Corona-wegwijzer: ‘zonder spreiding is Nederland in no-time terug bij af’

Kruispunt Waldorpstraat, Den Haag BEELD IenW/Tineke Dijkstra Fotografie
Nederland, Zuid Holland, Den Haag, 12-12-2013 .Verkeer in de stad, kruising Calandstraat en Waldorpstraat, viaduct met dubbeldekkertrein richting station Hollands Spoor, kruispunt met stoplichten, autos,…

Nu het weer drukker wordt op de weg en in het openbaar vervoer, is het extra belangrijk om te voorkomen dat het verkeer opnieuw vastloopt. Met een corona-wegwijzer wil de Mobiliteitsalliantie werkgevers, politici en onderwijsbesturen stimuleren zeven stappen te zetten om Nederland bereikbaar te houden. “We hebben gezien dat het soepeler, stiller en schoner kan”, aldus de Mobiliteitsalliantie.

Zeven stappen moeten genomen worden om te voorkomen dat het verkeer er hetzelfde gaat uitzien als voor corona. Daarvoor is nu het beste moment, maar volgens de Mobiliteitsalliantie wordt hier in de exitstrategie van het kabinet voor corona te weinig gekeken naar mobiliteit. Terwijl het personenvervoer alweer aan het groeien is en het goederenvervoer ondanks corona vorig jaar gewoon is gegroeid.

Voordelen van minder files behouden

“De corona-wegwijzer is een handreiking die politici, onderwijsbesturen, werkgevers en werknemers op korte termijn kunnen gebruiken om afspraken te maken over een gecontroleerde opstart van mobiliteit”, aldus Steven van Eijck, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie. “Wij willen vooral de voordelen van minder files en meer flexibiliteit behouden, maar dan moeten er een aantal stappen worden genomen.”

Het gaat dus om zeven stappen, waaronder het vermijden van onnodige kilometers in de spits, het spreiden van werktijden en openingstijden, meer inzicht bieden in de drukte onderweg en het slimmer organiseren van logistiek. Thuiswerken biedt eveneens mogelijkheden om een einde te maken aan de hyperspits. Voor het OV geldt dat mensen ook voor niet-essentiële ritten weer welkom zijn, maar gestimuleerd worden in de daluren te reizen.

Spreiding

Spreiding is volgens de alliantie van 26 partijen uit de mobiliteitssector cruciaal voor de bereikbaarheid. Dit zorgt namelijk voor minder druk op de infrastructuur en voor meer reiscomfort, terwijl hierdoor tegelijkertijd de infrastructuur beter benut wordt. Hiermee is al ervaring opgedaan door vervoerders, overheden en onderwijsinstellingen, maar nu is het zaak om blijvende afspraken te maken met het bedrijfsleven en de overheid zelf als werkgever. De Mobiliteitsalliantie vraagt overheid om een voorbeeldrol te pakken in het spreiden.

“Corona was uiteraard een bijzonder ongenode gast. Gelukkig opent de Nederlandse samenleving zich langzaam en is de vrijheid om te reizen terug”, aldus Marjan Rintel, vicevoorzitter van de Mobiliteitsalliantie. “Nu moeten we aan de slag met de inzichten van de afgelopen maanden. Die laten zich gelukkig gemakkelijk samenvatten: spreiden! Het spreiden van reistijden, openingstijden en werktijden biedt de Nederlandse maatschappij grote voordelen.”

De zeven stappen

1. Onnodige kilometers in de spits vermijden
2. Openingstijden spreiden
3. Werktijden spreiden
4. Inzicht bieden in de drukte onderweg
5. Wees welkom in het OV
6. Goederenstromen nog slimmer inrichten
7. We blijven veel – en veilig – fietsen en lopen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.