Snelheidsverschillen

VVN: snorfietsen in heel Nederland van fietspad naar rijbaan

Snorfiets rijbaan wegmarkering
Volgens Veilig Verkeer Nederland komt het de verkeersveiligheid ten goede als snorfietsen in heel Nederland naar de rijbaan verplaatst worden. Wikimedia Commons, 2019

Veilig Verkeer Nederland (VVN) pleit ervoor om in navolging van Amsterdam en Utrecht ook in de rest van Nederland snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen. Volgens woordvoerder Rob Stomphorst zorgt dit voor eenduidige regelgeving. Ook in combinatie met de aanstaande helmplicht, vanaf 1 januari, valt de maatregel veel beter uit te leggen. Dat zei hij in een uitzending van BNR Nieuwsradio. 

Bijna 30 procent van de e-bikes rijdt sneller dan de toegestane maximum snelheid van 25 km/u. Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek dat is uitgevoerd door NDC Nederland, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In grote steden gebeurt dat nog vaker dan buiten de bebouwde kom. Verder blijkt dat maar liefst driekwart van de snorfietsers harder dan 25 km/u gaat, gemiddeld zelfs 30 km/u. Er werden ruim 5000 snelheidsmetingen verricht, in grote en middelgrote steden.

VVN maakt zich al langer zorgen over de grote snelheidsverschillen op de Nederlandse fietspaden. Dat maar liefst driekwart van de snorfietsen gemiddeld 30 km/u gaan, is volgens Rob Stomphorst des te meer reden om het vervoermiddel naar de rijbaan te verplaatsen. “In Amsterdam en Utrecht is dit al verplicht. Als je de helmplicht vanaf 1 januari nou combineert met verplaatsing van de snorfiets in heel Nederland naar de rijbaan, dan heb je een eenduidige maatregel die makkelijker is uit te voeren. Nu is de motivatie niet zo hoog, om die helm op te zetten.” Ook zou de overheid volgens de Stomphorst vaart moeten maken met de verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/u in de binnensteden, om grote snelheidsverschillen op de rijbaan te voorkomen.

Niet verrassend

De VVN-woordvoerder noemt de resultaten heel waardevol. “Dit kun je gebruiken in je onderbouwing over hoe je zaken moet gaan aanpakken en hoe je de verkeersveiligheid kunt verbeteren. Het is misschien niet erg verrassend, maar je kon het niet staven. Ik vind het opvallend dat e-bikers vooral in de stad veel harder gaan dan buiten de bebouwde kom, je zou eerder andersom denken.”

Want mensen vonden het juist zo fijn dat je geen helm op hoefde op een snorfiets, omdat de maximumsnelheid 25 km/u is, denkt Stomphorst. “Maar ze zijn heel makkelijk op te voeren, dus dat gingen heel veel mensen doen. Net als bij e-bikes. Ze dachten: ‘nu kunnen we 45 km/u en we hoeven geen helm op, want we hebben een snorfiets’. Maar dit komt de verkeersveiligheid niet ten goede.”

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

1 reactie op “VVN: snorfietsen in heel Nederland van fietspad naar rijbaan”

Bas Hendriksen|01.12.22|11:22

” Ik vind het opvallend dat e-bikers vooral in de stad veel harder gaan dan in de bebouwde kom.” De stad ligt in de bebouwde kom, dus dit klopt niet. Of wordt buiten de bebouwde kom bedoeld?

en e-bikers kunnen helemaal geen 45 km/u, dat zijn speed pedelecs. Onzorgvuldige terminologie vervuilt de discussie nodeloos en dat helpt helaas de discussie niet.