ILT

Inspectie grijpt in op fatbikemarkt: 3.500 fietsen van Chinese fabrikant in beslag genomen

Weginspecteur Inspectie Leefomgeving en Transport BEELD ILENT
Weginspecteur bij ILT-auto Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport / fotograaf: Paul Voorham

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft beslag gelegd op zo’n 3.500 fatbikes. De fietsen voldoen volgens de dienst “mogelijk niet aan de wettelijke eisen en kunnen daardoor een risico vormen voor de veiligheid van de berijders en andere verkeersdeelnemers”.

Dat meldt de ILT maandag.

Het gaat om fatbikes die door een Chinese fabrikant in Nederland tegen zeer lage prijzen in de handel worden gebracht als elektrische fiets, terwijl ze volgens de inspectie de technische kenmerken hebben van een bromfiets. Voor een bromfiets zijn een typegoedkeuring, kenteken en WA-verzekering nodig en geldt er een helm- en rijbewijsplicht en een minimumleeftijd van zestien jaar.

Onderzoek

De enorme populariteit, het grote aanbod van relatief goedkope fatbikes, de recente voorbeelden van (bijna)ongelukken en binnengekomen meldingen waren voor ILT aanleidingen om te onderzoeken waar de fatbikes vandaan komen.

“In het belang van het onderzoek en het vervolg” kan de ILT naar eigen zeggen geen details geven over merken en typen fatbikes. Na afronding van het onderzoek wordt het dossier overgedragen aan de officier van justitie.

Mocht blijken dat de in beslag genomen fatbikes niet voldoen aan de Europese regels, dan verwacht ILT van de Chinese fabrikant dat deze alle voertuigen terughaalt. “Het is namelijk de verantwoordelijkheid van fabrikanten om te voldoen aan wet- en regelgeving. En ook importeurs en distributeurs hebben de verantwoordelijkheid om zich ervan te verzekeren dat aan wet- en regelgeving wordt voldaan.”

Tekst loopt door onder de foto.

De ILT legde beslag op ongeveer 3.500 fatbikes uit China. Foto: ILT

Een fatbike is geen speciale voertuigcategorie voor de wet, benadrukt ILT. De naam zegt alleen iets over een uiterlijk kenmerk van een tweewielig voertuig: zo heeft het onder andere brede banden. Aan de buitenkant is namelijk vaak niet te zien of het gaat om een elektrische fiets of een bromfiets. In welke categorie het voertuig valt, hangt af van de technische kenmerken. Het probleem ontstaat als een fatbike wordt verkocht als elektrische fiets, maar volgens de technische prestaties een bromfiets is.

Kopers en gebruikers kunnen volgens ILT gemakkelijk zelf bepalen of hun fatbike eigenlijk een bromfiets is. “Er is een makkelijke vuistregel”, aldus Karin Visser, directeur Toezicht en Opsporing bij de inspectiedienst. “Gaat de fatbike harder dan 25 kilometer per uur? Dan gaat het om een ongekeurde en onverzekerde brommer.”

Te mooi om waar te zijn

Visser zegt te begrijpen dat naar ILT en andere toezichthouders wordt gekeken om in te grijpen. “De ILT zet – met de beperkte mensen en middelen die ze tot haar beschikking heeft zich in om in Nederland de handel in dit soort fatbikes tegen te gaan. Maar het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Van de toezichthouders, de fabrikanten, importeurs en distributeurs. En van de gebruikers en kopers. Een fatbike die voor minder dan 1.000 euro te koop wordt aangeboden. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. De kans dat je voor dat bedrag een kwalitatief goede en veilige fatbike koopt, is klein.”

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is blij met de actie van de ILT. “Het is een goede ontwikkeling dat deze fatbikes worden aangepakt”, reageert een woordvoerster. Volgens de organisatie voor verkeersveiligheid, die er al langer voor pleit dat onveilige fatbikes van de weg worden gehaald, worden de fietsen van het type dat in beslag is genomen in Nederland onder valse voorwendselen verkocht. “Het is meer een soort brommer die als elektrische fiets wordt verkocht”, zegt de woordvoerster.

Eerder deze maand meldde RTL Nieuws na eigen onderzoek dat Nederlandse winkels relatief goedkope Chinese fatbikes verkopen waarvan de snelheid gemakkelijk van 25 naar 45 kilometer per uur kan worden verhoogd. Van de fatbike van deze Chinese fabrikant zouden in Europa al zeker 40.000 exemplaren zijn verkocht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group