Deelauto wint aan populariteit in coronatijden

Een klant bij een deelauto van Mywheels BEELD Mywheels
Een klant bij een auto van Mywheels BEELD Mywheels

Het aantal ritten dat wordt afgelegd met een deelauto van MyWheels is fors gestegen sinds het kabinet de coronamaatregelen heeft afgekondigd. MyWheels merkt een stijging op van 60 procent sinds halverwege maart. Het valt bovendien op dat vooral meer nieuwe klanten kiezen voor een deelauto, namelijk 41 procent.

Onderzoek van het autodeelplatform wijst uit dat deze vervoersmodaliteit vooral aan populariteit wint door de verminderde capaciteit in het openbaar vervoer. 30 procent van alle ondervraagde mensen noemde dit als belangrijkste motivatie. Bijna eenderde van alle mensen noemde als belangrijkste drijfveer dat hij zich nu niet comfortabel voelt in andere vervoersmodaliteiten dan de auto.

Lagere prijs

Overigens zijn de tarieven voor het gebruik van een MyWheels-deelauto tussen 15 maart en 11 mei verlaagd. “We wilden de mogelijkheid geven aan de mensen die echt de deur uit moeten, om onze auto’s voordelig te gebruiken. Niet alleen voor de mensen in vitale beroepen, maar voor iedereen die genoodzaakt is om op pad te gaan”, aldus Karina Tiekstra, algemeen directeur van MyWheels.

Dat bleek een succes en met Moederdag waren vrijwel alle 350 auto’s verhuurd. De nieuwe gebruikers zijn bovendien positief over het gebruik van een deelauto, 80 procent laat weten ook in de toekomst vaker een deelauto te willen huren. “Het zou dus zomaar kunnen dat corona de deur naar het gebruik van de deelauto permanent heeft geopend.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.