Kamervragen

Minister Harbers legt parkeerbeleid bij gemeenten

Foto van Mark Harbers
Minister Mark Harbers (VVD) ANP/ Hollandse Hoogte / Laurens van Putten

Mark Harbers, minister van Waterstaat en Infrastructuur (IenW), legt de bal bij gemeenten en bedrijven als het gaat om parkeerbeleid. Dat laat hij via een brief weten aan de Tweede Kamer. Aanleiding waren vragen over een rapport uit 2019, wat nog niet bij de Kamer bekend was. 

Uit het rapport bleek dat normerend en beprijzend parkeerbeleid het autogebruik van en naar die steden met 30 procent kan verlagen. Ook bleek dat parkeerbeleid op deze manier toepassen kosten kan besparen op aanleg van infrastructuur.

Lokale kennis

D66-Kamerlid Van Ginneken vroeg minister Harbers naar zijn reactie op deze conclusies. Harbers: “Het is aan gemeenten en bedrijven om te bepalen welke keuzes zij maken in het parkeerbeleid.” Als reden draagt hij aan dat deze partijen meer lokale kennis hebben. “Zij kennen de specifieke omstandigheden en kunnen zo het parkeerbeleid inrichten op de wensen van de bewoners, werknemers en duurzame verstedelijking.”

Daarnaast zegt de VVD-bewindsman dat het belangrijk is dat reizigers die afhankelijk zijn van de auto deze mogelijkheid wel behouden. “Nabijheid van werk, onderwijs en voorzieningen en het aanbod aan mobiliteitsopties varieert immers per gebied en reiziger.”

Geen aanleiding

Verder voelde Van Ginniken de minister aan de tand over waarom het rapport niet eerder met de Kamer gedeeld is. Volgens Harbers was het rapport niet gedeeld met de Kamer omdat daar geen aanleiding voor was. “Het eindrapport is in 2019 gepubliceerd op de website van de Rijksoverheid.” Volgens de minister worden er veel rapporten gepubliceerd. “Tenzij er een directe aanleiding voor is, wordt niet elk gepubliceerd rapport actief naar de Kamer verstuurd”, vervolgt hij.

Verder benadrukte Harbers dat het rapport wel actief bij gemeenten onder de aandacht is gebracht en dat deze er ook mee aan de slag zijn: “Zoals uit recent onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt, wordt normerend en beprijzend parkeerbeleid al door veel gemeenten veelvuldig ingezet.”

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink