22 MILJOEN EURO NODIG

Brabantse en Gelderse gemeenten vragen miljoenen om geluidshinder spoor te dempen

Spoorbrug Nijmegen
Een spoorbrug in Nijmegen. Beeld ter illustratie. Foto: Ralf Liebhold / Shutterstock

In een gezamenlijke oproep aan de rijksoverheid vragen de gemeenten Boxtel, Vught, Den Bosch, Maasdriel, Zaltbommel en West Betuwe om meer financiële middelen om de toenemende overlast van het spoor aan te pakken. De aanleiding is de verwachte toename van goederentreinen die in de nabije toekomst door deze gemeenten zullen rijden.

Wethouder Fred van Nistelrooij (Boxtel) benadrukt in het Algemeen Dagblad de urgentie van de situatie: “Er is dringend meer geld nodig om de overlast te verminderen, vooral omdat er in de toekomst veel meer goederentreinen via Boxtel zullen rijden.”

De aanpassing van het spoor tussen Meteren (bij knooppunt Deil) en Boxtel is gepland om het toenemende aantal goederentreinen te faciliteren. Bij Meteren komt er een aftakking van de Betuweroute naar het zuiden, de Zuidwestboog. Dit om de Brabantroute voor een deel te ontzien. De toename van het spoorgoederenvervoer zorgt echter ook voor meer geluidsoverlast en trillingen. Hoewel Vught en Den Bosch tijdens de ontwikkeling van het Programma Hoogfrequent Spoor extra maatregelen hebben weten te verkrijgen, blijven Boxtel, Maasdriel, Zaltbommel en West Betuwe achter in de verdeling van middelen.

Druppel op een hete plaat

De verwachte toename van de passerende goederentreinen – met tot 70 extra treinen per 48 uur – is een groeiende zorg voor deze gemeenten, niet alleen vanwege de directe impact op de omwonenden, maar ook vanwege de potentiële gevolgen voor woningbouwplannen. “Als er niets gebeurt, komen onze woningbouwplannen in de knel door de herrie en trillingen van het spoor,” waarschuwt Van Nistelrooij.

De 3,5 miljoen die voormalig staatssecretaris Vivianne Heijnen nog heeft begroot om geluid- en trillingsoverlast op het traject tegen te gaan, is volgens de gemeenten een druppeltje op een gloeiend hete plaat. De gemeenten denken dat er minimaal 12 miljoen nodig is, maar voor een geluidsreductie van 70 procent is dik 22 miljoen euro nodig. Daarbij denken de gemeenten aan raildempers, onderlegplaten en sandwichpanelen, toe te passen bij de Waalbrug bij Zaltbommel en de Maasbrug bij Hedel.

Uitnodiging Kamerleden

Boxtel pleit specifiek voor de installatie van raildempers over een lengte van 16 kilometer, wat naar schatting 8 miljoen euro zou kosten. Deze dempers zijn volgens de gemeente noodzakelijk om de overlast voor omwonenden te beperken. “Boxtel ligt op de kruising van twee verschillende spoorgoederentracés, waardoor er binnen de dorpsgrenzen sprake is van disproportionele overlast,” concludeert Van Nistelrooij.

De gezamenlijke gemeenten gaan hun pleidooi indienen bij de Tweede Kamercommissie, waarbij elke gemeente haar eigen specifieke behoeften en voorstellen zal presenteren. Boxtel hoopt met de steun van de andere gemeenten de benodigde aandacht en financiële steun te verkrijgen om de overlast effectief te kunnen aanpakken. De gemeenten gaan leden van de vaste commissie van Infrastructuur en Waterstaat uitnodigen om de situaties van dichtbij te komen beleven.

De gemeenten hebben wel haast, want zij zien de komende twee jaar als een ideale periode om alle aanpassingen door te voeren, aangezien de Betuweroute dan niet of nauwelijks in gebruik is en er nog wordt gewerkt aan de Zuidwestboog bij Meteren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl