Fietsveiligheidsscan levert bijdrage aan vermindering verkeersdoden

Afgelopen jaar viel het hoogste aantal fietsslachtoffers in 25 jaar. Dus om de doelstelling van nul verkeersdoden in 2050 te behalen, moet in vrijwel elke gemeente actie worden genomen. Hoe maak je dan de juiste keuze over waar je begint? De Fietsveiligheidsscan kan gemeenten helpen om een geïnformeerd besluit te maken. Deze scan helpt gemeenten en provincies bij het proactief aanpassen van fietsinfrastructuur en dus het verminderen van dodelijke slachtoffers.

De Fietsveiligheidsscan is ontwikkeld door Cyclomedia met Arcadis en DOK data, die zo willen bijdragen aan de vermindering van het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers. Ze hebben een whitepaper geschreven waarin zij ingaan op de mogelijkheden om een risicogestuurde en datagedreven component toe te voegen aan de bestaande aanpak van verkeersveiligheid voor fietsers

Deze toepassing wordt inmiddels al ingezet in de gemeente Rotterdam en de provincies Utrecht en Friesland. Bovendien maakt de gemeente Breda gebruik van de datasets van Cyclomedia. “Met het beeldmateriaal en de datasets van Cyclomedia komen relevante inzichten beter en sneller boven tafel”, legt Martijn Geervliet uit. Hij is adviseur Mobiliteit/Fiets en Verkeersveiligheid bij de gemeente Breda. “Ook kunnen we checken waar het theoretisch onveilig is, op welke plekken ongevallen gebeuren en analyseren waar dat aan ligt.”

Onderbouwde keuzes door data

De scan komt uit de koker van drie partijen. Arcadis heeft de verkeerskundige kennis en DOK data neemt de bouw van het model en de ontwikkeling van de gebruikersapplicatie voor zijn rekening. Cyclomedia stelt de dataset met inrichtingskenmerken van de fietspaden in Nederland ter beschikking. Hierin wordt kennis aangeboden over relevante risico-indicatoren, waaronder bijvoorbeeld vergevingsgezinde bermen en obstakels, zoals die zijn vastgesteld door het SPV (Strategisch Plan Verkeersveiligheid).

De Veiligheidsscan wil aan lokale overheden voldoende informatie beschikbaar stellen, zodat zij zelf slimme, onderbouwde keuzes kunnen maken om de verkeersveiligheid te verbeteren. Daarvoor is gekeken naar de Safety Performance Indicators (SPI’s). Dit zijn risico-indicatoren die het veiligheidsniveau van specifieke onderdelen van het verkeerssysteem identificeren, meten en monitoren. Voor deze toepassing wordt vooral gebruikgemaakt van de SPI ‘Veilige Infrastructuur’.

Jolan Hulscher, productmanager bij Cyclomedia: “Door samen te werken met Arcadis en DOK data, hebben we de data gekoppeld en weergegeven in een overzichtelijk systeem, onderbouwd met verkeerskundige kennis. Nog steeds zijn er ieder jaar helaas te veel verkeersdoden en wij vinden het belangrijk dat we gemeenten de juiste oplossing bieden om dit hoge aantal terug te dringen naar nul. We willen verkeersongelukken voorkomen, in plaats van pas actie ondernemen als het al te laat is.”

Download het whitepaper

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.