Fietsveiligheid

‘Geen haarspeldbochten en geitenpaadjes bij nieuwe Rotterdamse brug’

Brienenoordbrug fietspad
Bij het ontwerp van de extra brug over de Nieuwe Maas kan afgekeken worden van fietspaden op bestaande Rotterdamse bruggen. Sander Sloots / Flickr, 2018

Een steile brug die afloopt in een haarspeldbocht, of een prachtige brede fietssnelweg die uitkomt op een ‘geitenpaadje’. Het zijn waardevolle lessen die meegenomen kunnen worden in het ontwerp van de geplande extra brug over de Nieuwe Maas in Rotterdam. Dat stelt de regionale tak van de Fietsersbond.

De brug wordt primair ingericht voor voetgangers, fietsers, trams en slechts in beperkte mate voor auto’s. Reden genoeg dus om extra te letten op de fietsvriendelijkheid en de veiligheid voor fietsers. Afhankelijk van de precieze locatie zullen tussen de 3.500 en 9.000 fietsers de brug dagelijks gebruiken om over de Maas te komen.

“Het is top dat de oeververbinding er komt”, zegt Willem-Frederik Metzelaar van de Fietsersbond. “Het is heel goed voor de stad. De Erasmusbrug en de WIllemsbrug hebben ook alleen maar positieve effecten gehad. Wij pleiten er bij het ontwerp wel voor dat er goed wordt gekeken naar de infrastructuur van de fietspaden. Naar beneden fietsen is altijd gevaarlijk. Er moet voldoende ruimte zijn om goed af te remmen, als je veel snelheid maakt. Dus geen haarspeldbocht beneden aan de brug.”

Bij de Brienenoordbrug zie je bijvoorbeeld dat er aan de zuidkant goed rekening is gehouden met de fietser en dat er in de ruime bochten goed afgeremd kan worden. Aan de oostkant zit een veel scherpere lus, omdat dit wegens ruimtegebrek niet anders kon.

Geitenpaadje

Daarnaast wijst Metzelaar erop dat het fietspad op de brug goed aan moet sluiten op de bestaande infrastructuur. “Dit betekent dat een mooi en ruim fietspad niet ineens moet versmallen en uitkomt op een ‘geitenpaadje’. Het moet voor de gebruikers een logische en veilige overgang zijn naar de fietspaden die er al zijn. Als we betrokken worden bij het ontwerp, zullen we hier zeker op letten”, aldus Metzelaar.

Het MIRT-onderzoek stelt dat een brug 1 miljard euro gaat kosten. Daarbij is gerekend met een hoge brug, als uitgegaan wordt van een lage brug liggen de kosten nog 150 tot 200 miljoen lager. De plannen voor de brug die nu op tafel liggen moeten nu eerst naar de gemeenteraad. Hierna krijgt de wethouder het mandaat om met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie en de Metropoolregio Den Haag en Rotterdam het definitieve besluit te nemen. De aanleg van de brug kan op zijn vroegst in 2030 beginnen.

Over de impact van de nieuwe brug voor het OV in Rotterdam, is op de zusterpagina OVPro.nl een artikel verschenen.

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.