Gemiddeld aantal deelscooterritten nergens zo hoog als in Groningen

Minder beweging door deelscooter. Foto: Felyx
De grote toename van deelscooters in grote steden, zorgt voor minder gelopen en gefietste kilometers. Foto: Felyx

Met de deelscooters in Groningen worden inmiddels dagelijks gemiddeld 5 ritten afgelegd. In totaal zijn er tussen 1 mei en 31 december 2021 ongeveer 435.000 reizen gemaakt en er is anderhalf miljoen kilometer afgelegd met deze modaliteit. In geen enkele andere Nederlandse stad ligt het aantal ritten per deelscooter zo hoog als in Groningen. Dat blijkt uit een analyse van het gebruik in de noordelijke stad.

Begin vorig jaar besloot de gemeente Groningen nog maar aan twee aanbieders vergunningen te geven en daarom zijn sinds 1 mei de snorfietsen van felyx en Check te huren. Een eis was om het gebruik hiervan zorgvuldig te monitoren en evalueren. Zo wil de gemeente zicht houden op de bijdrage hiervan op de doelen Ă©n op eventuele negatieve gevolgen, zoals overlast. De gemeente Groningen is echter positief en daarom komen er vanaf 1 juni dit jaar ook nog eens 400 elektrische deelfietsen bij. “Het college van B&W verwacht dat de elektrische deelfiets voor sommige inwoners een alternatief kan zijn voor het bezit van een eigen auto.”

Reismotieven

Via een enquĂȘte zijn gebruikers ondervraagd over hun motieven. Vooral de kortere reistijd spreekt ze aan. Dit is voor meer dan een derde de reden om een deelscooters te pakken. Daarnaast vindt iets meer dan 21 procent het een fijne manier van reizen, 16,5 procent vindt het prettig dat ze niet hoeft te lopen en Ă©Ă©n op de tien gebruikers wordt aangesproken door de duurzame manier van reizen.

Net als in 2020 is gevraagd welke alternatieve vervoerswijze de gebruiker gekozen had, als de deelscooter er niet was geweest. Uit de analyse blijkt dat dit voertuig vooral fietsritten vervangt. Dat aandeel lijkt wel licht te zijn gedaald ten opzichte van een jaar eerder, namelijk van 51 procent in 2020 naar 47,9 procent in 2021. Nog eens 20 procent van de ritten vervangt een OV-reis en 18,3 procent van de ritten was anders met de auto afgelegd. 6,6 procent van de reizen was anders lopend afgelegd en dat was in 2020 nog 16 procent. Iets meer dan 2 procent van de ritten was zonder deelscooter helemaal niet gemaakt.

Soort ritten

Mensen die een deelscooter pakken, rijden daarmee vooral naar of van het centrum. De onderwijslocatie is het vaakst de bestemming – bijna een kwart van alle ritten gaat daarheen. De helft van de gebruikers is dan ook student. Voor woon-werkverkeer worden ze eveneens vaak gebruikt. De top 3 van reismotieven wordt gesloten door bezoek aan vrienden of familie. Een klein deel van de ritten is om te gaan winkelen, voor een dagje uit of door een rit van of naar een horecagelegenheid of een evenement. Daarnaast blijkt een flink deel de deelscooter in te zetten om op het station te komen.

In de periode van deze analyse zijn 129 meldingen binnengekomen over foutgeparkeerde deelscooters bij het Klant Contact Centrum. Groningen heeft de afspraak gemaakt met de aanbieders dat zij verantwoordelijk zijn voor het correct parkeren van de voertuigen in de openbare ruimte, dus zij spreken hun klanten aan. Zij krijgen dan ook de meeste meldingen zelf binnen. Dit waren er tijdens de hele vergunningsperiode 711. Volgens de gemeente was eind 2021 een dalende trend van het aantal klachten zichtbaar. Bovendien wijst de gemeente erop dat het aantal klachten erg laag is als je het afzet tegen het aantal deelscooterritten per maand. Zo resulteert 0,14 procent van het totale aantal ritten in een klacht. In een stad als Amsterdam is dat tussen de 0,2 en 0,3 procent.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.