weinig vraag

Deelauto-aanbieders trekken zich terug uit Belgische steden

Deelauto's van Greenmobility
Deelauto's van Greenmobility. Foto ter illustratie Shutterstock, alexfan32

Greenmobility en Poppy, onderdeel van D’Ieteren, trekken hun deelauto’s weg uit een aantal grote Belgische steden. Dat melden beide bedrijven. Door de hoge rente zijn de kosten te hoog terwijl de vraag naar deelauto’s ook achter blijft.

Greenmobility trekt zich terug uit Gent en Brussel. Poppy haalt zijn rode deelauto’s weg uit Gent, Leuven en Mechelen. Poppy blijft met in totaal 2.300 auto’s wel aanwezig in Brussel, Antwerpen en Luik. Auto’s van Greenmobility zijn in BelgiĆ« alleen nog te vinden in Antwerpen.

In alle gevallen gaat het om freefloatdeelauto’s die de gebruiker overal in de stad en wijde omgeving kan achterlaten en oppikken. Deelautosystemen zonder vaste parkeerplaatsen zijn zeer kapitaalintensief, aldus de Belgische zakenkrant De Tijd. De kosten voor de aankoop van de auto’s zijn hoog en het duurt lang voordat het businessmodel rendabel is. De aanbieders moeten bij de opstart meteen tientallen tot honderden auto’s in de straten neerzetten en hopen dat er gebruikers op afkomen.

Kleine steden

Toch benadrukt Jeffrey Matthijs, de directeur van het platform Autodelen.net, dat er wel een markt is voor fleefloatdeelauto’s. “In grotere steden zie je dat het wel goed gaat. In Europees perspectief zijn Belgische steden relatief klein, maar het kan zelfs in Brussel en Antwerpen rendabel zijn om dit soort deelauto’s aan te bieden. In MĆ¼nchen en Londen werkt het heel goed, omdat mensen de deelauto daar ook gebruiken om zich in de stad te verplaatsen. Dat doe je in compacte steden met een goed openbaar vervoer en veel autoluwe wijken veel minder snel”, zo zegt hij tegen De Tijd.

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Bron: Fleet&Mobility

1 reactie op “Deelauto-aanbieders trekken zich terug uit Belgische steden”

ReindeR Rustema|28.12.23|14:46

Leert men nou niet van de OV-fiets? Dat is het voorbeeld van een winstgevende verhuurconstructie die vanaf het begin goed werkt, dag in dat uit. Al die free floating verhuur is duur en onrendabel.