Pilot De Venen

Den Haag zet in op deelmobiliteit om autobezit te verminderen

De Venen Den Haag
Een deel van de parkeerplaatsen in de buurt De Venen, moeten na herinrichting plaatsmaken voor andere functies. Gemeente Den Haag, 2022

De toekomstige bewoners van twee woonblokken met tachtig koopappartementen in de buurt De Venen in Den Haag krijgen geen parkeerplek in de buurt. Volgens de gemeente is er na herinrichting van het gebied te weinig ruimte voor openbare parkeerplaatsen, om ook te kunnen voldoen aan de vraag naar andere functies van de openbare ruimte. Daarom wordt er voor de woonblokken gekozen om volledig in te zetten op deelmobiliteit.

Het gaat om een proef waarvoor tachtig woningen in De Venen zijn aangewezen. Voor de bewoners van de omgebouwde sociale woningen naar goedkope koopappartementen worden geen parkeerplekken gereserveerd. Ook kunnen zij geen parkeervergunning aanvragen als betaald parkeren wordt ingevoerd.

‘In deze pilotblokken wordt specifiek ingezet op bewoners zonder auto waarvoor alternatieve (deel)mobiliteitsvoorzieningen worden aangeboden’, schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad.

“In De Venen is sprake van een specifieke combinatie van sloop/nieuwbouw en renovatie van sociale huurwoningen, die deels worden verkocht”, licht een woordvoerder van de gemeente toe. “Dit betekent dat er meer woningen worden teruggebouwd dan in de huidige situatie aanwezig zijn en dat er meer mensen gebruik gaan maken van dezelfde openbare ruimte. Functies als groen, spelen, afvalinzameling en lopen vragen ook om ruimte. Daarom dringen we het aantal openbare parkeerplaatsen terug en wordt er gekozen om voor twee pilotblokken volledig in te zetten op deelmobiliteit.”

Kritiek

Het plan van de gemeente Den Haag zorgde voor wisselende reacties in de gemeenteraad, meldde Omroep West eerder. D66-raadslid Joren Noorlander is ‘hartstikke blij’ met de proef, terwijl coalitiegenoot VVD ‘de proef niets vindt’. Hoewel collegepartij CDA de proef een ‘interessant idee’ vindt, stelde CDA-raadslid Hinke de Groot in een eerdere raadsvergadering dat ‘een deel van de bewoners simpelweg een auto nodig heeft om naar werk te gaan’.

Een woordvoerder van de gemeente reageert hierop: “Het is uiteraard een gegeven dat er mensen zijn die een auto nodig hebben voor werk. Dit blijkt ook uit de parkeernormen, die opgesteld zijn op basis van onderzoek naar daadwerkelijk autobezit in Den Haag. De parkeernorm ligt voor veel woningen onder de 1, wat betekent dat een deel van bewoners geen eigen auto ter beschikking heeft. In het plan worden naast de koopwoningen in de pilotblokken ook andere koopwoningen aangeboden. Bewoners die een auto nodig hebben kunnen dus kiezen voor een andere woning binnen het plangebied. Bewoners die geen eigen auto hebben kunnen aan de andere kant bewust kiezen voor deze pilot zodat ze de beschikking hebben over meerdere vormen van deelmobiliteit.”

OV-verbindingen niet goed genoeg

Ook beargumenteerden verschillende partijen dat de OV-verbindingen voor bewoners van Zuidwest niet goed genoeg zouden zijn. Desgevraagd geeft een woordvoerder van de gemeente toe dat de groei van het aantal inwoners vraagt om een forse investering in het openbaar vervoer. “Hiervoor is de Schaalsprong OV bedoeld. De gemeente is daarom bezig met een verkenning naar de Zuidwestlandcorridor om het openbaar vervoer tussen Den Haag Centrum, Zuidwest en Westland te verbeteren. Dit is ook een van de speerpunten van het college. De huidige dekking van het OV in Zuidwest is, ten opzichte van andere delen van de stad, goed. Maar naar de toekomst toe onvoldoende om de groei te kunnen opvangen.”

Op de vraag welke acties de gemeente Den Haag neemt om openbaar vervoer voor bewoners laagdrempeliger te maken, reageert de woordvoerder dat er momenteel een gemeentelijk onderzoek plaatsvindt naar de betaalbaarheid ervan. “Lastig is echter dat de tarieven op landelijk/regionaal niveau worden vastgesteld. In het kader van eerdergenoemde verkenning van de Zuidwestlandcorridor en het realiseren van de mobiliteitstransitie zal ook worden bezien hoe het stimuleren van fietsen kan bijdragen aan een laagdrempeliger OV. Het gaat hier bijvoorbeeld om betere OV-halteplaatsen en overstapknooppunten. Daarnaast vindt er ook onderzoek plaats naar het toevoegen van een extra tramlijn in de spits.”

De gemeenteraad moet nog een besluit nemen voor het vaststellen van het planuitwerkingskader (PUK). Dit onderwerp staat voor donderdag 1 december op de agenda van de gemeenteraad. De huizen worden volgens de huidige planning opgeleverd in 2025/2026.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.