Landelijke werkgroep ISA

‘Invoering snelheidsassistentie vereist meer landelijke regie’

Werkgroep ISA
De Landelijke Werkgroep ISA gaat zich een beeld vormen van het functioneren van Intelligente Snelheid Assistentie. Flickr / EtienneMuis, 2020

De landelijke werkgroep ISA is nieuw leven in geblazen om de ontwikkelingen rondom ISA te volgen. De ‘Werkgroep ISA Nederland’ gaat zich een beeld vormen van het functioneren van ISA en zal gevraagd en ongevraagd adviseren over verbeteringen. De werkgroep is ontstaan vanuit de Krachtenbundeling Smart Mobility en geïnitieerd door CROW, op basis van een reeds bestaande werkgroep.

Europese regelgeving schrijft voor dat nieuwe voertuigen vanaf 2024 uitgerust moeten zijn met een adviserende variant van de Intelligente Snelheid Assistent. Dit helpt de automobilist de maximum snelheid niet te overschrijden en draagt bij aan de verkeersveiligheid, ‘mits er voldoende acceptatie van het systeem ontstaat bij de eindgebruiker. Om dit systeem optimaal te laten werken, moet echter de hele keten op orde zijn: aan de voertuigkant en toelating ervan, de infrastructurele kant (bebording) en de data (statisch en dynamisch)’, zo staat op de website van CROW.

Draagvlak

“Het systeem draagt bij aan de verkeersveiligheid, maar dan moet de gebruiker het niet uitschakelen tijdens de rit”, legt Gerard van Dijck uit. Hij is kenniswerker bij CROW en voorzitter van de Werkgroep ISA Nederland. “Tijdens een testrit van zes kilometer die ik onlangs maakte, bleken er nog veel fouten op die route voor te komen met de informatie die doorkwam via ISA. Een wat extreem voorbeeld natuurlijk, maar fouten komen nog zeker voor en dat zorgt natuurlijk niet voor draagvlak, op het moment dat ISA je adviseert op de snelweg bijvoorbeeld 70 km/u te rijden.”

Een ander leerpunt dat Van Dijck aanhaalt is dat ISA op snelwegen soms de snelheid overneemt van parallelwegen met een lagere maximumsnelheid, of van wegen waar je onderdoor rijdt. “We moeten het met elkaar werkend zien te krijgen”, vervolgt Van Dijck. “De bebording, maar ook de data vanuit wegbeheerders. Er ligt een grote taak voor wegbeheerders dat dit niet alleen op orde komt, maar vooral ook blijft. Dan hebben we het alleen nog over statische snelheden. Dynamische snelheden op spitsstroken en tijdens filemeldingen of tijdelijke snelheden door werkzaamheden moeten ook door het systeem opgepikt kunnen worden.”

Een ander concreet voorbeeld waar een uniforme oplossing voor gezocht moet worden, is de aanpassing van de maximumsnelheid tijdens nachtelijke werkzaamheden. “Laat je een aannemer dan ‘s nachts de snelheid veranderen in de gemeentelijke database? Hoe faciliteer je dat als gemeente? Dit zijn casussen waar de werkgroep zich onder andere mee bezig zal gaan houden”, aldus Van Dijck.

Thematische subgroepen

De agenda van de nieuwe werkgroep zal vooral bepaald worden door telkens te kijken naar de feitelijke werking van het ISA systeem en de kennisvragen die dat oplevert, worden gepubliceerd. Enkele van die vragen, of een bundeling daarvan, kan de werkgroep eventueel ook zelf oppakken.

Daarvoor formeert het consortium thematische subgroepen, zoals gedrag of data. “Voor nu is het vooral belangrijk dat we een beeld krijgen wat goed gaat en wat nog niet goed gaat. De samenstelling van de groep is zo gekozen dat vanuit de diverse invalshoeken van de keten kennis aanwezig is, besluit Van Dijck.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.