Maximumsnelheid

Utrecht onderzoekt rigoureuze invoering 30 km/u ‘naar Amsterdams voorbeeld’

Foto: verkeersbord 30 km/u Amsterdam
Een verkeersbord in Amsterdam. Foto: ANP, Hollandse Hoogte, Robin Utrecht.

De gemeente Utrecht onderzoekt of het mogelijk is om een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in één keer in te voeren in de hele stad, naar Amsterdams voorbeeld. Daartoe draagt de gemeenteraad het gemeentebestuur op in een motie. De gemeente wilde al dat een maximumsnelheid van 30 kilometer op termijn bijna overal geldt, maar het plan was om dit stukje bij beetje te organiseren met een tijdspad tot 2040. Als de nieuwe snelheid in één keer wordt ingevoerd, is dit “eenduidiger voor inwoners” en bespaart het kosten, denken de indieners. 

Volgens de indieners van de motie, D66, Partij voor de Dieren, EenUtrecht en de ChristenUnie, leidt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur tot minder ongevallen en heeft het voordelen voor de leefbaarheid in de stad. De indieners wijzen erop dat in Amsterdam, waar de maatregel eensklaps is ingevoerd, de eerste signalen “positief” zijn.

Ook hoeft het niet ingewikkeld te zijn om de nieuwe snelheid in één keer in te voeren: “Wegen kunnen op 30 kilometer per uur voorbereid worden met relatief beperkte ingrepen, bijvoorbeeld via wegmarkering en verkeersborden, zonder volledige herinrichting of extra maatregelen”.

De motie kon op bijval rekenen, 75 procent van de raad stemde voor. Alleen de partijen CDA, DENK, Stadsbelang Utrecht, UtrechtNu! en VVD stemden tegen.

030 gaat voor 30

Het is al de bedoeling dat 30 kilometer per uur de norm wordt in Utrecht. Vorig jaar startte de gemeente nog een campagne met de slogan “030 gaat voor 30”. In september gold de maximumsnelheid al voor ongeveer 70% van de straten in de stad. De afgelopen jaren zijn onder andere de Catharijnesingel, Burgemeester Reigerstraat, Kasaidreef en Orinocodreef aangepast van 50 naar 30 kilometer per uur. De komende tijd komen daar onder andere de Amsterdamsestraatweg, Donaudreef, Jutfaseweg en Maliebaan bij. Een aantal wegen die als hoofdroutes dienen blijven nog wel 50 kilometer per uur, zoals de Einsteindreef, Beneluxlaan en Vleutensebaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink