Combinatie metro’s en goederentreinen uitdaging voor Hoekse Lijn
Het wordt een uitdaging om metro’s met goederentreinen te gaan combineren op de Hoekse Lijn. Dat zegt directeur Techniek Paul Lorist van de RET. Het is voor het eerst in Nederland dat metro’s en goederentreinen over dezelfde spoorlijn gaan rijden. Voordat het zover is, dienen er nog diverse infrastructurele maatregelen te worden genomen.
Stadsregio Rotterdam maakte eind vorig jaar bekend de treinverbinding Hoekse Lijn om te bouwen tot een metroverbinding. Vervoerder RET wil deze verbinding vanaf 2017 kostendekkend gaan exploiteren. De Hoekse Lijn loopt tussen Schiedam en Hoek van Holland.
Ombouw infrastructuur
“Om de Hoekse Lijn mogelijk te maken is een omvorming nodig voor de infrastructuur van heavyrail naar lightrail. De stations van lightrail zijn anders, de bovenleidingspanning is anders en de spoorbeveiliging is anders”, zo legt Lorist uit. “Verder moet er rekening gehouden worden met beweegbare bruggen. Daar rijdt op dit moment ook het spoorgoederenvervoer overheen. Diverse aanpassingen zijn daarvoor nodig.”
Verder moet er samen met de goederenvervoerders afspraken worden gemaakt over de treinpaden. Lorist verwacht hierbij weinig problemen omdat het aandeel van goederenvervoerders op de Hoekse Lijn volgens hem niet zo groot is. “Dagelijks zijn er één à twee goederentreinen op dit traject.”
Stations
Ook op de stations zijn diverse aanpassingen nodig. Zo moeten de perronhoogte en de breedte van de doorgang van de voertuigen worden aangepast. Metro’s hebben in tegenstelling tot treinen een gelijkvloerse instap om reizigers zo snel mogelijk te laten in- en uitstappen en de toegankelijkheid te bevorderen.
Ook komen op de stations van de Hoekse Lijn metropoortjes en OV-chipkaartapparatuur. Lorist: “We proberen zaken daarbij zo veel mogelijk te standaardiseren. We willen het geld dat de stadsregio hiervoor beschikbaar heeft gesteld op een zo goed mogelijke manier besteden.” Stadsregio Rotterdam investeert ruim 300 miljoen euro in de ombouw van de Hoekse Lijn tot metroverbinding.
Systeemintegratie
De systeemintegratie van de spoorverbinding wordt op dit moment verder uitgewerkt. ProRail is verantwoordelijk voor het ombouwen van de infrastructuur van de Hoekse Lijn. De RET is beheerder van de infrastructuur en verantwoordelijk voor het onderhoud.
Aan het begin van de winter is algemeen directeur Pedro Peters ‘blij met het integrale karaker van de RET’. Techniek en exploitatie binnen een bedrijf bieden volgens hem veel voordelen. “Als bedrijf wil je een integraal geheel. We willen geen ProRail en NS toestanden. Wij houden zaken in eigen hand omdat we snel willen reageren op dingen die misgaan, zoals bijvoorbeeld tijdens de winterdienstregeling.”
Winterdienstregeling
In tegenstelling tot de uitgedunde dienstregeling die de NS tijdens de winter hanteert, blijven de metro’s van de RET gewoon volgens dienstregeling rijden. Daarvoor heeft de stadsvervoerder een speciaal winterklaar team ingesteld.
Lorist: “Die werken bijvoorbeeld met antislip coating en bestrijden rijp aan de bovenleiding. Ook hebben we ons spoor met wisselverwarming uitgerust.”
Hoekse Lijn
De RET voorspelt een flinke toename van het aantal reizigers als er in 2017 metro’s over de Hoekse Lijn gaan rijden. Het succes van RandstadRail, dat eerder ook omgevormd is van treinverbinding naar metrolijn heeft dit volgens de vervoerder reeds aangetoond.
Het aantal reizigers dat van RandstadRail gebruikmaakt is toegenomen van 7.000 naar 30.000 per dag. RandstadRail verbindt de stadscentra van Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer en ontsluit de tussenliggende woon- en werkgebieden.
Marieke van Gompel
Lees ook:
…vanaf den haag centraal. lijn E stopt nu op dat station, krijgt een eigen netkous (whoo pee!) en kan veel meer vervoerswaarde als deze wordt doorgetrokken. het gaat om het belang van de reiziger, het milieu en de toekomst. als je lijn E in den haag doortrekt richting scheveningen en het gebied rond het joegoslavie-tribunaal dan dek je een enorm economisch gebied af, waar nog duurzame winst (want minder auto’s) valt te boeken. wie staat er op en gaat het realiseren?
je hoort over vervlechting van verschillende vormen van transport (vracht- en personenvervoer). ik denk dat de RET wat megalomaan bezig is. misschien wel goed, want hoek van holland hoort ten slotte bij 010. het is alleen vaak net niet goed. het kan beter. de idee van de extra vertakking van schiedam naar rotterdam centraal lijkt dan ook een oplossing. tegelijkertijd denk ik dat de RET ook in den haag moet uitbreiden. maak je hard voor een tunnel voor lijn E richting scheveningen,…
Extra overstappen op Schiedam is heel onhandig voor reizigers richting Utrecht en Antwerpen/Brussel en voor reizigers die de Fyra/Intercity Direct willen nemen. Deze lijn kan veel beter als treinstadslijn functioneren door deze via Rotterdam Centraal en Blaak naar Lombardijen of Dordrecht door te trekken.
Randstadrail trekt meer reizigers door nieuwe wijken als Berkel Westpolder, Pijnacker Zuid, Nootdorp, Leidschendam. Daar is bij de lijn naar HvH geen sprake van.
Een andere oplossing is om Schiedam en Delft (!!) rechtstreekse stoptrein- en IC-verbinding naar Noord/Alexander/Capelle, resp. Alexander / Gouda / Utrecht / Amersfoort e.v. te gaan bieden. Dit zou denkbaar zijn dmv splitsen te Alexander en vervolgens via de Blijdorpboog naar Schiedam en eindpunt Delft. In de tegenrichting is de Blijdorproute niet te doen, en is kopmaken in Rtd een kosteneffectief alternatief.
Met de komst van ETCS komt deze oplossing kostentechnisch binnen handbereik.
De oplossing is namelijk simpel en goedkoop: maak van het Schiedamse spoor 1, de huidige twee Hoekselijnsporen van ProRail plus spoor 1a van Rotterdam Centraal ook RET-metrospoor! Indien nodig bouw je er in Rtd nog een kopspoor nul-a bij. De RET kan dan gewoon elk kwartier van Centraal naar Hoek van Holland blijven rijden De Oost-West-metro keert dan als tussenslag in Vlaardingen of Maassluis. Alleen bij strandweerdrukte en ochtend/avondspits rijdt de Oost-West-metro deels van/naar de Hoek.
@Mark: natuurlijk voegt het wel wat toe, namelijk overstapvrij naar het centrum.
Het grote probleem is, en dat merkt jij terecht op, is dat het ook wat weghaalt. En dat is bepaald niet niks, te weten de rechtstreekse verbinding naar Rotterdam Centraal! En daar wordt door de zogenaamde deskundigen volkomen ten onrechte aan voorbijgegaan. Het zoveelste voorbeeld van vervoersknuddig klant/markt-autisme, technoburocratisch systeemautisme en een onthutsend gebrek aan innovatief denken.
@Mark van Dooren
De metro uit Hoek Van Holland eindigt straks niet in Schiedam maar rijdt verder via Rotterdam Centrum richting Alexanderpolder/Capelle.
Voor reizigers die niet naar het centrum van Rotterdam moeten wordt het onhandig omdat deze metrolijn (anders dan Randstad Rail) niet op Rotterdam Centraal stopt. Wie naar Dordrecht moet kan in Schiedam overstappen, maar wie richting Gouda moet is het haasje. Verder wordt het voor de doorgaande treinreizigers een stuk duurder omdat de metro geen treintarief hanteert en je dus dubbel opstaptarief moet betalen. Ik vraag me alles bij elkaar dan ook af of dit alles de investering wel waard is.
Oh ja, de vergelijking met Randstadrail slaat ook nergens op; er wordt helemaal niets extra ontsloten; het is een bestaande lijn. Die nog ingekort wordt ook. En het is niet verbonden met één van de stadscentra die genoemd worden. Mijn voorspelling: er gaat niemand extra mee, want het voegt echt niks toe. Ik ben overigens benieuwd naar de tijden van de eerste & laatste metro. De eerste trein start namelijk al om 04:56 in HvH.
Het is een ridicuul plan. Heel veel forenzen uit het Westland, Maassluis & Vlaardingen reizen per trein naar Rotterdam CS om daar over te stappen richting Utrecht, Amsterdam of het zuiden.
De nieuwe metro gaat maar tot Schiedam en dan dient men over te stappen op de trein of andere metro (die vervolgens niet direct naar Rotterdam CS rijdt).
De reistijd wordt dus groter, er is een verplichte overstap & je hebt met meerdere vervoerders te maken.
300 miljoen voor een slechtere verbinding; waste.