Tweede pilot met zonnepanelen-weg van start
Er is een tweede proef met berijdbare zonnepanelen gestart. Op de provinciale weg N401 bij Kockengen ligt sinds mei dit jaar al een strook, op een vluchtstrook van de snelweg A2 is nu er ook een aangelegd. Mochten de pilots een succes blijken, dan zijn de berijdbare zonnepanelen over 5 tot 10 jaar wellicht op grote schaal uit te rollen.
Het gaat om zonnepanelen en een behuizing die zo dun zijn, dat het geheel op het wegdek kan worden geplakt. BAM Infra en de Franse leverancier Wattway kozen als behuizing een lichtdoorlatende deklaag van kunsthars en polymeer. De zonnepanelen zijn volgens de ontwikkelaars bestand tegen zware voertuigen en zijn geschikt voor drukke wegen waar dagelijks meer dan 10.000 voertuigen gebruik van maken.
Veel geluid
De rijbanen van N-wegen zijn geschikt voor zonnepanelen, bij snelwegen ligt dat anders, stellen BAM en Wattway. Met hoge snelheden eroverheen rijden produceert nog veel geluid, vergeleken met zoab. Daarnaast is de afvoer van regenwater op meerbaanswegen ongunstig voor de panelen.
Nederland is 20 miljoen vierkante meter vluchtstrook rijk. Zou dat compleet zijn belegd, dan kun je volgens de ontwikkelaars jaarlijks wel 400.000 huishoudens van stroom voorzien. Mochten de pilots een succes blijken, dan zijn de berijdbare zonnepanelen over 5 tot 10 jaar wellicht op grote schaal uit te rollen, stellen de partijen.