werkzaamheden

Metrohalte op station Amsterdam Zuid weer opgebouwd

Metro M5, GVB, Amsterdam, Alstom (foto: GVB Verbindt)
Nederland, Amsterdam, 13 september 2012.

Eerder deze week is metrohalte op station Amsterdam Zuid weer opgebouwd. Vanwege de vernieuwing van de Minervapassage, die hoger en breder wordt, moest het metrospoor en de halte op de schop.

Inmiddels ligt het spoor weer op gelijke hoogte met het treinspoor. Aannemer Heijmans installeerde tweemaal 170 meter aan metrospoor inclusief voedingsrail, een wisselstraat en twee stootjukken. Daarnaast werd het complete seinwezen omgebouwd.

Doordat ook de perrons verlegd moesten worden, gingen tevens de twee perronconstructies op de schop. De metros vertrekken nu ongeveer 50 meter verderop. De bestaande perronconstructie van 120 meter lang werd gesloopt en twee nieuwe constructies van 140 meter lang kwamen ervoor in de plaats. Over een lengte van 90 werd een overkapping geplaatst. Tenslotte werden 35 masten voor zaken als verlichting, omroep en cameras geplaatst.

Volgens het informatiecentrum Zuidas zouden ook de buitenste twee metroperrons verhoogd moeten worden, maar daarvoor ontbrak de benodigde ruimte in de planning. Vanaf die perrons vertrekken de metrolijnen 50 (van de Isolatorweg naar Gein) en 51 (van Amsterdam Centraal naar de Isolatorweg). De werkzaamheden aan het meest zuidelijke perron gaan ergens volgend jaar van start, die aan het noordelijke perron volgen later.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad SpoorPro.nl.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

5 reacties op “Metrohalte op station Amsterdam Zuid weer opgebouwd”

TVwierden Wierden|10.08.22|13:36

@Pat rick,Vertrek je straks van Amsterdam-Z naar London dan krijg je een heel ander verhaal. Jouw trein naar London heeft 30 minuten vertraging. Er gaan 900 reizigers in een Eurostar. Al deze reigers blijven op het perron wachten. De volgende trein op jouw perron is de trein naar Parijs en die vertrekt 10 min later dan de trein naar London. Helaas heeft deze trein ook 30 min vertraging. Weer 900 reiz. met koffers die wachten.Daarna komt mijn trein naar Breda op dat zelfde perron. Perron is vol.

TVwierden Wierden|10.08.22|13:32

@Pat rick,
Het probleem zit er in het verschil tussen Intercity en Internationale treinen.

Vertrek je b.v. Van Amsterdam CS naar Nijmegen en je trein heeft een flinke vertraging dan neem je 10 minuten later de trein naar Eindhoven en stapt in Utrecht over. Wacht daarna nog 10 minuten komt er een trein naar Nijmegen waar je mee kunt reizen. Jouw perron loopt snel leeg.

Pat Rick|08.08.22|15:36

@TVwierden Wierden: in Nederland denken we dus niet groot, want zelfs Utrecht CS heeft er minder. Dus moeten treinen maar kort halteren. Oplossing voor Zuid is om het hoofdspoor vooral te gebruiken voor HSL/Internationaal en IC, terwijl de regio wordt bediend door metro, wat ook operationeel goedkoper is. Kijk eens hoe ze dit in vergelijkbare METROpolen (qua innwoneraantal) doen zoals Stockholm, Vancouver: daar wordt het metronet langzaam maar gestaag uitgebouwd (en geen hap-snap oplossingen)

TVwierden Wierden|07.08.22|11:10

Amsterdam zuid met 6 perrons voor de treinen. Zijn veel te weinig perrons.

Ik was een tijd geleden nog op een nieuw HSL treinstation in Hangzhou. Dit station heeft 27 (doorgaande) sporen/perrons.

Station MĂŒnchen heeft 31 perrons en Grand Central in NY heeft 67 perrons.

Pat Rick|05.08.22|17:28

Laat A’dam zuid het OV-knooppunt van de METROpoolregio worden, met doortrekken N/Z-lijn tot Hoofddorp, metro naar Zaandam, IJmeerlijn, metro als nieuwe Blauwe tram naar Haarlem/Zandvoort (met leerpunten van HoekseLijn) en HSL-station.

Door een hoogfrequent, hoogwaardig en snel OV-netwerk obv metro, kunnen files/geluids/stikstofproblemen op de A4/A9/A10, A7/A8 en A1/A6 worden aangepakt (ook schone luchtakkoord). Kijk hoe steden als Vancouver en Stockholm dit doen (zelfde aantal inwoners als MRA)