Bandenspanning vrachtwagens ‘online’ te monitoren

vrachtwagenBij 4 van de tien vrachtwagens die met pech stilvallen ligt de oorzaak in een mankement aan de banden. Een nieuw systeem monitort niet alleen de bandendruk, maar ook de temperatuur van de banden van zowel truck als trailer.

Bandfalen bij vrachtwagens brengt niet alleen de verkeersveiligheid in gevaar, het heeft ook gevolgen voor de doorstroming van het verkeer. Als mogelijke oorzaken van bandfalen worden onder ander genoemd: een onjuiste bandenspanning, overbelasting van banden en loopvlakvernieuwing.

Er is maar weinig onderzoek bekend over hoe vaak dergelijke oorzaken in de praktijk aanleiding zijn tot bandenpech cq. zorgen voor files.

Naar schatting zijn gestrande vrachtauto’s verantwoordelijk voor 0,4 procent van de totale filezwaarte. Bij 0,1 procent zou de oorzaak bij de banden liggen.

Het nieuwe systeem, dat is ontwikkeld door Route42, maakt gebruik van ‘In tire’ sensoren. Die worden in de  vrachtwagenband geplaatst. Via een receiver worden de temperatuur en drukgegevens van de band naar een hardware kastje in de cabine van de vrachtwagen gestuurd. Dat staat in verbinding met de Route42 database in de cloud. De transportondernemer heeft een eigen online dashboard waarop hij de bandenspanning van de diverse voertuigen kan monitoren. Bij een te lage bandenspanning wordt een melding gemaakt en op het dashboard is direct te zien welke band niet in orde is. Is er sprake van direct gevaar, dan geeft het kastje in de cabine een waarschuwing dat één van de banden het dreigt te begeven. Dit geldt voor zowel de banden van de truck als de trailer die voorzien zijn van sensoren.

Het systeem is getest tijdens de Dakar rally in januari 2016 en in enkele pilots en wordt nu breed uitgerold.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.