Fietsmeldpunt

Al 120 meldingen fietsongevallen in een maand in Amsterdam: ‘vrij dramatisch’

Fietsmeldpunt Amsterdam
Na anderhalve maand zijn er al 120 meldingen over fietsongevallen in Amsterdam binnengekomen. Fietsersbond, 2022

Het meldpunt voor fietsongelukken in Amsterdam heeft na anderhalve maand al 120 meldingen opgeleverd. Een woordvoerder van de Fietsersbond, initiatiefnemer van het meldpunt, noemt het ‘vrij dramatisch’. Driekwart van de meldingen zijn niet geregistreerd bij de politie. “Hiermee kan de gemeente er niet meer omheen dat de registratie van fietsongevallen verbeterd moet worden.”

De Fietsersbond noemt het ‘zorgwekkend’ dat het merendeel van de fietsongevallen onder de radar blijft, omdat dit compleet buiten de politie omgaat. “De gemeente baseert zich voor verkeersongevallen en het verkeersveiligheidsbeleid op BRON, meldingen door de politie. De gemeente zou op basis van BRON kunnen melden dat het beter gaat met de verkeersveiligheid, terwijl dat dus in werkelijkheid niet voor fietsers geldt”, aldus Florrie de Pater van de Amsterdamse tak van de Fietsersbond.

In 85% van de meldingen gaat het om een ongeval waar een andere verkeersdeelnemer bij betrokken is, terwijl er landelijk meer eenzijdige ongevallen plaatsvinden. De ambulance komt in 45% van de meldingen in actie en in 29% van de gemelde ongevallen, moet een betrokkene naar de spoedeisende hulp. Slechts in 12% van de gevallen is aangifte gedaan.

‘We zijn al anderhalf jaar bezig om de gemeente te stimuleren de registratie van fietsongelukken te verbeteren. Uit de vele meldingen blijkt gewoon dat er veel meer ellende is dan de officiële cijfers doen lijken. Talloze ongevallen van fietsers blijven zo ongezien, terwijl de slachtoffers wel de Spoed Eisende Hulp (SEH) bezoeken, wat betekent dat het toch vrij ernstige letsels betreft. Gebroken armen, iemand die ’s nachts bewusteloos is geraakt en weer bijkwam; er komt misschien geen politie aan te pas, maar het gebeurt wel.”

Maximumsnelheid naar 20 km/u

‘De toenemende snelheid op fietspaden en de toenemende variatie in breedte en zwaarte van voertuigen op het fietspad zijn redenen tot grote zorg’, zo concludeert de Fietsersbond. De organisatie roept dan ook op tot een maximumsnelheid van 20 km/u als norm op het fietspad. “Als in heel Amsterdam 30 km/u als maximumsnelheid op de weg wordt ingevoerd, kan het fietspad weer een veilige haven worden voor kinderen, ouderen en iedereen die rustig wil fietsen. Alle voertuigen die sneller gaan dan 20 km/u (of alle berijders die sneller willen gaan) kunnen dan op de weg rijden.”

Gesprek wethouder

Met het meldpunt wil de Fietsersbond aan de gemeente laten zien dat de registratie beter moet. Volgens De Pater wil de nieuwe wethouder Verkeer Melanie van der Horst hier ook echt iets aan doen. “We hebben binnenkort een eerste gesprek met de wethouder, om hierover te praten. In Friesland en Utrecht hebben ze hier al een goed systeem voor, met veiligheid.nl. Dus het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.”

Het online meldpunt voor fietsongelukken werd begin vorige maand gelanceerd door de Amsterdamse afdeling van de Fietsersbond. Hiermee moest een beter beeld ontstaan van de verkeersveiligheid in de hoofdstad.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.