verkeersveiligheid

Kamermeerderheid staat open voor minimumleeftijd fatbikes

Foto: een fatbike in Amsterdam
Een geparkeerde fatbike in Amsterdam. Foto: Shutterstock, Dutchmen Photography.

Een minimumleeftijd voor het rijden op fatbikes is het overwegen waard, vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. “Een minimumleeftijd van 12 jaar lijkt me heel verstandig”, zegt Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA). Hester Veltman (VVD) wil de maatregel graag “nader onderzoeken”, zegt ze. “Ik vind het een interessant idee.”

Het is volgens onderzoekers moeilijk om in de wet onderscheid te maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen. Een minimumleeftijd zou waarschijnlijk voor alle e-bikes moeten gelden. Olger van Dijk (NSC) wil daarom een leeftijdsgrens van 12 jaar op alle elektrische fietsen. “Je ziet nu dat de ongevallen echt toenemen, juist bij kinderen.”

Ook Mpanzu Bamenga (D66) laat weten open te staan voor een minimumleeftijd voor fatbikes als dat het verkeer veiliger maakt. Cor Pierik (BBB) wil nog geen standpunt innemen in afwachting van een nieuw kabinet.

De Kamerleden namen dinsdag een petitie in ontvangst van tientallen gemeenten en een reeks andere organisaties zoals de Fietsersbond. Zij roepen op tot een verbod op de verkoop van opgevoerde e-bikes, een minimumleeftijd en een voorlichtingscampagne voor ouders en kinderen. Ze wijzen op het stijgend aantal ongevallen met (hersen)letsel. Er is geen helmplicht voor fatbikes. Het demissionaire kabinet kwam in maart met een verbod op opgevoerde e-bikes op de openbare weg, maar dat is volgens de ondertekenaars niet genoeg.

Handhaven

“Daar zijn we niet voor”, zegt Hidde Heutink (PVV) over het idee van een minimumleeftijd. “En het is nu al verboden om op opgevoerde fatbikes te rijden.” Liever zet Heutink in op “handhaven, handhaven, handhaven”.

De wens om strakker te handhaven tegen opgevoerde fatbikes klinkt breed. Pierik: “Je hoort over fatbikes die 50, 60 kilometer per uur kunnen, dat is toch idioot.” Volgens David Baden, een arts op de spoedeisende hulp die de petitie mee kwam aanbieden, vallen de meeste slachtoffers onder mensen die op niet-opgevoerde exemplaren rijden.

Auteur: ANP