Formule 1

‘Autogerichte’ Verstappen-fans zonder morren met fiets, bus en trein naar Zandvoort

Max Verstappen op het circuit van Zandvoort tijdens een eerdere editie van de Dutch Grand Prix. De organisatie verwacht vanaf vrijdag 100.000 bezoekers per dag. Foto: Shutterstock, kivnl

Zandvoort krijgt het komende raceweekend elke dag 100.000 Formule-1-fans over de vloer. De provincie Noord-Holland verwacht hierbij weinig problemen. Dankzij het mobiliteitsplan, waarin onder meer NS, Connexxion, ProRail en overheden samenwerken, is het verwerken van al die Verstappen-supporters inmiddels “business as usual”. Opvallend: de raceliefhebbers laten hun eigen bolide massaal thuis.

Het raceweekend begint vrijdag en volgens de provincie wordt ook dit jaar alles uit de kast gehaald om bezoekers rap naar de racebaan te loodsen. Zo rijdt er iedere 5 minuten een trein tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort. NS vervoert zo’n 10.000 Formule 1-bezoekers per uur. Daarnaast rijden buslijnen 300 en 356, die normaal Haarlem als eindbestemming hebben, door naar het circuit. Vanuit het mobiliteitscentrum wordt elk uur de verkeerssituatie rondom Zandvoort gepeild. Hiervoor leveren alle samenwerkende organisaties data aan.

Die data is ook de basis van het door raceorganisator Dutch Grand Prix (DGP) opgestelde mobiliteitsplan. “Door mee te werken aan het mobiliteitsplan van de Formule 1 hebben we het duurzaam reizen naar evenementen op de kaart kunnen zetten”, vertelt verkeersmanager van de provincie Noord-Holland Myrte Neele.

Helft met het ov

Bij vorige edities leidde dat ertoe dat 98 procent van de bezoekers de auto liet staan. De helft kwam met het ov, 30 procent met de fiets, 14 procent per touringcar en 4 procent lopend. Volgens de provincie een bijzondere prestatie, want Formule-1-kijkers staan te boek als “autogericht”. Neele: “Samenwerking is daarbij heel belangrijk, bijvoorbeeld met een partner als Connexxion. Racefans van over de hele wereld stappen graag in de Connexxion-bussen omdat ze dan voor het circuit kunnen uitstappen.”

Weginspecteurs van de provincie zijn volgens Neele “de ogen op de route”. Zij zijn bevoegd om na een ongeval of na de uitstroom de weg vrij te geven. “Ook volgen ze continu wat er op onze wegen gebeurt en of de verkeerscentrale daar iets mee moet.”

Ongeval met touringcar

In het raceweekend van 2023 was er een ongeval tussen een auto en een touringcar vlakbij een spoorwegovergang. Een weginspecteur van de provincie was als eerste ter plaatse en daarna kwam er volgens Neele “binnen no-time” een incidentplan op gang. “Zo konden we bijvoorbeeld snel verkeerslichten aanpassen op de nieuwe route voor touringcars, waar verkeersregelaars zorgden voor een veilige doorgang. Ook kon ProRail een zogenoemde aanwijzing voor het nabijgelegen spoor afgeven. Daardoor gingen treinen tijdelijk rustiger rijden”, zegt ze.

Volgens de provincie Noord-Holland bepaalt verkeer voor 60 tot 80 procent de CO2-voetafdruk van evenementen. Bij het verduurzamen van evenementen richten organisatoren zich vooral op afval, water en stroomverbruik. Terwijl er veel kansen liggen om het verkeer van en naar events slimmer en schoner te organiseren. “Een evenement is hét moment dat bezoekers hun reis voorbereiden en bereid zijn om anders te reizen dan ze dagelijks gewend zijn”, zegt Neele. “Daar kunnen gemeenten, wegbeheerders en organisatoren van evenementen slim op inspelen. En dat kan weer de opmaat zijn naar structureel ander reisgedrag.”

F1-kalender

De Formule 1 strijkt voor het vierde jaar op rij neer in Zandvoort. In 2025 wordt opnieuw een Grand Prix gereden op het circuit, maar voor het jaar daarna is dat nog ongewis. De organisatie van de Dutch Grand Prix is nog in gesprek met het commerciële management van de Formule 1 (FOM). De gemeente zegt van harte te hopen dat Zandvoort op de F1-kalender blijft staan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group