Geen boete meer voor taxi bij ontbreken Boordcomputer Taxi

Boordcomputer Taxi, BCT, Taxitronic, Neone Nederland, BCT One, zonneklep

Taxibedrijven die niet beschikken over een Boordcomputer Taxi, hoeven het komende jaar geen boete te verwachten. Zolang er niet volledig uitgelezen kan worden door de Inspectie ILT, gaat de dienst niet meer controleren op aanwezigheid van het apparaat. Dat bevestigt de woordvoerster van de ILT aan TaxiPro.nl. Wel blijft de inspectie controleren op aanwezigheid van een geldige taxivergunning en chauffeurskaart.

Onlangs liet staatssecretaris Wilma Mansveld weten dat ILT pas in juli 2016 de BCT’s kan uitlezen. Daarvoor moeten eerst nog diverse software-aanpassingen gedaan en de wet aangepast te worden.

Boordcomputer Taxi

Taxibedrijven moeten sinds 1 juli 2014 over een Boordcomputer Taxi beschikken, op straffe van een boete van 1500 euro. Maar die wet wordt nu niet meer gehandhaafd. Dat betekent dat duizenden taxibedrijven voor niets hebben geïnvesteerd in het apparaat. Een BCT kost ongeveer 1500 euro per stuk, waarvan de overheid 600 euro betaalde.

De uitspraak van ILT betekent dat taxibedrijven die te maken hebben met een kapotte BCT of een nieuw voertuig aanschaffen, voorlopig geen actie hoeven te ondernemen op dit gebied. Het is dan verstandiger om te wachten tot de nieuwe regeling is uitgekristalliseerd en de apparaten aangepast zijn. Ook zijn volgend jaar eventuele kinderziekten wellicht opgelost. Want het is nog niet gebleken dat er administratieve besparing met het apparaat behaald is, integendeel.

Software

De uitspraak van ILT betekent helaas niet dat fabrikanten naar hartelust de software bij hun klanten zelf kunnen updaten. Voor iedere nieuwe versie dient een certificering te worden afgegeven door de RDW. Want ook al rijdt een taxibedrijf rond met een ongecertificeerde software-versie op zijn BCT, hij zal hiervoor geen boete krijgen van de ILT. Maar het betekent wel dat de fabrikant zijn typegoedkeuring bij de RDW kan kwijtraken.

Eerder liet de Belastingdienst al weten dat een BCT voor de fiscale wetgeving niet verplicht is. Er geldt voor de belastingdienst immers een ‘vrije vorm van administratie en bewijs’. Een taxibedrijf moet dus een goede administratie bijhouden, maar dat hoeft niet via een BCT.

Uitlezen

Toen de taxibranche de apparaten al had ingebouwd, bleek dat de ILT niet over de juiste software beschikt om de BCT’s uit te lezen. Toen werd nog aangekondigd dat er wel ‘zichtcontroles’ zouden gebeuren, op aanwezigheid van de BCT. Maar daar wordt nu toch van afgestapt vanwege de zinloosheid daarvan.

In totaal zijn er zo’n 30.000 BCT’s verkocht. Cabman heeft een marktaandeel van 63% (18.900 apparaten), Neone Nederland (doorgestarte Taxitronic) heeft een marktaandeel van 23% (6900 stuks) en Qtwee (doorgestarte Quipment) heeft een marktaandeel van 14% (4200 BCT’s). Het failliete Taxamatic heeft 0 BCT’s verkocht.

Schade

Met een gemiddelde prijs van 1500 euro heeft de taxibranche dus 45 miljoen euro geïnvesteerd in een apparaat dat het komende jaar nog wel verplicht is volgens de wet, maar waar geen controle op is. Schrale troost: er zullen in ieder geval tot juli 2016 geen kosten meer gemaakt hoeven te worden door taxibedrijven voor zaken als RDW-keuringen en storingen/reparaties van de BCT die buiten de garantie zouden vallen.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

110 reacties op “Geen boete meer voor taxi bij ontbreken Boordcomputer Taxi”

Yviene Xithyl|02.05.15|13:24

gewoon rijden met de werkmap en rittenstaat beste collega’s. de bct word afgeschaft voorlopig. tussen de wandelgangen gehoord. ouwe systeem gewoon weer overgaan. veel te veel gezeik en een hoop extra kosten die bct. een complete flop.

Johan Zevenbergen|29.04.15|21:23

@rodney
De ter discussie staande punten, bct, chauffeurskrt, tarievenkrt, vergunning, meter, printer
Wp 2000 enz enz
Gewoon kort door de bocht wel/niet

Yviene Xithyl|29.04.15|20:41

heel onduidelijk allemaal nog, er staat helemaal geen info op de site van ilent. mag je nou zonder bct rijden als je een nieuw voertuig aanschaft? mag je weer terug gaan op de werkmap en rittenstaat?

Rodney Barten|29.04.15|19:06

@ Johan: Wat wil je in stemming brengen?

Johan Zevenbergen|29.04.15|12:41

Wellicht iets om met ze allen bijv door stemming puntsgewijs neer te leggen.

M. Martins.|29.04.15|09:34

Dan ben ik toch wel benieuwd naar het gelijke speelveld.

Johan Zevenbergen|29.04.15|00:15

Zo gaat dat concurrentie kun je niet tegengaan, maar dan wel een gelijk speelveld.

M. Martins.|28.04.15|22:51

@Rodney.

Er staat toch echt duidelijk dat uberpop in België legaal wordt in 2016, maar dan wel onder voorwaarden. Tevens worden de vergunningen vrijgegeven zodat daar dezelfde ellende start zoals hier met de deregulering.

Nordin Alkoua|28.04.15|22:27

ik wil weer starten als taxiondernemer! moet ik nou wel een bct in me taxi hebben of niet? iemand die me meer kan vertellen?? wat doet de ilent nou als je er geen in hebt? en rijden er taxichauffeurs rond zonder bct? graag iemand?

Rodney Barten|28.04.15|20:08

Martin: Die artikelen slaan werkelijk helemaal nergens op, er is geen wetgeving in Belgie voor illegaal werken en die zal er ook niet komen. Ik begrijp dat de taxibranche daar nog niet gedereguleerd is, dat zal wellicht wel gaan gebeuren. UberPop zal in geen enkel beschaafd land legaal worden gemaakt, Uber en chauffeurs zullen overal gewoon belasting moeten betalen en gecontroleerd moeten kunnen worden.

Johan Zevenbergen|27.04.15|17:22

@turk,
De taxibranche heeft een hoop geld betaald voor niet of slecht functionerende, en tijdelijk niet controleerbare en te handhaven achterhaalde electronica, die ook in de toekomst hopen geld blijft kosten.
Bovendien zijn wij de enigste beroepsgroep die dit heeft, en is een ernstige inbreuk op de privacy van de eigenaar en gebruiker.
Gelijktijdig is er een wildgroei aan vervoerders ontstaan die deze kosten en controle niet heeft.
Dat is er oa op de bct tegen.

Turk Yenisey|27.04.15|15:57

Vofjes die illegaal pachten die zeuren alleen maar over de bct

Rodney Barten|25.04.15|14:38

Martins: Illegaal werken zullen ze ook niet in Brussel toe staan, ben dus erg benieuwd naar de voorwaarden die daar gesteld gaan worden. Ik heb het al vaker geroepen en dat blijf ik doen: De BCT gaat echt niet meer weg, hij zal worden aangepast tot dat we een ons wegen en de hele boel zal en moet gedigitaliseerd worden. We leven per slot van rekening niet meer in het stenen tijdperk.

M. Martins.|25.04.15|12:20

Het wordt wel legaal in Belgie (brussel). Dat gaat in per 2016. Het is wel onder voorwaarden. Uber rijdt uiteraard nu al gewoon door en tegenover 2 taxi’s staat er inmiddels 1 uber.

Wat Bct betreft. Gesprekspartner van duco, B.Visser is voorstander om de vergunning af te schaffen. Zij wordt ook gepusht om de BCT weg te krijgen.
1+1=2

Rodney Barten|25.04.15|09:01

@ Martins: Even bij de les blijven, in Belgie is het nog steeds niet legaal…dat er één of andere politieke figuur wat roept maakt nog niet het verschil. Ook onze zuiderburen zullen Pop niet legaliseren. En nogmaals: De BCT zal echt niet worden afgeschaft, de gene die hier op Taxipro roepen dat het een onding is komen straks nog van een koude kermis thuis! Dat wil niet zeggen dat ik die gene, Duco en Taxi Volendam (en een paar andere) in het ongelijk stel!

M. Martins.|24.04.15|23:42

Zie België waar het legaal wordt.

M. Martins.|24.04.15|23:40

Ik herhaal mezelf nog maar een keer.

Bct verplichting bij taxi’s is een hele grote drempel om pop legaal te kunnen maken. Je kunt niet verwachten dat taxi’s met Bct moeten rijden en poppers niet bij legalisatie.

Schaf Bct en vergunning af en pop is legaal.

Dus lekker blijven schoppen tegen de Bct, des te eerder kun je als taxi thuis blijven.

Taxi Volendam|24.04.15|21:47

@ Marion.
Onderbouw al je commentaar.
Leg uit waarom je denkt, b.v. dat deze boordcomputer een meerwaarde heeft en minder kans voor snorders kan betekenen.
Niemand is tegen automatisering of controle, maar het moet wel betrouwbaar zijn en volgens de gemaakte afspraken.
Dat is de BCT niet.
Waarom grijp je zelf niet in i.p.v. iedereen te beschimpen.
Zoals gezegd, onderbouw je commentaar.
Nu komt het over als:
“de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet”

Marion van Dijk|24.04.15|16:23

Boordcomputer- controle (zichtbaar als je niks te verbergen heb who cares) – minder kans voor snorders.
Geen boordcomputer -onzichtbaar (wat velen weer willen omdat ze wellicht iets te verbergen hebben)- vrij spel voor mensen met slechte bedoelingen.
Hoe minder overzicht hoe meer rotzooi op de weg.

Marion van Dijk|24.04.15|16:23

paul dijkhuizen, een actie organiseren kost niets, alleen een oproep plaatsen. Weet niet wat daar moeilijk aan is. Nog steeds wordt er niet meer opgetreden tegen poppers. Ben bang dat de chauffeurs het zelf weer moeten doen met als gevolg weer een slechte reputatie. Maar het gaat nog steeds alleen over de boordcomputer.

Peter van Opduin|23.04.15|21:40

Ik denk dat er een Stichting opgezet moet worden die opkomt voor de belangen van het Stichtingsbestuur van Stichting Taxibelangen Nederland. Het bestuur van STN wordt door de Stichting uitgebuit en uitgekleed, ronduit schandalig! “Zonder brood geen spelen, zonder lunch geen zaken!”

Johan Zevenbergen|23.04.15|15:18

Denk dat. 80% van de niet leden ook nooit lid zal worden,
omdat ze simpelweg zelf aan allerlei kansloze (overheid) projecten en bedrijven als Uber mee doen, om hun zakken te vullen en niet omdat ze betrokken zijn bij dit mooie beroep of dit willen uitdragen.

Paul Dijkhuizen|23.04.15|14:37

die kosten zijn onder meer de administratie kosten, kosten voor de website, inschrijving KvK etc. voor het overige proberen wij een buffer op te bouwen om eventuele gerechtelijke stappen te kunnen bekostigen. In het korte bestaan van de STN hebben wij toch al het één en ander bereikt, we zullen niet zeggen dat dat alleen aan ons te wijten is, maar ik ben er van overtuigd dat mede door de STN sommige processen wel degelijk versneld zijn. Hoe meer mensen zich aansluiten hoe meer wij kunnen doen.

Paul Dijkhuizen|23.04.15|14:28

Mensen, de STN is meer dan alleen de heer Douwstra, hij is de oprichter en op dit moment de voorzitter. Maar er zitten meer mensen in het bestuur. Wij proberen als STN om voor alle taxi-ondernemers een eerlijk en werkbaar ‘speelveld’ op te zetten, soms met ‘harde woorden’, soms met diplomatie, soms door onderwerpen bespreekbaar te maken. De vergoeding die wij als bestuursleden hiervoor krijgen is 0,00 zelfs geen reiskostenvergoeding. Uit de inkomsten worden allen de ‘overheadkosten’ betaald

Johan Zevenbergen|23.04.15|14:23

Niet meer nodig lijkt mij als je concurrerende bedrijven met vrijwilligers kunt starten, en gemeentes en overheden dit toejuichen.
Wellicht kunnen we ons nog druk maken voor een uitkering voor toekomstige generatie uit gerangeerde ondernemers.
Zodat deze met behoud van uitkering deze bedrijven kunnen opzetten.

Marion van Dijk|23.04.15|12:26

Er wordt genoegen genomen met tweede rangs intervieuws en dat maakt de branche alleen maar slechter (zie de artikelen in de media, mensen weten het verschil niet tussen legale uber en uberpop) omdat de normale mens het niet begrijpt. Ga je actie voeren heb je de volledige aandacht en kan je het goed uitleggen.

Marion van Dijk|23.04.15|12:23

peter ik neem aan dat dit cynisch bedoeld is, dat je eigenlijk zegt beloning naar prestatie. En M Martins inmiddels is het een criminele organisatie maar niet van origine. Het ging mij erom dat er niet zoveel bijzonders gezegd is bij Pauw behalve dat het een criminele organisatie is. Er had beter gezegd kunnen worden wat Uber Pop dan wel is en dan gewoon aan tafel en ook vijf minuten spreektijd.

M. Martins.|23.04.15|10:10

Ik geloof er helemaal niets van.

Peter van Opduin|23.04.15|07:41

Het is toch te zot voor woorden dat die arme Duco nog steeds geen cent krijgt uit de stichting waar hij zich volledig voor inzet. Persoonlijk vindt ik een punt als de vergoeding van Duco als voorzitter van STN niet horen op dit medium, het hoort op aan de tafel van het stichtingsbestuur besproken te worden. Misschien worden alleen de kwaliteiten van Duco beloond en krijgt hij daarom geen cent van de stichting.

M. Martins.|22.04.15|17:51

Inmiddels kan je Uber wel een criminele organisatie noemen. Willens en wetens chauffeurs de straat opsturen zodat zij een strafblad oplopen is een schande.
Heel Amsterdam is vergeven van die gasten.
Ook een leuk feitje. Het is niet de arme die gebruik maakt van pop, maar juist de mensen met geld genoeg.

Marion van Dijk|22.04.15|15:36

Je zou met jouw leden een actie “kunnen” organiseren. En dat is geen commando maar een idee waar er velen mee eens zijn. Dat is het verschil tussen jou en mij. Ik hoor graag anderen en lees wat anderen raakt. Jij hoort alleen wat je wil horen dat is jammer voor een vertegenwoordiger van de taxibranche.

Marion van Dijk|22.04.15|15:35

Ach Duco wat ben je een wereldverbeteraar, heb je alleen bij Pauw horen zeggen dat Uber een criminele organisatie is. Wat het dus niet is. En de inval was allang gepland is echt niet jouw verdienste al zou je dat graag willen horen. Ik geef aan dat actie geboden is en je zou met me kunnen meedenken ipv slachtoffer te spelen en alles persoonlijk te maken. Kijk wat de politie vandaag doet dat zijn “ballen” acties. En ik hoef niet bij te dragen ben geen chauffeur meer maar leef wel mee.

M. Martins.|22.04.15|11:41

Wat mij dwarszit o.a is dat je de bedoelingen van visser ontkent en je het eerste half jaar alleen maar met BCT bezig was. STN, had vanaf dag 1 van pop naar de rechter moeten stappen en niet pas ruim een half jaar gaan zeuren over pop.

M. Martins.|22.04.15|11:35

Ik lever meer bijdrages dan jij denkt. Bijvoorbeeld die kentekenlijsten komen van mij. Ook meldingen aan ILT met foto’s en dergelijke doe ik. Beschuldig mij nergens van waar je niks vanaf weet.
Dat optreden bij pauw was schandelijk. Je hebt je in het publiek laten zetten en uber aan tafel die zijn reclameplaatje kon afsteken.Dat is hem wederom goed gelukt.
Bovendien roep ik niet op tot acties en zelf niks doen. Moet de eerste wagens met schuim nog zien van je.

Duco Douwstra|22.04.15|11:34

recht op een mening.En steeds ongenuanceerd kritiek hebben mag ook,als je daar een onbedwingbare behoeft aan hebt. Maar stuur mij een email of bel mij, als je iets dwarszit of niet begrijpt. En natuurlijk maak ik ook fouten, maar ik doe iets, zonder enige vergoeding en probeer het beste te bereiken en onrecht te bestrijden. Het is zo makkelijk om het internet af te struinen, dingen uit zijn verband te trekken en iemand afzeiken. Maar gelukkig zijn de positieve reactie vele malen groter.

Duco Douwstra|22.04.15|11:26

Eigenlijk zou ik niet moeten reageren,maar doe het toch.Marin vind mij laf omdat ik niet op haar commando’s reageer.En alleen maar zoeken naar kritiek,zonder zelf 1 positieve bijdrage te leveren is ronduit zielig.Mijn contacten met de media hebben veel bijgedragen aan het optreden tegen Uber,nadat ik bij Pauw met duidelijke uitleg Uber een criminele organisatie noemde,zijn er invallen gedaan bij Uber en heeft de rechter ook gezegd dat er een strafrechtelijk onderzoek moet komen.Maar ieder

Johan Zevenbergen|22.04.15|10:43

Als iedere taxi / personenvervoerder of chauffeur een goed gast heer/vrouw zou zijn, en in de geest van de wet zou ondernemen, waren al deze problemen er ook niet.
En hoef je collega,s ook niet af te zeiken, en kun je een normale boterham verdienen.

M. Martins.|21.04.15|19:57

En als je de berichten van Barbara Visser leest is zij groot voorstander om de vergunning af te schaffen omdat die niet werken. Heeft ze vandaag nog op Twitter gezegd.

Dit is haar bericht: “Dat is toch de omgekeerde wereld? Daarom vergunningen ter discussie stellen en klanten zelf laten kiezen!”

Rodney Barten|21.04.15|19:52

@ Ton: Heeft u een beter alternatief voor handen? Zoals gezegd: Duco doet met STN tenminste iets, en er zijn nog meer bestuursleden bij STN die verstand van zaken hebben.

Ton ter Haar|21.04.15|19:28

https://twitter.com/barbaravisser FOLLOWED BY DUCO DOUWSTRA
EN
https://twitter.com/BarbaraVVD waar het dus eigenlijk over gaat….hahaha

Ton ter Haar|21.04.15|19:26

@Rodney, dat kan wel zo zijn maar er was een interview met Barbara Visser van de VVD over taxi’s en Duco begon erover dat Barbara en ze goed met elkaar overweg konden en dat ze dan verkeerd geciteerd moest zijn. Maar ze had zelf het artikel geretweet.
Blijkt Duco goed om te gaan met een Barbara Visser een vvd’er uit verwegistan die nergens wat in de melk te brokkelen heeft. Als je als vertegenwoordiger niet weet met wie je aan het lullen bent is mijn vertrouwen weg.

Rodney Barten|21.04.15|12:30

@ Martins: Ik sluit me geheel aan bij de woorden van Marion, echter is het wel erg spijtig dat u uw lidmaatschap heeft opgezegd. Duco heeft inderdaad een behoorlijke plaat voor zijn hoofd, maar hij zet zich wel in om onze branche beter te maken.

M. Martins.|21.04.15|07:38

Ik heb ook opgezegd. Geen vertrouwen in.

Marion van Dijk|21.04.15|03:08

daarom vraag ik om actie maar krijg geen respons, maar wat ik al zeg de heer Douwstra is daar te laf voor omdat het uit mijn mond komt, daarom haken er al weer velen af bij zijn organisatie. Het gaat er alleen bij hem om om zijn gelijk over de boordcomputer te krijgen. Er werd op deze site geschreven dat de neuzen 1 kant op moeten maar degene die een klein beetje actie kan organiseren laat het afweten. Nogmaals politie kan het op een fatsoenlijke manier dus waarom de taxibranche niet.

M. Martins.|20.04.15|11:20

Vergeet het maar dat politie optreedt tegen Uberpop. Daar hadden ze geen zin in en hebben daar nog steeds geen zin in. In plaats daarvan jagen ze op taxi’s. Dit gaat in Amsterdam de hele dag door.

Taxi Volendam|20.04.15|09:46

Het item in dit hoofdstuk is toch geen boete bij het niet hebben van een BCT?
Er is geen enkel bedrijf of beroep in de EEG die door de overheid verplicht wordt te automatiseren d.m.v. een voorgeschreven apparaat.
Waarom de Nederlandse Taxibranche uitgezonderd wordt is een raadsel.
Ieder bedrijf dient deugdelijke administratie te voeren, ook wij.
Een BCT die aan geen enkele doelstelling voldoet moet daarom weg en de reeds gemaakte verplichtte onkosten dienen retour taxibedrijven te komen.

Johan Zevenbergen|19.04.15|14:27

Neem aan dat deze site er voor is om een discussie te voeren.
Wellicht zouden we er dan ook meer aan hebben elkaar niet persoonlijk af te zeiken,
maar gezamenlijk een vuist maken.

M. Martins.|19.04.15|11:41

Marion.

Die 3 poppers in de app zijn nep evenals de positie waar ze zijn. In werkelijkheid rijden er veel meer tegelijk rond. Reken minimaal op tientallen.
In Amsterdam staan er inmiddels al 110 op de lijst. Het werkelijk aantal ligt veel hoger omdat ze er alles aan doen om niet gesnapt te worden.

Op deze site worden gouden bergen beloofd. Alsof je gek bent dat je nog taxi rijdt. http://startmetuber.nl/

Marion van Dijk|19.04.15|01:47

wat een onzin douwstra, een demonstratie hoeft niet ordinair te zijn. Politie doet het toch ook fatsoenlijk, vooralsnog zijn er veroordelingen maar gebeurt er verder niets zag net dat er in Utrecht nog steeds drie poppers rondrijden. Hoe moeilijk is het om die te pakken. Niet ff via app bestellen en je hebt kenteken. Slappe hap zeg.

Johan Zevenbergen|18.04.15|17:13

@M.Martins,
Waarom zouden wij snorders goed moeten waarschuwen?
Denk dat ze heel goed weten dat ze de grenzen opzoeken er is genoeg gewaarschuwd.
Bovendien dient Iedereen in Nederland de wet te kennen.

Johan Zevenbergen|18.04.15|17:02

@rodney
Er zijn idd wat licht puntjes v/ d week in deze kwestie waar ik zeer content mee ben,
neemt niet weg dat we gezamenlijk scherp moeten blijven en er nog lang niet zijn.
Aldus enig realistisch tegen gas houd de discussie aan de gang en iedereen scherp en creatief Rodney.
Hoop dan ook oprecht dat ik ongelijk heb.

M. Martins.|18.04.15|14:41

Ik moet lachen om die advocaten van Uber. Ik heb werkelijk waar nog geen zinnig argument gehoord waarom pop mag en zou moeten blijven. De ene naar de andere onzin toveren ze uit de hoed. Je zou verwachten dat uber de duurste en beste advocaten ter wereld zou inhuren. Met wat zij presteren lijkt het wel pro-deo. (niets ten nadele van pro-deo overigens)

Rodney Barten|18.04.15|13:46

@ Johan: Met alle respect, maar u bent wel een beetje een doemdenker en zeer pessimistisch ingesteld. Langzaam maar zeker sluit het net zich om UberPop, u zou daar ook een blij van moeten worden, zulke zaken hebben gewoon heel veel tijd nodig en justitie moet heel voorzichtig te werk gaan om fouten te voorkomen, de advocaten van Uber hopen juist dat justitie fouten maakt. En Niek, die komt vanzelf aan de beurt….kwestie van tijd!

M. Martins.|18.04.15|13:06

En dan bedoel ik door ILT en politie. Kwestie van handen uit de mouwen steken.

M. Martins.|18.04.15|13:03

En daarom moeten de chauffeurs goed gewaarschuwd worden. Stiekem weten ze het wel, maar velen geloven toch die leugenaar Niek. Slaan ze de waarschuwing toch in de wind, pak dan de chauffeur. Zonder chauffeur geen uber(pop)

Johan Zevenbergen|18.04.15|12:53

@rodney,
Denk je nu echt dat Niekje braaf blijf wachten, op wat komen gaat of dat dat niet is dicht getimmerd.
De grote komen er (meestal) mee weg, daar vinden ze wel een zonde bok voor.
En vervolgens komt er een ander die nog erger is, kansloos dus.
De snorders draaien er uiteindelijk zelf voor op, met een strafblad en meteen kansloos in de maatschappij.

Rodney Barten|18.04.15|10:48

@ Johan: Dus u vind dat Niek van Leeuwen niet aangepakt moet worden door het O.M? Hij is eindverantwoordelijke in NL.

Rodney Barten|18.04.15|10:47

@ marion: Ik heb het filmpje al eens eerder gezien, het slaat de spijker op zijn kop!!

Duco Douwstra|18.04.15|09:41

Nu de politie wordt gesteund door de duidelijke uitspraak van de rechter, gaan ze het leuk vinden om Uberpoppers in de kraag te vatten. Nu moet het O.M. nog toestemming geven om ook de auto’s in beslag te nemen. http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/3962838/2015/04/18/Taxichauffeurs-zetten-illegale-collega-vast-in-Utrecht.dhtml Maar met nette acties, heeft de taxibranche zijn goede kant laten zien en het doel bereikt. Geweldig gefeliciteerd en Uberpop is een eendagsvlieg

Johan Zevenbergen|17.04.15|22:38

@duco.
Volgens mij heb ik nergens het woord demonstreren gebruikt,
Ik heb oa gezegd ,,dus op om massaal deze overtreders van de weg te halen”
Het ILT heeft nu toch zat mankracht over om dit te doen, nu ze geen bct en Schiphol controles meer hoeven te doen.
En wij kunnen ze toch wel even helpen met foto,s, filmpjes en kenteken nummers en ze een hele grote
Foei, mag niet sticker te geven.

Duco Douwstra|17.04.15|21:40

Beste Johan het is makkelijk om demonstraties te houden,maar we moeten denken aan imagoschade en iedereen mag protesteren behalve taxichauffeurs,dat zijn de afwegingen.Maar de protesten hebben toch geholpen,blijkt uit de niet mis te verstane woorden van de rechter en het O.M. wat wil je nog meer.En Martins zelfs met BCT blijft zwartwerken verboden,dus of poppers nou wel of geen BCT hebben maakt niks uit.Trouwens de BCT is overleden,hij is tot volgend jaar juni niet verplicht.Teveel herhaling!

Marion van Dijk|17.04.15|20:02

het filmpje komt er dus niet op maar staat nog onder het kopje
ILT DOET INVAL BIJ UBER ETC. daar kan je het zien vooral meneer Johan. Dit filmpje heb ik ook al weken geleden doorgestuurd naar de Ministeries en Politieke Partijen in de hoop dat ze het als waarschuwing meenemen.

Johan Zevenbergen|17.04.15|18:06

@Rodney,
Iedereen is vervangbaar, maar wie krijg je dan?
Eentje die het nog beter kan voorspiegelen?
@marion,
Het is maar in welk perspectief je er tegen aan kijkt, of het overzicht hebt.
Uiteindelijk maken we er allemaal meer of minder (gedwongen) gebruik van.

Marion van Dijk|17.04.15|16:37

heb nog twee mails gestuurd maar die waren niet te zien dus 1 is overbodig,mijn excuus. Maar krijg nu een bericht dat hij goedgekeurd moet worden dit waarschijnlijk door de link die er bij staat. Hoop wel dat mensen kijken en daar op reageren. Deze bedrijven maken de economie juist kapot en verrijken zichzelf over de rug van mensen die door hun toedoen in de armoede komen. Hoop dat dat echt erkent gaat worden door onze regering

Marion van Dijk|17.04.15|16:29

https://m.youtube.com/watch?v=JXt0lG3IRZQ
heb deze link al een keer neergezet kijk deze en je weet hoe er inmiddels over Uber wordt gedacht. Ik hoop dat degene die de taxiwet evalueren deze link ook kennen heb hem ook naar politieke partijen gestuurd.

Marion van Dijk|17.04.15|16:26

Hij is alleen bonus geil hij krijgt net als de chauffeurs een worst voorgehouden, scoort hij niet wordt hij erop afgerekend. Ik heb de link al een keer geplaatst maar daar geen reactie op gekregen. Hoop nu wel. Hier kan je zien hoe er nu over Uber gedacht wordt kijk hem wel af want in het begin lijkt het propaganda voor Uber maar het eindigt in een zeepbel en ik hoop dat degene die de taxiwet gaan evalueren ook de ware aard van het beestje erkennen.
https://m.youtube.com/watch?v=JXt0lG3IRZQ

Marion van Dijk|17.04.15|16:23

Johan, dat is niet helemaal waar bedrijven zoals uber en nu ook google komen aardig onder vuur te liggen. Mensen gaan nu eindelijk inzien dat het bedrijven zijn die echt niet voor ons (de mens) bestaan maar alleen denken aan zelfverrijking. En idd Rodney als je dat gezicht ziet met zijn arrogante oogjes zou je hem zo door de tv willen trekken. Het jammere is dat hij zich heel interessant vindt maar niet verder komt dan het woord innovatie.

Johan Zevenbergen|17.04.15|15:23

@m.martins
Giganten als Google, Facebook en Uber hebben veel geld in kas om overheden te trotseren en dwangsommen en advocaten te betalen. Mekic’: „Internet is grensoverschrijdend. Staten hebben weinig te zeggen en dat is pijnlijk voor ze. Ze zijn gewend op een bepaalde manier te besturen. Ze verbieden iets en wie het toch doet, wordt gearresteerd en bestraft. Op het internet zal dat nooit zo zijn. Het is een kat-en-muisspel en als je te veel wilt reguleren, ga je dat verliezen.”

Rodney Barten|17.04.15|15:22

@ Johan: Ik hoop dat ze directie, Niek van Leeuwen, ook is gaan aanpakken…dat is een wolf in schaapskleren!

Rodney Barten|17.04.15|15:20

@ Marion: Ik verval in herhaling en blijkbaar leest Duco alleen wat hij wil lezen, maar ik ben het geheel met u eens. WANNEER ORGANISEERT TAXIBELANGEN IS EEN DEMONSTRATIE!!

M. Martins.|17.04.15|13:40

Taxibelangen Nederland. Jouw opmerking is een van de redenen dat ik opgezegd heb. Denk even na. Denk je dat poppers BCT in gaan bouwen in privé wagens? Nee natuurlijk niet. Het zijn bijbanen, even wat uurtjes bijklussen. Begrijp je nu waarom de BCT een belemmering is om pop legaal te kunnen maken? Schaf BCT en vergunning af en pop is legaal.

Johan Zevenbergen|17.04.15|12:51

@marion
Openbaar Ministerie start een opsporingsonderzoek op naar de activiteiten van Uber. Dat maakte het OM zojuist bekend na de veroordeling van drie chauffeurs die met UberPOP werkten.

Uber wordt na de veroordeling van de drie chauffeurs voortaan aangemerkt als ‘verdachte’, schrijft het OM. “Dit betekent dat het OM een opsporingsonderzoek zal starten om door gegevensverzameling vast te stellen dat Uber zich schuldig maakt aan het bedrijfsmatig organiseren van illegaal personenvervoer.”

Marion van Dijk|17.04.15|12:36

wanneer komt de langzaamaan actie op de snelwegen? (zelfs de politie kan dit) Met als argument dat de langzaamaan actie tegen uberpop wel heel erg langzaamaan is. En dat de legale taxichauffeurs ook langzaam aan gehoord worden en er nog steeds niets gedaan wordt en langzaam aan hun gezin niet meer kunnen onderhouden. En langzaamaan gewoon maar eens langzaam een uitkering aan moeten gaan vragen. Ik snap er echt niets van.

Marion van Dijk|17.04.15|12:34

de eerste poppers beboet met een regeling in 10 termijnen. (dacht dat uber zou betalen) en strafblad. Maar wanneer gaat onze langzaamaan actie er komen? zie evaluatie taxiwet. Na de evalutie denk ik.

Johan Zevenbergen|17.04.15|12:28

Een bedrijf wat een illegale tak heeft of zich bezighoud met illegale activiteiten deugt voor mij helemaal niet duco,
De schade die ze hebben aangericht is nm niet meer te herstellen.
En als ze dan z,n goede bestel app hebben dan kopieer je hem toch gewoon maar dan wel voor landelijk gebruik.

Taxibelangen Nederland|17.04.15|12:16

Beste Martins als de BCT het Uberpop probleem zou oplossen,dan kopen ze toch even een BCT,dus stop aub.En Johan Uber hoeft geen legale taxidienst te lanceren, Uber zelf is niet illegaal,maar Uberpop is wel illegaal dat is de afdeling met zwartwerkers,belastingontduikers en ze voldoen verder ook niet aan de wetgeving met 1000 regels waar de reguliere taxi’s wel aan moeten voldoen. Uber zelf is 1 van de betere of zelfs de beste taxi bestel app,ik wacht met smart op iemand die met een betere komt

Johan Zevenbergen|17.04.15|12:08

En ook in Nederland gewoon strafbaar, € 1500,00 boete en strafblad.
Dus op om de overtreders massaal van de weg te halen.

Johan Zevenbergen|17.04.15|12:02

Uber kon al niet meer de weg op omdat de dienst uberPOP inmiddels in heel Duitsland is verboden.

Overigens heeft Uber laten weten dat het deze zomer een legale taxidienst wil lanceren. Uber wil taxivergunningen gaan regelen voor zijn chauffeurs. Ook gaat het bedrijf de inschrijving in de Kamer van Koophandel bekostigen.

Johan Zevenbergen|17.04.15|12:02

Uber heeft het hoger beroep tegen de autoriteiten in Berlijn verloren. Het taxibedrijf mocht vorig jaar al niet meer rijden in Duitse stad op straffe van 25.000 euro per overtreding, maar tekende bezwaar aan. Tot het hoger beroep kon de startup geen strobreed in de weg worden gelegd.

Het belangrijkste bezwaar is dat Uber zijn verzekeringen niet op orde heeft. Dat bezwaar blijft staan. Uber zag zich tot nu toe slechts als intermediair van zelfstandige chauffeurs.

M. Martins.|16.04.15|23:43

Nogmaals Hudson. Uberpop is illegaal ja, maar zonder BCT in taxi’s is de kans nog groter om pop legaal te maken. Dus als pop legaal zou worden dan moeten die ook BCT. Niet de ene groep wel en andere groep niet. Duidelijk nu?

Johan Zevenbergen|16.04.15|23:42

Kortom, heb maar vast mijn bct update abonnement opgezegd, zie volgend jaar wel weer verder als mansveld weet wat ze wil en de links rechts regering er nog zit.

Taxibelangen Nederland|16.04.15|22:26

Wat een discussies!alsof de BCT iets met Uberpop te maken heeft.En ja als ze de vergunningen afschaffen en zwartwerken gaan toestaan, dan zou Uberpop legaal zijn.En als het vanaf morgen elke dag 25 graden is en de zon schijnt dan hebben we alle dagen mooi weer.Feit is dat je t/m.juni 2016 geen BCT is de taxi hoeft te hebben,mensen die er blij mee zijn,geweldig.Voor mensen die tegen de BCT zijn is het ook geweldig,gewoon in vrijheid ondernemen. Over een jaar ziet de Wereld er weer heel anders uit

Hudson Taxi|16.04.15|20:54

@M.Martins.
Nee, het is mij niet duidelijk.
UberPop is op dit moment net zo illegaal als snorders.
Ik zie geen verschil.
Leg mij maar uit waarom volgens jou UberPop niet illegaal is.

Hudson Taxi|16.04.15|20:43

Marktwerking moet je aan de branche overlaten. Ook het kiezen van automatiseren, wat veel bedrijven reeds 20 jaar deden.
De Overheid verplicht ons nu een ondeugdelijk,bovendien achterhaald apparaat. Wie daar blij mee is mag kopen.
Hans Landman, De meeste BCT’s kunnen nooit door de lucht geupd. worden.
De BCT is niet in de praktijk uitgetest geweest. Het zou verboden moeten zijn een ondeugdelijk apparaat te verkopen.
Op een juiste manier controleren met deze BCT is een droombeeld Rodney.

M. Martins.|16.04.15|20:15

@Hudson taxi.

Het is heel simpel. Ik zeg niet dat we dankzij BCT van poppers en snorders af zijn, maar met de BCT dat je uberpop niet legaal gaat krijgen. Je kunt namelijk niet taxi’s met BCT laten rijden en poppers niet. Politiek spreekt over gelijk speelveld. Dat is met alles wel of alles niet.
Snorders is een ander verhaal. Daar wordt gewoon niet tegen opgetreden.
Hopelijk is dit duidelijk(er).

Rodney Barten heeft het prima verwoord.

Hans Landman|16.04.15|19:43

Ik mag toch hopen dat we dan per direct via de lucht updates kunnen uitvoeren? Na vele tienduizenden euro’s schade door kinderziekten, vele updates via een stickje waardoor elke taxi al tientallen keren binnen is geweest voor updates etc etc zou het toch nu dan mogelijk moeten zijn om verdere schade zo veel mogelijk te voorkomen door per direct updates door de lucht toe te staan?

Rodney Barten|16.04.15|18:55

@ Hudson: Ik kan Martins prima volgen, als er straks geen BCT in de taxi’s nodig zijn en we ook nog even de vergunning gaan afschaffen is onze hele sector zo’n beetje vogelvrij verklaard. Wij als branche MOETEN ervoor zorgen dat de vergunningsplicht blijft, we op een juiste manier gecontroleerd worden, kwaliteit leveren en een beter imago gaan ontwikkelen.

Hudson Taxi|16.04.15|17:48

@ M.Martins.
Misschien leuke business voor jou om alle BCT’s die nu uit de taxi,s verwijderd worden in te gaan bouwen bij Poppers en snorders.
Het is lastig te volgen wat je schrijft.
Er zijn 30.000 BCT’s en ook zijn er PopPers.
Ergens werkt er iets niet volgens jou denkwijze ?
Het barst ook nog eens van snorders.
Waarom zouden die snorders stoppen? Omdat er bct’s in de taxi zitten?
Denk je dat gebruikers van een snorderdienst liever een taxi met een enkelband neemt?

Rodney Barten|16.04.15|16:21

Hoe je het ook draait of keert, de BCT is er, en zal blijven! Hoe dan ook zal de overheid alles digitaal willen gaan controleren, en ja..,.naar alle waarschijnlijkheid draaien wij als ondernemers voor de kosten op! En nee, we gaan echt niet terug naar de handgeschreven staatjes en werkmapjes.

M. Martins.|16.04.15|16:03

Nogmaals. BCT afschaffen neemt de drempel om pop legaal te maken weg. Er is namelijk geen andere reden te bedenken waarom pop verboden zou moeten blijven.

Taxibelangen Nederland|16.04.15|15:50

Het drama heeft bij elkaar zeker 200 miljoen gekost.Alle ambtenaren 10 jaar vergaderen op de duurste locatie’s,Rex en Duco waren er bij totdat ze niet meer mochten komen,omdat ze steeds voorspelden wat nu allemaal is uitgekomen.Maar vergeet het mislukte terugvragen van de subsidie niet(vooral door Taxitronic).De inbouwkosten de reparatie alle kaarten,de gereden km.de verloren uren,de ellende,de dubieuze decodering en service maandelijkse bedragen enz.niet.En dan het verdriet en de spanningen

Taxibelangen Nederland|16.04.15|15:41

Er is toch bijna niemand die nog kan zeggen dat ze niet voldoende zijn gewaarschuwd.Maar ik heb alle begrip voor iedereen die gezwicht is voor de dreigementen en de intimidaties van de IVW/ILT.De BCT ligt al jaren op de intensive care,het definitieve overlijden wordt weer 1 1/2 jaar uitgesteld,in die tussentijd wordt er niet meer naar de patiënt omgekeken.En als dan de stekker er definitief wordt uitgetrokken is het voor iedereen een opluchting.Dat doen ze ook vaak met mensen zo.De DCT is dood!

M. Martins.|16.04.15|15:41

@Bart Pals.

Niet helemaal correct. Ik heb koppeling meter/BCT en kan de bestanden uitlezen thuis. Eind van de dienst print ik BCT uit en met de bestanden op mijn computer print ik de maandstaat uit. Eventueel kan ik ook de dagrittenstaat compleet bet straatnamen, prijs, afstanden en dergelijk uitprinten. Zinloos om te schrijven omdat ik dan precies hetzelfde zou schrijven wat in mijn BCT staat.

LubbeReizen|16.04.15|15:39

Ja, één van de reden waarom Taxi Th. Lubbe de stekker eruit moest trekken per 1 mei 2015. Hoge kosten maken en waarvoor……?
Gewoon 40 man op straat, wat maakt het uit. Lang leve de overheid!

Hudson Taxi|16.04.15|14:59

€ 45.000.000. ???? retour?
100.000.000 €, Daar gaat deze totale mislukking ver overheen!
Dankzij de inzet van Taxibelangen stopt deze onzin eindelijk.
Belangrijk is nu, hoe en wanneer krijgen we het betaalde geld voor de bct waarvan de fabrikanten wisten dat deze niet deugd retour?

Corad Dunord|16.04.15|13:51

Dit was al te voorzien….want het geheel is een achterhaald iets…over ambtelijke molens gesproken…en ja hoe nu verder, want je denkt toch niet dat dit nog goed gaat komen…ikzelf denk het niet, dus die 45.000.000 zal terug moeten naar de ondernemers
pffffffffft dit krijgt een behoorlijk staartje…

Rodney Barten|16.04.15|13:35

Ik vul alleen mijn werkmapje in voor mijn eigen werktijden overzicht. Daarnaast doet de BCT alle registratie van werktijden en kilometerregistratie.

Ad Beitler|16.04.15|13:35

maar wat nu je ben zo stom geweest om je taxameter in te ruilen nu is je B C T kapot kan je geen klanten meer vervoeren hoe lossen we dat op allemaal weer een taxameter kopen hoe zit dit weet iemand het antwoord gr ad

Bart Pals|16.04.15|13:30

@M. Martins: je bent als taxibedrijf nog altijd verplicht om je werktijden en ritten te registreren. Maar je mag zelf weten hoe je dat doet. Als je het niet doet via de BCT, krijg je er geen boete voor.

M. Martins.|16.04.15|13:26

Ik ben er blij mee. Geen rittenkaart en werkmap meer.
Bovendien ben ik er van overtuigt dat de BCT voorkomt dat pop legaal wordt.De poppers zouden dan ook een bct moeten hebben. Uitsloten dat dat gaat gebeuren.

Johannes Albertz|16.04.15|13:19

Ik vul nog steeds m’n werkboekje en rittenstaat in, en draai ah eind van m’n dienst een dagstaat uit uit m’n meter. Betrouwbaarder kan het niet. Met m’n BCT, die nu, ruim een jaar na inbouw nog steeds niet gekoppeld is aan m’n meter, doe ik niets. Ja uit- en aanzetten en -overigens totaal nietszeggende-‘data’ overzetten.

Adeel Mahmood|16.04.15|13:10

Triest dat de signalen uit de branche nooit serieus worden genomen, had de hardwerkende ondernemers weer duizenden gescheeld

Betekent dit dat de huidige geactiveerde BCT’s niet per se gebruikt hoeven te worden? Dus rijden met de ingebouwde BCT maar niet hoeven in te loggen met de chauffeurskaart.. De administratie kan dan bijgehouden worden met bijv de rittenstaat. Als het zo is kan de BCT dus, tot er meer duidelijk is volgend jaar, eventueel gedeactiveerd worden.. scheelt weer een hoop gedoe.

Koos Kossen|16.04.15|13:10

tis weer een staaltje van ambtelijke onwil. in bussen en vrachtauto’s zit al een redelijk functionerend apparaat. een kleine uitbreiding van dit apparaat had de wensen van de “taxiwereld” kunnen vervullen. maar nee hoor ambtenaartje taxi op het ministerie wenst niet samen te werken met ambtenaartje beroepsgoederenvervoer.
tis 1 deur verder. nee we gaan zelf weer het ei uitvinden, kost ons niks alleen de taxiwereld moet betalen. nou en?

Johan Zevenbergen|16.04.15|13:04

Voordeel is wel, in combinatie met de op Schiphol vrij gekomen mankracht, dat ze al deze controleurs in kunnen zetten, voor het oprollen van snorder syndicaten.
Of horen we morgen ook nog van de rechter dat er gewoon gesnord mag worden?

Johan Zevenbergen|16.04.15|12:42

En bedankt,
Wie gaat de waarde vermindering en schade aan de voertuigen betalen, en de gemaakte kosten voor de dagen omzet verlies en
Onnodige reiskosten, rdw kosten en alle nutteloos bestede tijd?
En hoe zit het met de contracten voor de abonnementskosten van de up date,s en het versleutelen van de tekst.

Ad Mulder|16.04.15|12:41

Het is toch diep triest dat in een tijd waarin de taxibranche het al moeilijk genoeg heeft de ILT eerst bedrijven op nog meer kosten jaagt om vervolgens er achter te komen dat ze zelf de zaken niet op orde hebben en de BCT’s niet uitgelezen kunnen worden. Wat gaan ze nog meer verzinnen om de bedrijven naar de donder te helpen?

Paul Dijkhuizen|16.04.15|12:23

Dat is inderdaad een schrale troost, het zal mij benieuwen hoe de overheid denkt om dit naar de branche toe te gaan vergoeden, alhoewel, dat heeft ook weer weinig zin, dat betekend weer een dure operatie om met belastinggeld toegebrachte schade te compenseren. Ik hoop dat de verantwoordelijke bewindslieden hun conclusies trekken, 45 miljoen euro…

Wim Bekkerin|16.04.15|12:19

De ILT blijft wel controleren op Taxi vergunning en chauffeurskaart.
Dus niet meer op de aanwezigheid van een ingevulde rittenstaat en werkboekje? Ik vul het nog trouw elke dag in. Met die ILT jongens weet je het nooit. Wie weet het antwoordt.

Erik van Groen|16.04.15|12:11

Volgens de wet verplicht meer niet. Dus alleen maar meer onkosten voor de taxi bedrijven.Betalen wij niet genoeg zoals TTO ontheffing betalen aan de gemeente en meer.