotaxi op klachten te blijven indienen als er iets niet goed gaat. “Wij zien het klachtenaantal naar beneden gaan, waardoor het cijfer relatief hoog blijft. Als ik op basis van het cijfer, wat rond de 7,5 ligt, moet kijken, zou je denken dat het allemaal goed gaat. Eén klacht is er een te veel, maar tegelijkertijd heb ik gezien dat het er meer zijn. Ik ga dat gesprek dus opstarten”, aldus Noordermeer.

De indieners van de motie willen dat de wethouder in het vierde kwartaal van dit jaar aan de gemeenteraad rapporteert over de voortgang van de gesprekken en de getroffen maatregelen die de dienstverlening moeten verbeteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.