Stadslogistiek

Apeldoorn schuift invoering zero-emissiezone mogelijk vijf jaar vooruit

Apeldoorn
Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Ilse Baak

De gemeente Apeldoorn gaat de invoering van de zero-emissiezone voor stadslogistiek mogelijk vijf jaar uitstellen. Het college van burgemeester en wethouders (B&W) stelt de gemeenteraad voor om de zero-emissiezone voor stadslogistiek op 1 januari 2030 in laten gaan, in plaats van begin 2025. De geplande overgangsregeling komt in dat geval te vervallen. Dit meldt de gemeente Apeldoorn op de eigen website.

Een aantal randvoorwaarden voor een realistische invoering van de zero-emissiezone ontbreekt op dit moment volgens het Apeldoornse stadsbestuur. Deze stelt dat er onvoldoende en geschikte (gebruikte) elektrische voertuigen beschikbaar zijn en dat deze markt nog ‘op gang moet komen’. Daarnaast wijst het college van B&W ook op de netcongestie. ‘De verwachting is dat een aanzienlijk deel van de ondernemers hier de komende tijd mee te maken krijgt. Het is daarom onzeker of hier voldoende stroomcapaciteit voor is’, aldus het stadsbestuur.

Het college van B&W wil daarom de geleidelijke invoering per 1 januari 2025 laten vervallen en in plaats daarvan de zone in één keer per 1 januari 2030 invoeren. De Apeldoornse mobiliteitswethouder Marco Wenzkowski (Lokaal Apeldoorn) legt uit: “Zo willen we ondernemers meer tijd geven zich voor te bereiden op de invoering, zodat het voor hen haalbaar is. Tegelijk houden we vast aan het doel uit het Klimaatakkoord om stadslogistiek in 2030 emissievrij te maken.”

De Apeldoornse gemeenteraad beslist of het voorstel van het college definitief wordt. Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de raad hierover beslist.

Ede en Maastricht

Eerder deze maand liet ook de gemeente Ede weten dat het overweegt de invoering van de zero-emissiezone uit te stellen. Het bestuur van de Gelderse stad wijst net als dat van Apeldoorn op het gebrek aan een goede markt voor gebruikte e-voertuigen. De gemeente Maastricht gaat de komst van de zero-emissiezone juist niet uitstellen, zo communiceerde het vorige week.

Het loket voor ontheffingen voor zero-emissiezones, Centraal Loket 1.0, verwacht dit jaar ongeveer 22 duizend aanvragen te ontvangen. Dit kost ondernemers in totaal 2,5 miljoen euro, aangezien de prijs voor een ontheffing kan oplopen tot 250 euro, zo meldde Nieuwsblad Transport eerder deze maand.

De invoering van de zero-emissiezones voor stadslogistiek gaat niet zonder slag of stoot. Lokale overheden en ondernemers maken zich zorgen en meerdere Tweede Kamerleden komen met moties. Lees hier een analyse uit het meest recente FM-magazine.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: Fleet&Mobility