Zero emissie

Kopzorgen om rolstoelbussen bij vergroeningsslag: “Alternatief voor diesel is er niet”

Rolstoelbus
Rolstoelbus. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Rob Engelaar

Rolstoelbussen vormen een groot hoofdpijndossier voor personenvervoerders als het gaat om de vergroening van het wagenpark. Dat blijkt uit een rondgang van Mobiliteit.nl. Vanaf 2030 moet al het taxivervoer volledig uitstootvrij zijn, maar een uitstootvrij alternatief voor de huidige rolstoelbussen is nog onvoldoende voorhanden.

De pijn zit vooral in de maximale gewichten voor de voertuigen. Veel elektrische rolstoelbussen met acht zitplaatsen wegen meer dan 3.500 kilogram. Dat betekent dat chauffeurs over een vrachtwagenrijbewijs moeten beschikken om deze bussen te mogen besturen. Voor elektrische busjes die worden ingezet voor bijvoorbeeld het goederenvervoer, geldt een tijdelijke uitzondering tot 4.250 kilogram. Voor het personenvervoer geldt deze uitzondering niet.

En dat steekt, vindt Maurits van Driel, directeur bij vervoersbedrijf Van Driel uit Oss. Volgens hem houdt het gewicht van een elektrische rolstoelbus namelijk verband met de actieradius. “Voor een redelijke actieradius heb je een zwaar batterijpakket nodig”, legt hij uit. “Met de rolstoelbussen die momenteel verkrijgbaar zijn kan je, mits het goed weer is, tussen de 200 en 250 kilometer rijden. Als je de hele dag moet rijden, dan red je dat natuurlijk niet.”

Er is gewoon nog geen goed alternatief en we kunnen ook niet toveren.

Van Driel is niet het enige vervoersbedrijf dat hiermee wordt geconfronteerd. Ook Taxi Brookhuis uit Oldenzaal zit met deze kwestie in de maag. “Net als alle andere taxibedrijven”, voegt directeur Erwin Brookhuis daaraan toe. “Er is gewoon nog geen goed alternatief en we kunnen ook niet toveren. Als er geen goed alternatief is, dan houdt het op.”

Economisch model

Of alle rolstoelbussen in 2030 ook daadwerkelijk vervangen zijn door schone exemplaren, blijft dus nog de vraag. Het kan zomaar zijn dat gemeenten rolstoelbussen op diesel tegen die tijd weigeren. KNV-voorzitter Bertho Eckhardt vindt dat gemeenten daarvoor uitzonderingen moeten maken. “Zeker als het buiten de invloedsfeer van de ondernemer ligt”, zegt Eckhardt daarover. “De wil van de sector om over te stappen op een duurzaam wagenpark is er gewoon. Dat is verder ook helemaal geen punt van discussie. Het moet alleen wel in een economisch model passen. Ondernemers moeten gewoon aan goede voertuigen kunnen komen, waarmee ze hun brood kunnen verdienen.”

Zowel Van Driel als Taxi Brookhuis verwachten echter niet dat gemeenten halsstarrig aan de duurzaamheidseisen blijven vasthouden. Ze rekenen op coulance op het moment dat nog niet iedere rolstoelbus volledig schoon is. “Ze kunnen het natuurlijk niet tegenover de eigen inwoners maken dat ze daardoor niet meer de deur uit kunnen”, denkt Erwin Brookhuis. “Daarnaast zijn gemeenten vaak zelf verantwoordelijk voor rolstoelvervoer. Dat is natuurlijk een korte lijn om met elkaar hierover in gesprek te gaan.”

Ook Maurits van Driel denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen. Hij noemt daarbij Schiphol als voorbeeld. “Het probleem wordt daar erkent en er worden ook uitzonderingen gemaakt, dus ik vrees er nog niet voor. Je wil mensen die in een rolstoel zitten ook niet benadelen. Als er geen mogelijkheden zijn om hen elektrisch door het land te rijden, dan mag dat hopelijk gewoon op diesel blijven gebeuren.”

Stilzitten

Ondanks alle onduidelijkheid ziet Erwin Brookhuis toch aanknopingspunten. Hij verwacht dat er binnen enkele jaren geschikte alternatieven beschikbaar zijn. “Als ik zie hoeveel keuze ik nu heb qua elektrische voertuigen in vergelijking met twee jaar geleden, dan denk ik dat er over twee jaar wel een Sprinter is waarbij het gewicht niet te hoog is en waarmee we gewoon acht mensen kunnen vervoeren. Die mensen zitten natuurlijk ook niet stil”, besluit Brookhuis.

Ondertussen is KNV achter de schermen bezig om een uitzondering tot 4.250 kilogram te bepleiten voor het personenvervoer, zoals deze momenteel voor het goederenvervoer geldt. “Er ligt een brief bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar daar hebben we nog geen antwoord op gekregen. Ik verwacht dat daar binnenkort een positief besluit over genomen wordt”, aldus Eckhardt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.

1 reactie op “Kopzorgen om rolstoelbussen bij vergroeningsslag: “Alternatief voor diesel is er niet””

Piet Bakker|10.08.24|11:21

Als chauffeur op een rolstoelbus onderken ik het probleem, maar als we over de grens kijken naar Belgie, Frankrijk, Griekenland en andere Europese landen, dan denk ik dat Nederland is moet ophouden met het braafste jongentje van de klas te willen wezen. Natuurlijk is uitstoot van CO2 een probleem, maar houdt dat op bij de landsgrenzen??