Overstappen

Stichtse Vecht en provincie botsen over besluit betaald parkeren P+R Breukelen

Beeld: station Breukelen
Veel mensen gebruiken de P+R om over te stappen op de trein. Shutterstock, PixelBiss

De gemeente Stichtse Vecht is het oneens met het besluit van de provincie om betaald parkeren in te voeren bij P+R Breukelen en is daarom naar de rechter gestapt. Dat is te lezen in een raadsbrief. Volgens de gemeente ontmoedigt het nieuwe tarief inwoners met de trein te gaan. Het parkeerterrein ligt vlakbij station Breukelen en is daarmee een populaire overstaplocatie.

De gemeente heeft een bezwaarschrift ingediend bij de provincie tegen het besluit. Daarnaast heeft het college de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden- Nederland verzocht om een voorlopige voorziening te treffen en de werking van het provinciebesluit op te schorten. “Daarmee wil het college voorkomen dat betaald parkeren ingaat voordat op het ingediende bezwaarschrift is beslist”, aldus het college in een raadsbrief.

“Als gemeente vinden we het besluit onbegrijpelijk, we vrezen dat mensen hierdoor de trein laten staan”, aldus wethouder Hans van den Akker tegen RTV Utrecht. De provincie wil een tarief invoeren van 2,20 euro voor maximaal 18 uur parkeren. Ondernemersvereniging OVSV rekende uit dat dit een lastenverzwaring van 500 euro per jaar betekent voor reizigers die dagelijks gebruikmaken van de P+R. “Mensen hebben de behoefte om files te vermijden met de trein, maar daar moet je ze niet 500 euro per jaar voor laten betalen”, aldus de wethouder.

Ov-reizigers faciliteren

De provincie heeft eerder juist gezegd dat het doel van de P+R is “om zoveel mogelijk ov-reizigers met een parkeerplek te faciliteren”, zo staat te lezen in een memorandum. Uiteindelijk moet het tarief van 2,20 alleen voor deze groep gelden. Voor andere groepen moet het parkeren nog duurder worden. “Om de groei van het gebruik van de P+R in de hand te houden, is het van belang te onderzoeken of met de invoering van betaald parkeren gebruik voor andere doeleinden kan worden voorkomen en het gebruik van de fiets naar het station wordt gestimuleerd.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink