Ondanks chauffeurstekort

Reizigers tevreden over dienstverlening Avan: 8,1 voor Wmo-vervoer

Wmo-vervoer
Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock

Reizigers beoordelen het routevervoer van Avan met een 7,5 en het vraagafhankelijk Wmo-vervoer met een 8,1. Dat blijkt uit twee verschillende tevredenheidsonderzoeken, uitgevoerd door onderzoeksbureau Moventum. Reizigers zijn vooral tevreden over de chauffeurs. Zo worden chauffeurs in het routevervoer beoordeeld met een 8,1. De klachtenafhandeling blijft echter nog een zorgenkindje.

Zo scoort de klachtenafhandeling in het routevervoer (leerlingen- jeugdwet- en dagbestedingsvervoer) met 5,2 namelijk een onvoldoende. “Avan blijft aandacht besteden aan de klachtenafhandeling”, schrijft vervoersorganisatie Regio Arnhem-Nijmegen in een persbericht. De klachtenafhandeling binnen het Wmo-vervoer scoort met een 6,6 wel een voldoende.

Ondanks de 5,2 voor de klachtenafhandeling binnen het routevervoer, is Regio Arnhem-Nijmegen tevreden met de behaalde resultaten. Zo scoort Avan op bijna alle onderdelen boven de gestelde norm van een 7. De stiptheid en reistijd binnen het Wmo-vervoer worden door reizigers respectievelijk beoordeeld een 8 en een 8,1. Binnen het routevervoer gooien vooral de chauffeurs (8,1), de mogelijkheid om ritten af te melden (8) en het reizigersportaal (8,2) hoge ogen.

Chauffeurstekort

“Door het aanhoudende chauffeurstekort en de toenemende drukte op de weg, heeft Avan het afgelopen jaar wederom uitgadingen gehad”, verklaart vervoersorganisatie Regio Arnhem-Nijmegen. “Door de inzet van vervoerders, chauffeurs en het callcenter heeft Avan de kwaliteit toch voor een groot deel kunnen waarborgen. Het is dan ook goed om te merken dat bij de meeste reizigers de algemene tevredenheid hoog is.”

Met de 7,5 voor het routevervoer en een 8,1 voor het vraagafhankelijk Wmo-vervoer, scoort de dienstverlening van Avan echter lagere cijfers dan vorig jaar. Toen scoorde het routevervoer namelijk een 7,7 en het Wmo-vervoer een 8,2.

De cijfers van de klachtenafhandeling ligt dit jaar wel hoger. Zo werd de klachtenafhandeling binnen het routevervoer vorig jaar door reizigers beoordeeld met een 4,9 en binnen het Wmo-vervoer met een 6,4.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.