Bekeuring

Flitsbezorger Flink controleert trapondersteuning fatbikes na politieactie

Flink
Flink ontkent dat het opgevoerde fietsen aan zijn werknemers verstrekt. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Kim van Dam

Flink controleert of de maximale trapondersteuning van zijn bezorgfietsen wel voldoet aan de regelgeving, zo laat een woordvoerder desgevraagd weten aan Mobiliteit.nl. RTV Rijnmond meldde donderdag dat een bezorger van het boodschappenbedrijf bekeurd was bij een politieactie omdat zijn fatbike harder kon dan is toegestaan. De manager van de jongen zou de boete betalen.Ā 

Flink ontkent dat het boetes voor werknemers betaalt en opgevoerde fietsen aan zijn werknemers verstrekt. “Flink besteedt de levering van de fietsen voor haar bezorgers uit aan een externe fietsprovider. Deze provider is verantwoordelijk voor het verstrekken, onderhouden en repareren van de fietsen”, aldus de woordvoerder. “De verantwoordelijkheid voor het naleven van alle geldende wet- en regelgeving ligt ook bij de externe fietsprovider, die ervoor zorgt dat de fietsen conform deze regelgeving worden onderhouden en gerepareerd. Daar zijn duidelijke afspraken over.”

Hendel

Rijnmond schrijft dat de jongen een hendel op zijn fiets heeft, waardoor de fiets te hard kan. Dat klopt niet, volgens Flink. “Er is enige verwarring over de aanwezigheid van een hendel op de fietsen van Flink. Deze hendel is bedoeld als opstartondersteuning (bij het wegrijden) en verhoogt de snelheid niet boven de wettelijk toegestane 25 kilometer per uur.” Dat geldt volgens Flink ook voor de fiets die genoemd wordt in het artikel van Rijnmond. Toch kreeg de betreffende bezorger een boete en controleert de fietsleverancier van Flink onmiddellijk de maximale trapondersteuning, naar aanleiding van de politiecontrole.

‘Snelheid geen nadruk’

Daarnaast laat het bedrijf weten dat het bezorgers niet aanspoort om te hard te rijden. “Flink heeft al meer dan 1,5 jaar geleden de bezorgbelofte van 10 minuten losgelaten, waardoor snelheid geen nadruk meer heeft in ons bedrijfsmodel. Flink moedigt geen verkeersovertredingen aan.” Ook biedt het bedrijf elke bezorger bij aanvang van het dienstverband een verkeersveiligheidstraining aan, die periodiek wordt herhaald. “Iedere bezorger moet deze training succesvol afronden voordat ze op een elektrische fiets mogen rijden.”

Auteur: Laura Houtenbrink