Gratis OV voor alle Berlijnse scholieren
Zo’n 360.000 scholieren en studenten mogen voortaan gratis gebruikmaken van het openbaar vervoer in Berlijn, de Duitse hoofdstad. Dat heeft de Berlijnse Senaat besloten in samenwerking met het Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB). BBL-studenten – die een leer-werktraject volgen – mogen bovendien voor een flink gereduceerd tarief in alle OV-voertuigen in Berlijn en Brandenburg reizen.
De VBB heeft de nieuwe abonnementen geïntroduceerd om twee doelen te bereiken. In eerste instantie zorgt dit voor minder mobiliteitskosten voor jongeren en gezinnen. Daarnaast is het de ambitie om milieuvriendelijk gedrag te ondersteunen en stimuleren, laat de transportassociatie weten. Het kaartje is verkrijgbaar voor alle kinderen en jongeren met een Berlin Student ID, in totaal ruim 360.000 personen.
Openbaar vervoer
Het gratis reisproduct geldt voor al het OV in Berlijn en Brandenburg, dus zowel voor de bussen en metro’s als voor de treinen. Uit een rondvraag van de Berliner Morgenpost blijkt dat de Berliner Verkehrbetriebe (BVG) al 140.000 aanvragen ontvangen heeft voor het gratis ticket. Voor gratis vervoer met de S-Bahn zijn 4000 aanvragen ontvangen en volgens een woordvoerder gaat het dan in circa 20 procent van de gevallen om ‘nieuwe klanten’. Ook voor de treinen van DB Regio is gratis vervoer aan te vragen.
“Het gratis studentenkaartje is een mijlpaal om jongeren dichter bij het openbaar vervoer te brengen. Het betekent vrijheid voor ouders van de taxi. Gezinnen profiteren van bespaarde kosten en het klimaat wordt ontlast door vermeden emissies”, licht de Berlijnse Transport-senator Regine Günther toe in een verklaring. De Berlijnse overheid probeert met een flink aantal maatregelen het OV aantrekkelijker te maken en zo de afhankelijkheid van auto’s in de stad aan te pakken.
Gratis OV
In Duitsland onderzoeken meer steden de mogelijkheid van gratis openbaar vervoer, net als onlangs is besloten in Luxemburg. Bovendien baseert Berlijn zich op de situatie in Wenen, waar het aantal OV-reizigers flink steeg na een forse tariefverlaging. Tegelijkertijd is het maar de vraag of het zo verstandig is om het openbaar vervoer volledig gratis te maken. Onderzoek wijst namelijk uit dat dit niet het meest effectieve middel is om mensen uit de auto te krijgen.
Lees ook:
Ik deel de mening volledig met Ronald van Onselen,ik zeg ook onbegrijpelijk dat de VVD met de verkiezingen zoveel stemmen krijgt; ik betreur nog altijd dat de Rijn Gouwe Lijn niet doorging ; ja dat is een goed voorbeeld in Duitsland al is het daar ook niet alles maar in Nederland is een beleid van lik mijn reet
Ja nu Nederland nog die door de VVD gedreven tariefsverhogingen steeds verder marginaliseert vooral mensen met de laatste inkomens. De VVD domineert het OV in vrijwel alle bestuurslagen in alle belangrijke bestuurlijke gremia. Vooral in de grote steden zou een halvering van de tariefhoogte een ommekeer kunnen betekenen zoals Wenen en ander steden laat zien. Maar ja Nederland eeuwig Polderland dat schiet niet op.