Brandbrief

‘Gevaarlijke Amerikaanse pick-uptrucks dankzij achterdeurtje in de wet naar Europa’

Steeds meer Dodge RAM pick-ups komen volgens de briefschrijvers door een maas in de wet naar Europa. Foto: Shutterstock, gd_project

Milieu- en verkeersveiligheidsorganisaties luiden in Brussel de noodklok over het toenemende aantal Amerikaanse pick-uptrucks op de Europese wegen. Ondanks strenge EU-regels om de veiligheid en uitstoot van voertuigen te reguleren, omzeilen leveranciers van deze pick-ups de normen via een maas in de wet, stellen zij.

De organisaties onder aanvoering van de internationale milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) vragen de Europese Commissie in een brief om een einde te maken aan de goedkeuring van grote Amerikaanse pick-uptrucks. In veel Europese landen komen die via de individuele goedkeuring van voertuigen op de markt, schrijven de organisaties. Die regels zijn echter bedoeld voor gespecialiseerde voertuigen voor bijvoorbeeld nooddiensten of aangepast vervoer voor mindervaliden.

Dodge RAM

Gebeten hond in de brief van T&E is de Dodge RAM. De Europese verkopen van deze pick-uptruck gingen in 2023 met 20 procent omhoog naar 4.882 stuks, terwijl ze volgens de briefschrijvers drie keer zo gevaarlijk zijn voor voetgangers en fietsers bij een aanrijding vergeleken met gewone auto’s. Volgens T&E is de invoer van deze auto’s goed voor 60 procent van alle individuele goedkeuringen binnen Europa.

De opstellers van de brandbrief wijzen er bovendien op dat de CO2-uitstoot van Dodge RAMs varieert tussen de 300 en 900 gram per kilometer, dat is tot negen keer hoger dan het gemiddelde voor nieuw verkochte auto’s.

Dodelijk

James Nix van T&E: “Pick-up trucks zoals de Dodge RAM horen niet thuis op Europese wegen. Ze zijn niet alleen zwaar vervuilend, maar ook dodelijk. We moeten de voertuigen op onze wegen verkleinen, niet de grootste en gevaarlijkste vrij spel geven.”

De organisaties vragen Brussel om de regels voor deze voertuigen gelijk te trekken met die van andere auto’s. Pick-ups die in aanmerking willen komen voor individuele goedkeuring zouden aan dezelfde eisen op het gebied van veiligheid moeten voldoen als nieuwe auto’s, stellen zij.

Onderwerpen:

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group